-
Joel Kinnaman som feg actionhjälte i Gröna Lunds nya reklamfilm
Gröna Lund – även för fegisar. Så lyder Gröna Lunds nya reklamfilm som gått live nyligen med Hollywoodstjärnan och actionhjälten Joel Kinnaman i huvudrollen.
Filmen leker med stereotypen av den traditionella actionhjälten, där det blir tydligt att modiga karaktärer på film inte alltid behöver vara modiga i verkligheten. Och att det är ok att vara en fegis.
”Vi har funnits i 140 år för stora som små, gamla som unga, modiga som fegisar. Alla har vi den där kompisen eller släktingen som hellre äter sockervadd eller spelar spel än att åka Fritt Fall eller Monster. Och de är i gott sällskap. Även den tuffaste actionhjälten från Hollywood kan vara en fegis ibland, och det är ok. Gröna Lund är helt enkelt minst lika mycket en plats ”även för fegisar”. I år har vi till och med tagit fram en entrébiljett för fegisar, Ticket-to-Play, där obegränsat med spel ingår istället för åk.” Säger Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund.
Livet på andra sidan Atlanten har förändrat saker
Den 3 april var det premiär för Gröna Lunds årliga reklamkampanj, där konceptet ”Även för fegisar” leker med stereotypen av vilka vi förväntar oss ska vara modiga.
Gröna Lund erbjuder massor av upplevelser och känslor, men det som många kanske kopplar ihop parken allra mest med är ”action”, allt ifrån höga höjder och fria fall till snabba åk och snurr. Vem skulle då inte vara bättre som ansiktet utåt än en äkta actionhjälte från Hollywood. Dessutom en actionhjälte som älskade Gröna Lund som barn, Joel Kinnaman.
Under inspelningen av parkens reklamfilm visade det sig dock att livet på andra sidan Atlanten har förändrat saker. Allt är inte som det verkar, modiga actionhjältar har ”body doubles” och är inte alls så oövervinnerliga som man kan tro.
Filmen visas på bio samt i digitala kanaler
Reklamkampanjen består av en längre film på 1 min och 55 sek samt fyra kortare versioner på 15-30 sekunder. Filmen visas på bio samt i digitala kanaler såsom Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram och YouTube. För att stärka upp de digitala kampanjerna tas även en stillbild fram för OOH i närområdet.
- Text: Gröna Lund
- Foto: Gröna Lund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-