-
Dramatisk ökning av intresset för Halland utomlands
En spännande matregion, en prisbelönt cykelled och ett brett utbud av upplevelser inom natur och hälsa väcker allt större nyfikenhet om Halland som resmål i internationell media. Förra året skrevs tre gånger så många artiklar om landskapet i internationell media jämfört med 2016, visar en rapport.
Att vara en relativt oupptäckt pärla lockar
Halland som resmål har blivit hetare i internationell media, speciellt i Danmark, Norge och Nederländerna. Främst är det upplevelser inom mat och dryck, natur samt hälsa som väcker nyfikenhet. Visit Swedens mätningar visar att det förra året skrevs nästan 400 (397) artiklar om landskapet i internationell media, vilket är mer än tre gånger så många som 2016.
”Både kust och inland är fantastiska i Halland, och med alla driftiga entreprenörer finns stora möjligheter att bli en mycket attraktiv destination internationellt. Utanför Sverige är ju landskapet fortfarande en relativt oupptäckt pärla, och det finns något väldigt lockande med det.” Berättar Jimmy Sandberg, ansvarig för kommunikation på Visit Halland.
Gemensam strategi för att förlänga säsongen
Destinationen jobbar bland annat med att på ett hållbart sätt förlänga säsongen och hitta fler reseanledningar för besökare i landskapet. Tillsammans med kommunerna har man en gemensam strategi kring upplevelser inom mat, natur och aktiv semester.
”Det är glädjande att se att det som vi i landskapet jobbar som hårdast med att utveckla nu också synkar så väl med vad utländska turister är nyfikna på. Att internationell media skriver så mycket om just detta visar att vi är på rätt spår.” Säger Jonas Olsson, ansvarig för besöksnäringen på Region Halland.
- Text: Visit Halland
- Foto: Stedsans in the Woods
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-