-
Joel Kinnaman som feg actionhjälte i Gröna Lunds nya reklamfilm
Gröna Lund – även för fegisar. Så lyder Gröna Lunds nya reklamfilm som gått live nyligen med Hollywoodstjärnan och actionhjälten Joel Kinnaman i huvudrollen.
Filmen leker med stereotypen av den traditionella actionhjälten, där det blir tydligt att modiga karaktärer på film inte alltid behöver vara modiga i verkligheten. Och att det är ok att vara en fegis.
”Vi har funnits i 140 år för stora som små, gamla som unga, modiga som fegisar. Alla har vi den där kompisen eller släktingen som hellre äter sockervadd eller spelar spel än att åka Fritt Fall eller Monster. Och de är i gott sällskap. Även den tuffaste actionhjälten från Hollywood kan vara en fegis ibland, och det är ok. Gröna Lund är helt enkelt minst lika mycket en plats ”även för fegisar”. I år har vi till och med tagit fram en entrébiljett för fegisar, Ticket-to-Play, där obegränsat med spel ingår istället för åk.” Säger Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund.
Livet på andra sidan Atlanten har förändrat saker
Den 3 april var det premiär för Gröna Lunds årliga reklamkampanj, där konceptet ”Även för fegisar” leker med stereotypen av vilka vi förväntar oss ska vara modiga.
Gröna Lund erbjuder massor av upplevelser och känslor, men det som många kanske kopplar ihop parken allra mest med är ”action”, allt ifrån höga höjder och fria fall till snabba åk och snurr. Vem skulle då inte vara bättre som ansiktet utåt än en äkta actionhjälte från Hollywood. Dessutom en actionhjälte som älskade Gröna Lund som barn, Joel Kinnaman.
Under inspelningen av parkens reklamfilm visade det sig dock att livet på andra sidan Atlanten har förändrat saker. Allt är inte som det verkar, modiga actionhjältar har ”body doubles” och är inte alls så oövervinnerliga som man kan tro.
Filmen visas på bio samt i digitala kanaler
Reklamkampanjen består av en längre film på 1 min och 55 sek samt fyra kortare versioner på 15-30 sekunder. Filmen visas på bio samt i digitala kanaler såsom Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram och YouTube. För att stärka upp de digitala kampanjerna tas även en stillbild fram för OOH i närområdet.
- Text: Gröna Lund
- Foto: Gröna Lund
-
Först i världen: Vill varumärkesskydda Sverige globalt
Det finns 8 platser globalt som heter Sweden. För att klargöra och undvika fel, ansöker Visit Sweden om att varumärkesskydda destinationen.
-
Helsingborg mittpunkt för bordtennis i olika former
Snart arrangeras Ungdoms-VM i bordtennis och VM i E-bordtennis i Helsingborg av Svenska Bordtennisförbundet och Internationella ITTF.
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt ...
-
-
Gästbloggare
-