-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Handelskammare med rubriken ”Efter Bromma – Hur mår svenskt flyg och Arlanda?” där Swedavias VD, Jonas Abrahamsson, konstaterade att flyget återhämtat sig sämre efter pandemin än nästan något annat land i vår del av världen. Det gäller i synnerhet inrikesflyget som nästan halverats vilket vi nu ser konsekvenserna av i form av nedlagda flygförbindelser, sämre turtäthet, högre priser och sämre konkurrens. Restiderna blir också längre i och med flytten från Bromma till Arlanda. Visserligen lovade Abrahamsson betydande förbättringar i smidigheten mellan ankomst till Arlanda och boarding (genom att flytta inrikesavgångarna till gater närmare säkerhetskontrollen) men det räcker inte.
Tre tunga flygbolagsledare ryter till
I snabb följd fick vi sedan höra SAS VD Anko van der Werff, BRAs ägare Per G. Braathen och Norwegians VD Geir Karlsen ondgöra sig (för att uttrycka sig milt) över det svenska näringslivets och den offentliga förvaltningens inkonsekvens och dubbla budskap när de säger sig vara hållbara och jobba för grön omställning men ändå betalar nästan ingen extra för bioflygbränsle (SAF) vilket både hade minskat klimatpåverkan och påskyndat omställningen. Dessutom har många, främst inom det offentliga, resepolicies som antingen helt förbjuder flygresor eller kraftigt missgynnar valet av flyg som transportmedel, istället för att se till helhetsbilden och hållbarhet ur alla tre aspekter och att stötta flygets omställning.
Inte minst besöksnäringen är ju beroende av flyget för att kunna attrahera både svenska och utländska besökare. Både Tromsö i Nordnorge och Rovaniemi i norra Finland upplever en boom i tillresande utländska turister vilket vi ser enormt mycket mindre av i norra Sverige. Geir Karlsen menade att vi måste se mer av ”Walk-the-talk” och exempelvis göra som norska försvaret som har ingått avtal med Norwegian att lägga allt sitt resande hos dem men också i avtalet kräver 15% biobränsleinblandning vid alla flygningar.
Det kan bli dyrt för oss skattebetalare
Vi får de flygförbindelser vi förtjänar, så enkelt är det menade flygbolags-VDarna och i synnerhet Per G. Braathen som var både ledsen och besviken över att efter i över tjugofem år försökt bygga upp världens mest hållbara inrikesflyg, finansierat med åtskilliga hundra miljoner ur egen ficka, nu få ge upp och välja det enda alternativ som kunde rädda hans eget bolag, nämligen det nu ingångna samarbetet med SAS.
Samtliga representanter från branschen var glada för att Sverige nu har en regering som stöttar flyget, men det krävs mer än så för att ta igen skadan för flygbranschen och tillgängligheten till hela Sverige som tidigare regeringar och flygskammen förorsakat. Swedavias VD påpekade att den nu beslutat avskaffade flygskatten är högre än flygplatsavgiften (ej inrikes) vilket säger en del.
Man ska också vara medveten om att en konsekvens av det läge vi är i nu är att vissa inrikeslinjer som inte går att driva på kommersiella villkor kan behöva upphandlas av staten (Trafikverket) för att bibehålla tillgängligheten i vissa landsändar. Det betyder att den till stora delar betalas av oss skattebetalare för att inte helt slå ut de landsändarna.
Vad säger då politiken?
Avslutningsvis fick också politiken komma till tals genom Maria Stockhaus (M) och Kadir Kasirga (S), båda från trafikutskottet i riksdagen.
Maria Stockhaus tyckte att det är sorgligt att vi är där vi är. Vi ska flyga men flyget ska ställa om, menade hon och det är vansinne att lägga ned en citynära flygplats nu när elflyg är på gång och även drönartrafik. Dessutom är viss verksamhet på Bromma svårare att flytta från Bromma och inte minst är det säkerhetspolitiskt viktigt att ha två aktiva flygplatser i en storstadsregion som Stockholm.
Kadir Kasirga menade att flyget har en viktig roll och att det nu är viktigt att vi satsar på Arlanda, men också att det lyssnas på branschens företrädare. Det uteblivna, nästan obefintliga, stödet för Arlanda under föregående mandatperiod försvarade han med att man har agerat ”utifrån det parlamentariska läget”. Det kan inte jag tolka på annat sätt än att dåvarande regeringen varit helt i händerna på Miljöpartiet.
Vi måste lyfta blicken och tänka större
Det kan säkert finnas en hel del att anföra ”mot flyget och flygets utveckling” men detta var sådant som blev väldigt tydligt under torsdagens seminarium. Försöker man se lite mer objektivt och holistiskt på frågan, så börjar fler och fler inse att flygskammen och den negativa inställningen till flyg som transportmedel har gjort väldigt liten nytta för klimatet i det stora hela, framför allt på lång sikt, och gjort stor skada i andra avseenden och i förlängningen.
Läs mer om inrikesflyg på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober 2025 ökade antalet belagda hotellrum med drygt 6 procent jämfört med motsvarande månad 2024. Det är en ...
-
-
Gästbloggare
-