-
Konferens-rusch till Helsingborg när H22 City Expo öppnar
Helsingborgs stad kokar av förberedelser inför H22 City Expo i sommar. Även en lång rad konferenser tar plats under de 35 dagar som den internationella stadsmässan och innovationsshowen pågår. Redan nu är ett sjuttiotal konferenser inbokade varav den största räknar med över 2600 deltagare.
Staden blir en attraktiv mötesplats i sommar
I år skriver Helsingborg historia när staden tar den stolta traditionen av stadsmässor till en helt ny nivå. Det är flera månader kvar till starten för H22 City Expo, den 30 maj – 3 juli. Men det är tydligt att staden blir en attraktiv mötesplats i sommar.
Expoorganisationen räknar med mellan 70 och 80 möten och konferenser under hektiska 35 dagar då staden bjuder in världen till den internationella stadsmässan kring innovation och framtidens städer. Antalet deltagare på arrangemangen spänner från ett femtiotal till ett par tusen.
Totalt väntas över 15 000 konferensdeltagare besöka staden under H22 City Expo i juni 2022.
Konferensaktörer vill ha möten där det händer
En del möten är öppna för allmänheten, andra riktar sig till speciella näringar, branscher och fackfolk. Ämnen som konferenserna cirkulerar kring är till exempel stadsplanering, mobilitet, cirkulär ekonomi, naturolyckor, digitalisering, AI, offentliga rum, bostäder, solteknik, vårdinnovationer och framtidens hållbara konst.
“Vi märker tydligt att konferensaktörer vill ha sina möten där det händer. Och då är H22 City Expo rätt ställe. En stor mängd namnkunniga kommer att röra sig i staden när sådana som Sverige’s Arkitekter, AI Sweden, Business Arena och Form&Designcenter är på plats.” Säger Soraya Axelsson, projektchef H22 City Expo.
Ett av eventen planerar för över 2600 deltagare
Den största konferensen under H22 City Expon är Urban Future, 1-3 juni, som bjuder in ett internationellt nätverk till Europas största sammankomst med temat framtidens hållbara städer. Eventet planerar för över 2600 deltagare. De flesta beräknas övernatta och tillsammans med endagsbesökarna förväntas de konsumera för motsvarande 13 miljoner kronor.
“Om vi hade kunnat mäta oss med något liknande som evenemanget är jag säker på att det handlar om ett rekord. 70 möten och konferenser under 35 dagar är en utmaning men förstås mycket välkommet av många anledningar.” Säger Soraya Axelsson.
- Text: Helsingborg kommun
- Foto: Helsingborg kommun
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-