-
Dramatisk ökning av intresset för Halland utomlands
En spännande matregion, en prisbelönt cykelled och ett brett utbud av upplevelser inom natur och hälsa väcker allt större nyfikenhet om Halland som resmål i internationell media. Förra året skrevs tre gånger så många artiklar om landskapet i internationell media jämfört med 2016, visar en rapport.
Att vara en relativt oupptäckt pärla lockar
Halland som resmål har blivit hetare i internationell media, speciellt i Danmark, Norge och Nederländerna. Främst är det upplevelser inom mat och dryck, natur samt hälsa som väcker nyfikenhet. Visit Swedens mätningar visar att det förra året skrevs nästan 400 (397) artiklar om landskapet i internationell media, vilket är mer än tre gånger så många som 2016.
”Både kust och inland är fantastiska i Halland, och med alla driftiga entreprenörer finns stora möjligheter att bli en mycket attraktiv destination internationellt. Utanför Sverige är ju landskapet fortfarande en relativt oupptäckt pärla, och det finns något väldigt lockande med det.” Berättar Jimmy Sandberg, ansvarig för kommunikation på Visit Halland.
Gemensam strategi för att förlänga säsongen
Destinationen jobbar bland annat med att på ett hållbart sätt förlänga säsongen och hitta fler reseanledningar för besökare i landskapet. Tillsammans med kommunerna har man en gemensam strategi kring upplevelser inom mat, natur och aktiv semester.
”Det är glädjande att se att det som vi i landskapet jobbar som hårdast med att utveckla nu också synkar så väl med vad utländska turister är nyfikna på. Att internationell media skriver så mycket om just detta visar att vi är på rätt spår.” Säger Jonas Olsson, ansvarig för besöksnäringen på Region Halland.
- Text: Visit Halland
- Foto: Stedsans in the Woods
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-