-
Kvinnorna i den svenska gastronomin har en stark framtidstro
Flera kvinnor inom den svenska gastronomin berättar om sina erfarenheter inom branschen och uppvisar en stark framtidstro. Nu när Stockholm är European Capital of Gastronomy under året så finns det viktiga ämnen att prata om.
Maria Stridh – det tar kraft att orka jobba jämställt
”Stockholm har en fantastisk framtid framför sig och jag ser Sverige generellt som gastronomiskt framstående. Vi har en mycket vital restaurangscen.” Säger Maria Stridh, VD på Stadshusrestauranger.
Hon menar att det beror på att vi är mindre hierarkiska än andra delar av världen. Under lågkonjunkturen på 90-talet fick den svenska gastronomin släppa toppstyrda organisationer och det var något som gjorde att människor vågade uttrycka sina idéer. Den nyttiga mentaliteten föder modiga människor.
Men allt börjar med ledarskapet. Maria framhåller att MeeToo var väldigt viktig för gastronomin och restaurangerna.
”Vi har haft ett grovt språk och dåliga attityder i vår bransch. Som ägare blir man inte ifrågasatt, och jag förstår ju att jag är priviligierad på det sättet. Men som ledare har jag tagit många fajter med medarbetare om dåliga attityder. Det tar kraft att orka jobba jämställt, men om vi menar allvar med att vi vill var en samhällsbärande bransch så måste vi arbeta medvetet. Det är inte ouppnåeligt. Se på Lilla Ego, som delar på arbetstiden och ansvaret för att kunna ha ett bra familjeliv, och det funkar utmärkt för dem.”
Kriser gör att man vågar tänka utanför boxen
Maria har med sin långa erfarenhet gått igenom många kriser. Värst hittills var pandemin.
”Det jag gillar med tuffa tider är att man måste se på sig själv och sin omgivning med nya ögon. Våga prova, våga tänka utanför boxen. Det man tänker att man inte vill göra det är kanske just det man ska prova? Skarpa lägen föder samarbeten mellan oss och våra leverantörer och hyresvärdar – och inte minst – våra olika företag.” Säger Maria.
Nu känner hon ett sug att förnya och skapa nytt.
”Hur skapar man moderna upplevelser i verksamheter som våra med mässor och konferenser? Hur förändras våra kunders behov när arbetslivet förändras? Jag ser också att vi behöver utveckla vår kompetens i att laga mat med enbart vegetariska ingredienser. Och så har vår familj en generationsövergång som vi vill planera för i god tid.”
Ett utmärkt tillfälle att visa hela den svenska bredden
Hon menar att Stockholms och den svenska gastronomin idag har förtjänat sitt goda rykte och sin självkänsla.
”Utmärkelsen till Stockholm European Capital of Gastronomy ger oss ett utmärkt tillfälle att visa hela vår bredd för matintresserade besökare. Men vi får inte bli kaxiga och luta oss tillbaka, för då blir vi omsprungna!” Avslutar Maria Stridh.
Matilda Jackson – branschen är en viktig del av stadens näringsliv
Matilda Jackson är restaurangchef på Riche och nyöppnade Riche Fenix. Med en utbildning från Handelshögskolan i bagaget skiljer hon sig från många jämnåriga i Krog-Stockholm. Hon beskriver att hon mött en del ifrågasättande av sitt val av bransch.
”Det saknas kunskap om att vi driver seriösa företag med riktiga jobb och utvecklingsmöjligheter. Jag brinner för att visa hur våra verksamheter är en viktig del av stadens näringsliv.”
Det är något som hon också tror kan vara anledningen till att hon nyligen valdes till Årets unga branschstjärna av Visita Stockholm. Matilda tror att juryn kanske hade förtroende för att hon kommer att fortsätta kämpa för att att skapa respekt för restaurangbranschens företagande.
Ville skapa en rymlig och öppen plats
Nyöppnade Riche Fenix på Götgatan var ett djärvt drag för Svenska Brasserier som har sina rötter vid Stureplan. Konceptet har fallit väl ut. Här är livligt och knökfullt, precis som Matilda hoppades.
”Min vision var en bar där man kunde äta, i stället för en krog med en bar som varit det vanliga. Jag ville skapa en rymlig, öppen plats där gäster i alla åldrar kunde mötas på ett avslappnat sätt – till och med börja prata utan att känna varandra.”
Det behövs fler kvinnor i beslutsfattande ställning
Under de fyra år har hon varit ansvarig för att driva de bägge Riche-krogarna har hon sett hur ledarskapet påverkas av styrgruppens sammansättning.
”Det blir tydligt hur restaurangbranschen fortfarande domineras av män med ungefär samma bakgrund. Min erfarenhet är att en jämställd och blandad grupp verkligen gör skillnad och ger bättre resultat. Det behövs fler kvinnor i beslutsfattande ställning.” Avslutar Matilda Jackson
Jessie Sommarström – viktigt att stötta primärproducenter
Jessie Sommarström, kreativ ledare på Urban Deli har sett hur matscenen förändrats under den senaste krisen.
”Våra kunder och gäster får mindre i plånboken och det är naturligt att de frågar efter mat i en lägre prisnivå. Vi har inte möjlighet att höja priserna lika mycket som våra leverantörer. Men vår bransch är anpassningsbar och uppfinningsrik. Eftersom folk fortfarande vill träffas och äta ute sker nu en rörelse mot kvalitativ snabbmat. Där får vi inte börja tumma på råvarornas kvalitet – nu om någonsin är det viktigt att vi stöttar våra primärproducenter.”
Behöver ett arbetsklimat som medger ett bra privatliv
Efter pandemin har samtalen i restaurangbranschen och den svenska gastronomin fokuserat ensidigt på problem.
”Vi måste börja lyfta alla positiva sidor av vår bransch – att man kan utvecklas och lära sig nytt hela tiden, att man kan arbeta i hela världen. Dessutom har vi makt att bryta normer och introducera nya, mer hållbara råvaror för våra gäster. Jag har arbetat i den här branschen i 24 år och aldrig ångrat mig.” Säger Jessie.
Hon menar att det är viktigt att lyckas rekrytera bra folk till branschen. Men det är lika viktigt att se till att de orkar jobba kvar.
”Vi behöver skapa ett arbetsklimat som medger ett bra privatliv. Det är talande att vi idag bara har en enda kvinna som har en Michelinstjärna, Florencia Abella. Som det ser ut idag är det svårt att jobba på finkrog och kombinera de ambitionerna med familj och barn. Det krävs förändringar, och dem måste både män och kvinnor jobba för. Det krävs också samarbete mellan de olika krafter som arbetar för jämställdhet, som Framtidens Krogkultur, Take Over och Stellagalan.”
Använda sin tid till att bidra för en bättre framtid
Att vinna Årets Kock just nu när Stockholm är Europas gastronomiska huvudstad och Årets Kock-tävlingen fyller 40 år, ser hon som bästa tajming.
”För mig personligen är det perfekt att vinna nu när jag är äldre och vet vad jag vill. Jag känner att jag kan använda den här tiden till att påverka och bidra till en bättre framtid och förhoppningsvis kan jag också initiera projekt som kan leva vidare och utvecklas genom olika samarbeten. Det handlar inte bara om restauranger, det är också viktigt att kämpa för våra barn ska får näringsrik och bra skolmat i som lever upp till klimatmålen. Där vill jag nå ut till beslutsfattare.” Säger Jessie Sommarström.
Elvira Lindqvist – får istället arbeta på att öka upplevelsen
Elvira Lindqvist är kreativ ledare på restaurang Oxenstiernan som öppnade under pandemiåret 2021. Hon berättar att de som färskingar i stan, utan traditioner, haft möjlighet att jobba annorlunda.
”Våra gästspel i början av året kostade på men det gav också uppmärksamhet och gäster. Vi kan inte konkurrera genom att sänka priset. Istället får vi arbeta på att öka upplevelsen och bjuda på överraskningsmoment.”
Även om det finns moln på himlen så är det inte på något vis nattsvart i huvudstadens krogvärld, menar hon. Stora nysatsningar i Stockholm, som Adam och Albin i Slakthusområdet, Emma Shields och Stureplansgruppen, Svenska Brasserier med Riche Fenix och Gondolen skapar energi.
”Deras mod och kreativitet är imponerande. Det ger kraft till oss som redan är etablerade. Jag tycker också att fine dining-segmentet är viktigt. De fungerar som spjutspets och inspiration för alla oss som arbetar med mat.” Säger Elvira.
Dags att gå från snack till verkstad gällande jämställdhet
När det gäller jämställdhet säger Elvira att det är dags att gå från snack till verkstad.
”Chefer måste utbildas till bra ledare. Det måste bli en norm att ha en utbildning i att kunna leda en jämställd grupp. Det har också funnits ett militäriskt synsätt på hur man arbetar i kök och driver krog, som inte tagit vara på människors olikheter. Jag tror det är viktigt att låta folk utvecklas utifrån sina egenskaper och intressen.”
Hon efterlyser också bättre samverkan mellan skolorna och branschen för att lösa kompetensbristen. Att branschen ställer upp inom den svenska gastronomin genom att dela erfarenheter är viktigt. Elvira har sett en ny samarbetsvilja och ett ökat intresse av att lära sig av varandra bredas ut i branschen.
Stockholm Gastronomy Conference
Den 7 mars 2023 höll föreningen Framtidens Krogkultur ett symposium på MJ:s Hotel i Malmö. Läs mer om mötet på MrsFood.se här.
Den 23– 26 November 2023 anordnas Stockholm Gastronomy Conference där ämnen som utbildning, kompetensförsörjning och jämställdhet inom gastronomin kommer att diskuteras.
Läs mer om Stockholm – European Capital of Gastronomy på Turismnytt här.
- Text: Stockholm – European Capital of Gastronomy
- Foto: Stockholm – European Capital of Gastronomy (MariaStridh, Jessie Sommarström, Matilda Jackson, Elvira Lindqvist)
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-