-
Krönika: Jävlar anamma, frukost på tallrik och siktet inställt på en stark höst
Det finns varken logik eller fungerande ekvation i någonting just nu. Liseberg kontra Ullared. T-celler eller antikroppar. Inga helt vetenskapligt bevisade svar på frågor och ovissheten har ägt samhället sedan mars. Men efter att ha lyssnat på Björn Natthiko Lindeblads sommarprat kryper ett stort accepterande fram till detta faktum. Det finns mycket att vinna på hur lite vi vet om framtiden.
Utmaningarnas år kan vi kalla det och att driva hotell längst ner på skånska sydkusten denna vår har varit allt utom att luta sig tillbaka. Första veckorna i coronans spår var kreativiteten enorm, men ibland tog det stopp. Energin och hoppet dök och vi letade efter livlinor. Hela tiden vred vi på nyupptäckta hjärnceller och tänkte om.
Ett jävlar anamma, en samlad personalstyrka full av idéer, en stor dos av överlevnadsinstinkt och vetskapen om att sommaren låg framför oss, gav hopp. Sol. Uteliv. Svemester. Längtan. Uteservering skulle bli räddningen…
Nu är sommaren här! Vecka 30 är den magiska peaken och med hemester på årets agenda så är det inte svårt att tro på 2020. Trots en pandemi.
Hur tog vi oss hit? Hur tar vi oss vidare? Gästerna ger oss oftast svaren. Även i detta kaos, och skaffa sig fiender mitt i ett krig är ingen bra strategi. Fria avbokningar var vårt första drag. Tacksamheten var hisnande och motsatsen är jag glad vi inte ens prövade. Kundvården kan inte vara viktigare än nu och utan den strategin hade varit samma sak som att skaffa fienden.
Vi håller kvar detta tills pandemin är över.
Sen kom medias granskning. Vår bransch får ofta bära hundhuvudet, men vi har ett stort ansvar, då vi får lov att ha öppet. Fler inrättningar som butiker, stormarknader har samma ansvar men vi inspekteras av både myndigheter och media. Alltså gäller fokus på uppgiften och det gäller att briljera. Det handlar ändå om allas hälsa. Vi bär istället hundhuvudet högt. Det är alltså vårt ansvar att sälja lagom och servera gäster på nya sätt.
Frukost på tallrik och en pop-up krog för att sprida hungriga besökare, in och utcheckningslucka för att undvika köer och som alla andra, ett evigt påminnande om avstånd, handtvätt och omsorg för varandra. Det är ett gemensamt uppdrag.
Det som fascinerar är förståelsen. Förståelsen från gäster såväl personal. Ingen har orsakat denna pandemi med flit. Vi måste ur den tillsammans och vi måste alla betala ett pris.
Trots klen sommarvärme, envisa vindar och nöjda gräsmattor tack vare allt regn sviker inte gästerna. Dom firar svemester.
Vi rekryterade starkt i juni för att distanseringen är dyr men med denna utökade trupp har vi möjlighet att leverera. Och servera. Sparlågan finns såklart kvar och hösten är nästa utmaning. Den börjar nu bli verklig i tankarna. Vi har turister året om. Men såklart blir balansen mer ojämn på helger och vardagar så här är ju det frånvarande mötesforumet en mycket tuff förlust i vår inkomst.
Alla säger att den är körd. Konferensmarknaden. Året ut. Minst. Själv tror jag mötesbehovet är enormt starkt efter denna vår. Mycket kan det digitala ersätta. Men inte allt. Mindre grupper får vi räkna med och vi måste ge samma flexibilitet till företag som till turister. Jag har haft fel förr, men siktar in mig på att det blir en spännande höst.
Viktigast är trots att vi får behålla hälsan och tar oss igenom denna tid, eller mer tar oss vidare igenom denna nya tid som kanske är här för att stanna länge. Tror stark på detta avlånga land med siktet framåt.
2020 kommer vi minnas.
Ingrid Svensson, vd
Hotell Mossbylund
www.mossbylund.se- Text: Ingrid Svensson
- Foto: Hotell Mossbylund
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-