-
Kryssningsfartygen väljer Malmö
Kryssningssäsongen har dragit igång i Malmö. Under maj fick den stora staden besök av tre fartyg och nu fram tills september ankommer ytterligare sex stycken. Intresset för Malmö har ökat med åren och nästa år ser det ut att bli fler än nio anlöp planerade.
”Det är fantastiskt roligt att stora internationella rederier väljer Malmö och då vill vi visa upp staden från den bästa sidan. Den bästa marknadsföringen som en plats kan få är nämligen genom besökare, som berättar om sina smultronställen för nära och kära.” Säger sektionschef Anna Wittgren från Malmö turism.
Bland annat Fred Olsen Line från Storbritannien kommer till Malmö för första gången med två av sina kryssningar. Boudicca den 23 juli och Balmoral i slutet av september. I samband med anlöpen kommer studentorkestern Bleckhornen från Lund att spela på kajen för välkomna gästerna till Malmö.
Kryssningsmottagandet utvecklas
Sammanlagt kommer över 14.000 passagerare med de kryssningar som anlöper i år. Alla går inte i land, men de passagerare som väljer att göra det blir väl omhändertagna av personal från Malmö Turism.
”De kommer att erbjudas guidade turer till fots, med cykel och med minitåg. Men många kommer att välja att bara strosa i staden, shoppa och kanske ta en kopp kaffe.” Säger Marie Åkesson, projektledare på Malmö Turism.
Malmö Turism infinner sig på kajen vid varje kryssningsanlöp för att göra utvärderingar av vad kryssningsgästerna efterfrågar. Detta gör det möjligt för dem att utveckla ett bättre mottagningsprogram för nästa år. Personalen har även varit på studiebesök i Danmark för att se hur vårt grannland hanterar kryssningsmottagandet.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Fred Olsen Line
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-