-
Kan GPS-styrda podcasts öka turismen?
Hur lockar man in folk från de stora vägarna? I Jönköping har man tillsammans med Volvo Cars innovationsteam tagit fram podcasts som skall få bilföraren till att svänga av E4:an och ta vägen inom Gränna, Huskvarna, Jönköping och andra besöksmål.
Syftet är att få fler att uppleva besöksmål, att öka turismen men också att göra resan säkrare genom att bilföraren tar fler pauser.
Genom podcasten kan man ge anpassad turistinformation efter personliga intressen. Podcasten ges via en mobilapp.
”- Det är två tydliga trender inom turismen, besökare vill bli underhållna eller utbildade. Det räcker inte att säga ”kom och titta”. Med appen kan vi förbereda människor redan när de närmar sig, genom starka och spännande berättelser som gör att man vill svänga av för att upptäcka och lära sig nya saker”, säger Patrik Olderius, VD för Destination Jönköping i ett pressmeddelande.
I maj släpps appen för iPhone. Och eftersom appen körs i telefonen, så fungerar den oavsett bilmärke och lika bra på bussen eller tåget. Appen heter TripTale. Volvo Cars samarbetar förutom med Destination Jönköping även med Turistrådet Västsverige kring hur man med podcast kan maximera besöksupplevelsen.
Källa: Destination Jönköping
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destianation Jönköping
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
-
Gästbloggare
-