-
Krönika: Jävlar anamma, frukost på tallrik och siktet inställt på en stark höst
Det finns varken logik eller fungerande ekvation i någonting just nu. Liseberg kontra Ullared. T-celler eller antikroppar. Inga helt vetenskapligt bevisade svar på frågor och ovissheten har ägt samhället sedan mars. Men efter att ha lyssnat på Björn Natthiko Lindeblads sommarprat kryper ett stort accepterande fram till detta faktum. Det finns mycket att vinna på hur lite vi vet om framtiden.
Utmaningarnas år kan vi kalla det och att driva hotell längst ner på skånska sydkusten denna vår har varit allt utom att luta sig tillbaka. Första veckorna i coronans spår var kreativiteten enorm, men ibland tog det stopp. Energin och hoppet dök och vi letade efter livlinor. Hela tiden vred vi på nyupptäckta hjärnceller och tänkte om.
Ett jävlar anamma, en samlad personalstyrka full av idéer, en stor dos av överlevnadsinstinkt och vetskapen om att sommaren låg framför oss, gav hopp. Sol. Uteliv. Svemester. Längtan. Uteservering skulle bli räddningen…
Nu är sommaren här! Vecka 30 är den magiska peaken och med hemester på årets agenda så är det inte svårt att tro på 2020. Trots en pandemi.
Hur tog vi oss hit? Hur tar vi oss vidare? Gästerna ger oss oftast svaren. Även i detta kaos, och skaffa sig fiender mitt i ett krig är ingen bra strategi. Fria avbokningar var vårt första drag. Tacksamheten var hisnande och motsatsen är jag glad vi inte ens prövade. Kundvården kan inte vara viktigare än nu och utan den strategin hade varit samma sak som att skaffa fienden.
Vi håller kvar detta tills pandemin är över.
Sen kom medias granskning. Vår bransch får ofta bära hundhuvudet, men vi har ett stort ansvar, då vi får lov att ha öppet. Fler inrättningar som butiker, stormarknader har samma ansvar men vi inspekteras av både myndigheter och media. Alltså gäller fokus på uppgiften och det gäller att briljera. Det handlar ändå om allas hälsa. Vi bär istället hundhuvudet högt. Det är alltså vårt ansvar att sälja lagom och servera gäster på nya sätt.
Frukost på tallrik och en pop-up krog för att sprida hungriga besökare, in och utcheckningslucka för att undvika köer och som alla andra, ett evigt påminnande om avstånd, handtvätt och omsorg för varandra. Det är ett gemensamt uppdrag.
Det som fascinerar är förståelsen. Förståelsen från gäster såväl personal. Ingen har orsakat denna pandemi med flit. Vi måste ur den tillsammans och vi måste alla betala ett pris.
Trots klen sommarvärme, envisa vindar och nöjda gräsmattor tack vare allt regn sviker inte gästerna. Dom firar svemester.
Vi rekryterade starkt i juni för att distanseringen är dyr men med denna utökade trupp har vi möjlighet att leverera. Och servera. Sparlågan finns såklart kvar och hösten är nästa utmaning. Den börjar nu bli verklig i tankarna. Vi har turister året om. Men såklart blir balansen mer ojämn på helger och vardagar så här är ju det frånvarande mötesforumet en mycket tuff förlust i vår inkomst.
Alla säger att den är körd. Konferensmarknaden. Året ut. Minst. Själv tror jag mötesbehovet är enormt starkt efter denna vår. Mycket kan det digitala ersätta. Men inte allt. Mindre grupper får vi räkna med och vi måste ge samma flexibilitet till företag som till turister. Jag har haft fel förr, men siktar in mig på att det blir en spännande höst.
Viktigast är trots att vi får behålla hälsan och tar oss igenom denna tid, eller mer tar oss vidare igenom denna nya tid som kanske är här för att stanna länge. Tror stark på detta avlånga land med siktet framåt.
2020 kommer vi minnas.
Ingrid Svensson, vd
Hotell Mossbylund
www.mossbylund.se- Text: Ingrid Svensson
- Foto: Hotell Mossbylund
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-