-
Kampanj sätter omtanke i fokus – Taxi tryggare än kollektivtrafik
Svenska Taxiförbundet sätter omtanke i fokus i sin största kampanjen hittills under temat ”Taxi med omtanke”. Kampanjen bygger på en reklamfilm och i samband med lanseringen släpps en ny kampanjsida.
Novus har på uppdrag av Cabonline undersökt svenskarnas syn på trygghet och resande i virustider. Av de som svarade på undersökningen upplever 69 procent att en resa i taxi är mer trygg än en resa i kollektivtrafik.
Kampanj ska få resenärer att resa med omtanke
Från och med nu och åtta veckor framåt pågår Svenska Taxiförbundets kampanj ”Taxi med omtanke”. Resenärernas trygghet är alltid i fokus, men just nu är det extra viktigt. Med kampanjen vill Svenska Taxiförbundet vinna människors förtroende och åter igen få vana taxiresenärer att åka taxi.
”Att få möjlighet att hjälpa våra resenärer i vardagen att resa med omtanke skänker både mening och stolthet. Med kampanjen vill vi visa hur vi tillsammans reser med omtanke och att taxi är ett bra sätt att undvika trängsel när du behöver resa.” Säger Kenan Harbas, PR- och kommunikationsansvarig på Svenska Taxiförbundet.
Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Herlin Widerberg. Den går brett i sociala medier såsom Facebook, Instagram, Linkedin och Youtube under åtta veckor. I samband med kampanjen lanseras en ny kampanjsida här.
7 av 10 mer trygga i taxi än i kollektivtrafiken
Under en septembervecka gav Cabonline i uppdrag till Novus att fråga 1 041 svenskar i åldrarna 18–79 år om deras syn på resande. De flesta upplever kollektivtrafik och flyg som mindre tryggt ur smittskyddssynpunkt jämfört med taxi.
69 procent svarar att kollektivtrafik (buss, tunnelbana, pendeltåg eller spårvagn) känns mindre tryggt jämfört med taxi. I åldersgruppen 18–29 år är andelen hela 77 procent. 58 procent upplever att flyg känns mindre tryggt än taxi.
”Taxi är kollektivtrafikens förlängda arm, och så länge vi ombeds undvika resor med buss, tunnelbana och pendeltåg har vi en ännu viktigare roll att spela. Det är positivt att se att vi genom förhållandevis enkla åtgärder som att hålla avstånd, ren bil och bra handhygien kan öka tryggheten.” Säger Sofia Myrevik, Kommunikations- och hållbarhetschef på Cabonline.
Att föraren håller avstånd, att bilen är ren invändigt och utvändigt samt att föraren använder handsprit uppges vara de tre viktigaste åtgärderna för att känna trygghet i samband med taxiresa ur smittskyddssynpunkt.
- Text: Svenska Taxiförbundet & Cabonline
- Foto: Artistry
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-