-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Handelskammare med rubriken ”Efter Bromma – Hur mår svenskt flyg och Arlanda?” där Swedavias VD, Jonas Abrahamsson, konstaterade att flyget återhämtat sig sämre efter pandemin än nästan något annat land i vår del av världen. Det gäller i synnerhet inrikesflyget som nästan halverats vilket vi nu ser konsekvenserna av i form av nedlagda flygförbindelser, sämre turtäthet, högre priser och sämre konkurrens. Restiderna blir också längre i och med flytten från Bromma till Arlanda. Visserligen lovade Abrahamsson betydande förbättringar i smidigheten mellan ankomst till Arlanda och boarding (genom att flytta inrikesavgångarna till gater närmare säkerhetskontrollen) men det räcker inte.
Tre tunga flygbolagsledare ryter till
I snabb följd fick vi sedan höra SAS VD Anko van der Werff, BRAs ägare Per G. Braathen och Norwegians VD Geir Karlsen ondgöra sig (för att uttrycka sig milt) över det svenska näringslivets och den offentliga förvaltningens inkonsekvens och dubbla budskap när de säger sig vara hållbara och jobba för grön omställning men ändå betalar nästan ingen extra för bioflygbränsle (SAF) vilket både hade minskat klimatpåverkan och påskyndat omställningen. Dessutom har många, främst inom det offentliga, resepolicies som antingen helt förbjuder flygresor eller kraftigt missgynnar valet av flyg som transportmedel, istället för att se till helhetsbilden och hållbarhet ur alla tre aspekter och att stötta flygets omställning.
Inte minst besöksnäringen är ju beroende av flyget för att kunna attrahera både svenska och utländska besökare. Både Tromsö i Nordnorge och Rovaniemi i norra Finland upplever en boom i tillresande utländska turister vilket vi ser enormt mycket mindre av i norra Sverige. Geir Karlsen menade att vi måste se mer av ”Walk-the-talk” och exempelvis göra som norska försvaret som har ingått avtal med Norwegian att lägga allt sitt resande hos dem men också i avtalet kräver 15% biobränsleinblandning vid alla flygningar.
Det kan bli dyrt för oss skattebetalare
Vi får de flygförbindelser vi förtjänar, så enkelt är det menade flygbolags-VDarna och i synnerhet Per G. Braathen som var både ledsen och besviken över att efter i över tjugofem år försökt bygga upp världens mest hållbara inrikesflyg, finansierat med åtskilliga hundra miljoner ur egen ficka, nu få ge upp och välja det enda alternativ som kunde rädda hans eget bolag, nämligen det nu ingångna samarbetet med SAS.
Samtliga representanter från branschen var glada för att Sverige nu har en regering som stöttar flyget, men det krävs mer än så för att ta igen skadan för flygbranschen och tillgängligheten till hela Sverige som tidigare regeringar och flygskammen förorsakat. Swedavias VD påpekade att den nu beslutat avskaffade flygskatten är högre än flygplatsavgiften (ej inrikes) vilket säger en del.
Man ska också vara medveten om att en konsekvens av det läge vi är i nu är att vissa inrikeslinjer som inte går att driva på kommersiella villkor kan behöva upphandlas av staten (Trafikverket) för att bibehålla tillgängligheten i vissa landsändar. Det betyder att den till stora delar betalas av oss skattebetalare för att inte helt slå ut de landsändarna.
Vad säger då politiken?
Avslutningsvis fick också politiken komma till tals genom Maria Stockhaus (M) och Kadir Kasirga (S), båda från trafikutskottet i riksdagen.
Maria Stockhaus tyckte att det är sorgligt att vi är där vi är. Vi ska flyga men flyget ska ställa om, menade hon och det är vansinne att lägga ned en citynära flygplats nu när elflyg är på gång och även drönartrafik. Dessutom är viss verksamhet på Bromma svårare att flytta från Bromma och inte minst är det säkerhetspolitiskt viktigt att ha två aktiva flygplatser i en storstadsregion som Stockholm.
Kadir Kasirga menade att flyget har en viktig roll och att det nu är viktigt att vi satsar på Arlanda, men också att det lyssnas på branschens företrädare. Det uteblivna, nästan obefintliga, stödet för Arlanda under föregående mandatperiod försvarade han med att man har agerat ”utifrån det parlamentariska läget”. Det kan inte jag tolka på annat sätt än att dåvarande regeringen varit helt i händerna på Miljöpartiet.
Vi måste lyfta blicken och tänka större
Det kan säkert finnas en hel del att anföra ”mot flyget och flygets utveckling” men detta var sådant som blev väldigt tydligt under torsdagens seminarium. Försöker man se lite mer objektivt och holistiskt på frågan, så börjar fler och fler inse att flygskammen och den negativa inställningen till flyg som transportmedel har gjort väldigt liten nytta för klimatet i det stora hela, framför allt på lång sikt, och gjort stor skada i andra avseenden och i förlängningen.
Läs mer om inrikesflyg på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-