-
IRONMAN 70.3 Jönköping är världens näst bästa IRONMAN 70.3-tävling
IRONMAN har precis tillkännagivit vinnarna av IRONMAN® Athletes’ Choice Awards, som lyfter fram de högst rankade arrangemangen inom olika kategorier baserade på idrottarnas feedback från alla 2023 IRONMAN®-evenemang runt om i världen. I samband med detta har IRONMAN 70.3 Jönköping utsetts till den näst bästa IRONMAN 70.3-tävlingen i världen. Samt den tredje bästa cykelbanan i Europa. IRONMAN arrangerar över 130 tävlingar på distansen världen över.
”Vi är mycket stolta och tacksamma över att deltagarna har valt IRONMAN 70.3 Jönköping som den näst bästa IRONMAN 70.3-tävlingen i världen. Att skapa ett arrangemang i världsklass skulle inte vara möjligt utan det goda samarbetet vi har med Jönköping samt alla de frivilliga som är en oumbärlig del av IRONMAN Sverige-familjen.” Säger Magnus Nyberg, Race Director för IRONMAN Sverige.
Är redan igång med planeringen inför 2024-upplagan
IRONMAN 70.3 Jönköping har tidigare varit värd för europamästerskapet för triathlonklubbar på halva IRONMAN-distansen. Det är dock inte första gången som arrangemanget får internationellt erkännande. Tidigare har tävlingen vunnit kategorin ”Mest rekommenderade tävling”.
”Vi arbetar varje år med att förbättra varje detalj av arrangemanget. Med snart tio års erfarenhet har vi arrangerat ett evenemang som vi är mycket stolta över.”
IRONMAN Sverige är redan igång med planeringen inför 2024-upplagan, där IRONMAN 70.3 Jönköping kommer att äga rum den 7 juli. Det är fortfarande möjligt att delta. Anmälan är öppen här.
Under samma helg arrangerar IRONMAN Sverige också 4:18:4 Jönköping, en minitriathlon för alla som vill prova på triathlon. Distanserna är 400 meter simning, 18 kilometer cykling och 4 kilometer löpning. Mer information om det finns här.
Hur delas IRONMAN-priserna ut?
Efter varje IRONMAN-evenemang skickades enkäter till alla idrottare som fullföljt loppet. Baserat på resultaten rankades de 5 bästa evenemangen globalt. Frågorna i enkäterna var baserade på en femgradig tillfredsställelseskala.
Priserna tjänar till att uppmärksamma exceptionella evenemang och hjälper triathleter att välja sina framtida destinationer.
Över 55 000 idrottare gav feedback för att avgöra vinnarna för varje kategori av IRONMAN-evenemang. Vilket markerar en betydande prestation för de vinnande evenemangen och deras värdstäder.
Läs mer om Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Daniel Villadsen for IRONMAN
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-