-
Kan mötesindustrin i Sverige lära sig av Glasgows framgångar?
Glasgow, i Skottland, är en av de bästa mötesstäderna i världen. Vad gör de rätt som många gör fel?
Politikerna och kommuntjänstemännen i Glasgow tror att om de stödjer utveckling av näringslivet så utvecklas också stadens attraktivitet. Bland annat har ett nytt teknologiskt och innovationscenter invigts på Strathyclyde University i våras. Detta lockar nu företag att lägga sina konferenser i just Glasgow.
Glasgow City Marketing Bureau arbetar hårt med att marknadsföra Glasgow som en mötesstad och verkar ha lyckats. De tillsammans med Wiens Convention Bureau räknas som de bästa i Europa just nu.
På Glasgow City Marketing Bureau arbetar experter inom konferens-/mötesindustrin. De är noga med att sätta upp mål och göra en uppföljning för att sedan agera efter det. Byrån ses som en innovatör som både skapar mötestrender och affärer.
Inom de olika näringsgrenarna i Glasgow utses ambassadörer till ”Conference Ambassador Program”. Dessa spelar en viktig roll i arbetet med att locka möten och konferenser. De är experter på sin bransch och har samtidigt kunskap om mötesindustrin. Många av konferenserna kan sedan planeras via ambassadörens företag. En win-win situation.
Förra året ökade konferenser och möten som såldes via ambassadörerna med 35%. Den viktigaste anledningen var enligt kunderna att de fick tillgång till en mer anpassad mötestjänst då ambassadörerna kan deras bransch.
Att det nya sättet att arbeta på, att erbjuda kunderna ett mer anpassat möte, är här för att stanna det tror alla på. Alla vinner på att samarbeta inom näringslivet för att locka fler att välja just deras stad som mötesplats.
Är konferensplanerare ett utdöende yrke – tar ambassadörerna över? Nja, idag kan man inte bara ge information om själva anläggningen där man skall hålla mötet. Man måste också ha kunskap om kundens bransch för att kunna erbjuda anpassade produkter och tjänster. Dessutom är det viktigt att ha koll på och kontakt med det lokala näringslivet så man kan anpassa kunderbjudandet på ett bra sätt. Att följa stadens näringslivsutveckling är ett sätt att hålla sig ajour med vad som händer. Då är det viktigt att ha någon som håller ihop alla trådarna så en konferensplanerare blir nog mer en konferenskoordinator på sikt.
Källa: Skift
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Ross Goodman
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-