-
Kalmar Slott – skrämmande spökvandringar i höstmörkret
På hösten händer det kusliga saker inne på Kalmar Slott. När höstmörkret sänker sig över staden och belysningen i det 800 år gamla slottet släcks ned ger sig varelser ur det förflutna tillkänna. Den 18 oktober är det premiär för årets spökvandringar, som innehåller flera nyheter.
Kalmar Slotts historia sträcker sig långt tillbaka i tiden – och den är inte bara ljus. Här har människor begått förräderi, torterats och avrättats. I slottets spännande spökvandring får du följa med Svarta Damen på en läskig tur genom mörka salar, där berättelser döljer sig i skuggorna och mörkret håller andan. Vilka hemligheter har varit begravda i århundraden?
Spökvandringen ”Tystad och begravd”
Vandringen ”Tystad och begravd” bygger på slottets tidigare spökvandringar, men innehåller flera nya inslag. Vandringen pågår i fyrtio minuter och går genom slottets mörka salar och rum, varav flera vanligtvis inte är öppna för besökare. Den mörka inramningen i höstkylan, tillsammans med de kusliga berättelserna ur slottets historia, skapar en oväntad och bitvis riktigt skrämmande upplevelse. Den rekommenderade åldersgränsen är därför 12 år.
”Spökvandringarna är ett annorlunda sätt att besöka Kalmar Slott. Du får höra berättelser både om myter och om verkliga händelser ur historien samtidigt som du inte kan vara säker på vad som väntar bakom nästa hörn. I år kan vi presentera en ny vandring, som är inspirerad av tidigare års populära spökvandringar. Förutom vandringen för vuxna kommer vi också att erbjuda en spännande vandring för barn under höstlovet.” Berättar Johanna Algotsson, evenemangsansvarig på Kalmar Slott.
Spökvandringen ”Tystad och begravd” ges tre gånger per kväll under perioden 18 oktober–23 november. Biljetterna släpps fredagen den 27 september klockan 15.00 och finns på slottets hemsida här. Åldersgränsen är 12 år och det finns vandringar både för privatpersoner och företag.
Höstlovsaktiviteter på slottet
Förberedelserna pågår också för fullt inför höstlovet som äger rum vecka 44. På Kalmar Slott kommer familjer bland annat att kunna uppleva:
◆ Nyheten Blåkullakoden, där barnen får följa med på ett spännande uppdrag och hjälpa häxan att hitta vägen till Blåkulla. De får kliva in i en värld inspirerad av escape-room-spel, där kluriga gåtor och mystiska koder väntar. Äventyret finns i två svårighetsnivåer: för barn som är 4–7 år och 8–12 år.
◆ Det finns inga spöken, som är en spännande barnvandring tillsammans med slottets gamla fängelsevaktmästare. Passar för barn i åldern 6–12 år.
◆ Riddarguidning, där riddaren tar med barnen på en fartfylld skattjakt genom slottet. Passar för barn i åldern 3–8 år.
◆ De yngre barnen kan också delta i slottets bildbingo eller i Petits äventyr. Där de får följa med slottsmusen Petit och spökkatten Rödben på ett sagoäventyr genom slottet.
◆ Det är dessutom sista chansen att se utställningen HÄXOR, som visas till och med den 3 november.
Här kan ni läsa mer om Kalmar på Turismnytt.
- Text: Destination Kalmar
- Foto: Maddoc Photography/Kalmar Slott
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-