-
Koll på omvärlden och utveckling hemma – workshop hos Kairos Future
Ni har säkert sett att vi då och då puffar för olika seminarier och workshops som Kairos Future ordnar. I veckan var det dags för ”Trender som påverkar turistnäringen” och då tyckte jag att det kunde vara bra att vara med för att se hur det fungerar och vad det går ut på.
Vad gör Kairos Future?
Kairos Futures huvudsakliga verksamhet är att hjälpa större företag och organisationer att förstå sin framtid med hjälp av trend- och omvärldsanalys. Man använder redskap som innovation, omvärldsbevakning och att ta fram rapporter och spaningar. För mindre företag och destinationer som kanske inte har varken lika stora behov eller resurser har man skapat öppna mindre workshops där representanter från några mindre aktörer, i det här fallet inom besöksnäringen, kan få del av trender och omvärldsspaningar. Man får också jobba med att se hur man konkret kan applicera det i sin egen verksamhet. Då kan det också vara bra att mer än en representant från verksamheten är med. Man får då med olika synvinklar på saker in och får med sig en samsyn hem och kan lättare få det att resultera i konkreta handlingar och åtgärder i den egna verksamheten.
Viktigt med koll på omvärlden
Just den här intensiva förmiddagen var det representanter från två destinationer och ett större turistföretag som först fick en genomgång av trender idag och vad vi kan förvänta oss av framtiden. Vi fick bland annat höra att det är viktigt att ha koll på omvärlden och omvärldsutvecklingen för den förändras ständigt och det finns alltid en risk för att omvärlden ”sticker iväg” utan att man ser det. Det är då man kan bli ”frånsprungen”.
Trots diskussionen om flygskam är det ingen tvekan om att vi kommer att fortsätta resa, fick vi veta. Men vi kommer att resa på ett annat sätt. Långsammare, närmare och med hjälp av delningstjänster. Det har också vuxit fram en stolthet hos oss svenskar över att resa i Sverige. Man reser fortfarande utomlands men det man lägger upp i sociala medier är resorna man gör och upplevelserna man har i Sverige.
Nya trender och spaningar men också bekräftelse på det man redan vet
Mycket av det man får höra i sådana här presentationer och trendspaningar kan tyckas självklara men det är nyttigt att få höra dem, inte minst för att få bekräftat sådant som man tror eller känner på sig. Som att hållbarhet har blivit en hygienfaktor men ofta är gästen inte villig att betala extra för den. Lite nytt för mig var dock begreppet ”bleasure” att kombinera business och pleasure vilket blir allt vanligare. Både att man efterfrågar möjlighet att kunna jobba under en del av familjens skidsemester eller att man vill ta med sig familjen på jobbresan. Detta är något man som destination/boende behöver anpassa sig till och kunna möta.
Grupparbeten
Nåväl, det var en del av den input deltagarna fick. Mellan dessa inspirationspass blev det grupparbeten där respektive grupp fick ta fram några specifika delar i sin verksamhet där man påverkas av det som sagts och titta på hur man kunde jobba med dem utifrån det.
Under rubriken digitalisering fick vi veta att röststyrning kommer starkt och att kartan kanske blir den nya bokningsplattformen. Exempelvis bokar alltfler hotell via Google Maps. Detta fick en av de deltagande grupperna användning för i nästa praktiska övning när de diskuterade problematik kring en vandringsled som inte var tillräckligt utmärkt.
Andra frågor/ämnen som togs upp och också kunde användas i övningarna var att värdskapet och den personliga kontakten blir allt viktigare i takt med digitaliseringen, att mat går från smak till helhetsupplevelse och att naturen ökar i betydelse.
Effektivt sätt att uppdatera sig och skapa förflyttning
Man kan konstatera att en sådan här förmiddag är ett väldigt bra sätt att på kort tid både få en uppdatering på trender och vad som händer och påverkar oss i omgivningen. Det ger också organisationen en bra start eller ”puff framåt” i arbetet med förändringar och att skapa en förflyttning i verksamheten.
Nästa workshop handlar om Framtidens värdskap i turistnäringen. Den kan ni läsa mer om här
Där kan ni också läsa mer om Kairos Future och kommande workshops. Bland annat kommer en senare i höst som handlar om att leda unga i turistnäringen.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-