-
Koll på omvärlden och utveckling hemma – workshop hos Kairos Future
Ni har säkert sett att vi då och då puffar för olika seminarier och workshops som Kairos Future ordnar. I veckan var det dags för ”Trender som påverkar turistnäringen” och då tyckte jag att det kunde vara bra att vara med för att se hur det fungerar och vad det går ut på.
Vad gör Kairos Future?
Kairos Futures huvudsakliga verksamhet är att hjälpa större företag och organisationer att förstå sin framtid med hjälp av trend- och omvärldsanalys. Man använder redskap som innovation, omvärldsbevakning och att ta fram rapporter och spaningar. För mindre företag och destinationer som kanske inte har varken lika stora behov eller resurser har man skapat öppna mindre workshops där representanter från några mindre aktörer, i det här fallet inom besöksnäringen, kan få del av trender och omvärldsspaningar. Man får också jobba med att se hur man konkret kan applicera det i sin egen verksamhet. Då kan det också vara bra att mer än en representant från verksamheten är med. Man får då med olika synvinklar på saker in och får med sig en samsyn hem och kan lättare få det att resultera i konkreta handlingar och åtgärder i den egna verksamheten.
Viktigt med koll på omvärlden
Just den här intensiva förmiddagen var det representanter från två destinationer och ett större turistföretag som först fick en genomgång av trender idag och vad vi kan förvänta oss av framtiden. Vi fick bland annat höra att det är viktigt att ha koll på omvärlden och omvärldsutvecklingen för den förändras ständigt och det finns alltid en risk för att omvärlden ”sticker iväg” utan att man ser det. Det är då man kan bli ”frånsprungen”.
Trots diskussionen om flygskam är det ingen tvekan om att vi kommer att fortsätta resa, fick vi veta. Men vi kommer att resa på ett annat sätt. Långsammare, närmare och med hjälp av delningstjänster. Det har också vuxit fram en stolthet hos oss svenskar över att resa i Sverige. Man reser fortfarande utomlands men det man lägger upp i sociala medier är resorna man gör och upplevelserna man har i Sverige.
Nya trender och spaningar men också bekräftelse på det man redan vet
Mycket av det man får höra i sådana här presentationer och trendspaningar kan tyckas självklara men det är nyttigt att få höra dem, inte minst för att få bekräftat sådant som man tror eller känner på sig. Som att hållbarhet har blivit en hygienfaktor men ofta är gästen inte villig att betala extra för den. Lite nytt för mig var dock begreppet ”bleasure” att kombinera business och pleasure vilket blir allt vanligare. Både att man efterfrågar möjlighet att kunna jobba under en del av familjens skidsemester eller att man vill ta med sig familjen på jobbresan. Detta är något man som destination/boende behöver anpassa sig till och kunna möta.
Grupparbeten
Nåväl, det var en del av den input deltagarna fick. Mellan dessa inspirationspass blev det grupparbeten där respektive grupp fick ta fram några specifika delar i sin verksamhet där man påverkas av det som sagts och titta på hur man kunde jobba med dem utifrån det.
Under rubriken digitalisering fick vi veta att röststyrning kommer starkt och att kartan kanske blir den nya bokningsplattformen. Exempelvis bokar alltfler hotell via Google Maps. Detta fick en av de deltagande grupperna användning för i nästa praktiska övning när de diskuterade problematik kring en vandringsled som inte var tillräckligt utmärkt.
Andra frågor/ämnen som togs upp och också kunde användas i övningarna var att värdskapet och den personliga kontakten blir allt viktigare i takt med digitaliseringen, att mat går från smak till helhetsupplevelse och att naturen ökar i betydelse.
Effektivt sätt att uppdatera sig och skapa förflyttning
Man kan konstatera att en sådan här förmiddag är ett väldigt bra sätt att på kort tid både få en uppdatering på trender och vad som händer och påverkar oss i omgivningen. Det ger också organisationen en bra start eller ”puff framåt” i arbetet med förändringar och att skapa en förflyttning i verksamheten.
Nästa workshop handlar om Framtidens värdskap i turistnäringen. Den kan ni läsa mer om här
Där kan ni också läsa mer om Kairos Future och kommande workshops. Bland annat kommer en senare i höst som handlar om att leda unga i turistnäringen.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-