-
Joanna Hammar blir ny vice VD på Parks and Resorts
Parks and Resorts marknadsdirektör Joanna Hammar tillsätts som vice VD för nöjesparkskoncernen med ansvar för kommersiell utveckling. I en satsning mot en framtida åretruntverksamhet i koncernens alla fyra parker kommer Joanna även att leda och driva koncernens affärsråd med fokus på intäkter och affärsutveckling.
“Joanna är en mycket kompetent affärsutvecklare med ett stort personligt engagemang för våra parker. Jag är så glad och stolt över att ha henne i vårt team.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Både kul och spännande att anta ett nytt uppdrag
Joanna Hammar började sin karriär inom Parks and Resorts som marknadschef på Gröna Lund 2015. 2018 tog hon över marknadsansvaret för koncernens alla nöjesparker då hon tillsattes som marknadsdirektör. Med ett tydligt fokus på att utveckla parkernas kommunikation och B2C-försäljning.
När pandemin slog till 2020 var Joanna drivande i att starta affärsråd i alla nöjesparkerna, för att snabbt kunna parera effekterna av pandemin och utveckla och anpassa parkernas affärsmodeller till den nya situation som pandemin och restriktionerna krävde.
“Det är känns både kul och spännande att anta ett nytt uppdrag inom Sveriges roligaste företag. När jag började här hade vi bara sommarsäsonger i tre av fyra parker. Men i och med lyckade satsningar som bland annat Halloween och Night Rider öppnade det dörrarna för fler möjligheter och andra säsonger. Det ska också bli spännande att utveckla hela vår affär inom B2B där det finns oändliga möjligheter för företag i våra magiska verksamheter.” Säger Joanna Hammar, tillträdande vice VD för Parks and Resorts.
Kommer att leda och driva koncernens affärsråd
Den 1 april kliver Joanna Hammar in i sin nya roll som vice VD för Parks and Resorts med ansvar för kommersiell utveckling. Joanna kommer att leda och driva koncernens affärsråd samt utvecklingen av kommersiella produkter och tjänster.
Hon kommer övergripande ansvara för koncernens marknadsavdelning och säljavdelning samt leda och driva den koncernövergripande samordningen av tematiserade säsonger.
Det direkta marknadsansvaret kommer framöver att axlas av två marknadschefer. Parks and Resorts Brand Manager, Sebastian Delefors, tillsätts som marknadschef för Gröna Lund och Skara Sommarland. Ytterligare en marknadschef tillsätts inom kort med ansvar för Kolmården och Furuvik.
- Text: Parks and Resorts
- Foto: Parks and Resorts
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-