-
Kramfors kommun – förstudie om området vid Högakustenbron
Varje år stannar hundratusentals människor till vid Högakustenbron och beundrar utsikten. Vissa äter något eller sover över på hotell. Men hur ska man få fler att stanna till – och gärna längre?
Det tänkte Kramfors kommun ta reda på genom en förstudie.
En mängd intressanta idéer
Förstudien ”Högakustenbron – ett nav för ökad internationell attraktionskraft”, har beviljats av Region Västernorrland. Den kan ses som ett första steg till att utveckla området runt Hornöberget och på sikt stärka hela Höga Kusten.
”Näringen har en mängd intressanta idéer, som är värda att ses över. Som kommun kan vi inte finansiera investeringarna, men vi kan hjälpa till med planer, projektering och tillstånd.” Säger kommunstyrelsens ordförande, Malin Svanholm (S).
Några av de planer som förts fram är:
♦ Camping och året-runt boende.
♦ Båtbrygga med skärgårdstrafik.
♦ Pylonhiss och zipline på bron.
♦ Trollby och en upplevelsestig.”Det här är en bruttolista. Nu är det kommunens uppgift att rekognosera och undersöka vad som är möjligt samt hur det skulle kunna realiseras.” Säger kultur- och fritidschef, Patrik Asplund.
Besöksnäringen lockar nya invånare
Förutom Kramfors kommun deltar Höga Kusten Destinationsutveckling AB och Hotell Höga Kusten i förstudien om Högakustenbron, som sträcker sig fram till sista mars 2021. Destinationsutveckling ger nya möjligheter och turismen är en växande sektor som ger konsumtion i flera branscher.
”Besöksnäringen i Höga Kusten är vår tids industri, som skapar möjlighet för oss som kommun att utvecklas. Genom den skapas arbetstillfällen och möjlighet för människor att bo kvar, men lockar även nya medborgare att flytta hit.” Avslutar Malin Svanholm.
- Text: Kramfors kommun
- Foto: Kramfors kommun
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-