onsdag 2 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
    • SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • svenska gastronomin
    2023-03-28 16:47

    Kvinnorna i den svenska gastronomin har en stark framtidstro

    Flera kvinnor inom den svenska gastronomin berättar om sina erfarenheter inom branschen och uppvisar en stark framtidstro. Nu när Stockholm är European Capital of Gastronomy under året så finns det viktiga ämnen att prata om.

    Maria Stridh – det tar kraft att orka jobba jämställt

    ”Stockholm har en fantastisk framtid framför sig och jag ser Sverige generellt som gastronomiskt framstående. Vi har en mycket vital restaurangscen.” Säger Maria Stridh, VD på Stadshusrestauranger.

    Hon menar att det beror på att vi är mindre hierarkiska än andra delar av världen. Under lågkonjunkturen på 90-talet fick den svenska gastronomin släppa toppstyrda organisationer och det var något som gjorde att människor vågade uttrycka sina idéer. Den nyttiga mentaliteten föder modiga människor.

    Men allt börjar med ledarskapet. Maria framhåller att MeeToo var väldigt viktig för gastronomin och restaurangerna.

    ”Vi har haft ett grovt språk och dåliga attityder i vår bransch. Som ägare blir man inte ifrågasatt, och jag förstår ju att jag är priviligierad på det sättet. Men som ledare har jag tagit många fajter med medarbetare om dåliga attityder. Det tar kraft att orka jobba jämställt, men om vi menar allvar med att vi vill var en samhällsbärande bransch så måste vi arbeta medvetet. Det är inte ouppnåeligt. Se på Lilla Ego, som delar på arbetstiden och ansvaret för att kunna ha ett bra familjeliv, och det funkar utmärkt för dem.”

    Kriser gör att man vågar tänka utanför boxen

    Maria har med sin långa erfarenhet gått igenom många kriser. Värst hittills var pandemin.

    ”Det jag gillar med tuffa tider är att man måste se på sig själv och sin omgivning med nya ögon. Våga prova, våga tänka utanför boxen. Det man tänker att man inte vill göra det är kanske just det man ska prova? Skarpa lägen föder samarbeten mellan oss och våra leverantörer och hyresvärdar – och inte minst – våra olika företag.” Säger Maria.

    Nu känner hon ett sug att förnya och skapa nytt.

    ”Hur skapar man moderna upplevelser i verksamheter som våra med mässor och konferenser? Hur förändras våra kunders behov när arbetslivet förändras? Jag ser också att vi behöver utveckla vår kompetens i att laga mat med enbart vegetariska ingredienser. Och så har vår familj en generationsövergång som vi vill planera för i god tid.”

    Ett utmärkt tillfälle att visa hela den svenska bredden

    Hon menar att Stockholms och den svenska gastronomin idag har förtjänat sitt goda rykte och sin självkänsla.

    ”Utmärkelsen till Stockholm European Capital of Gastronomy ger oss ett utmärkt tillfälle att visa hela vår bredd för matintresserade besökare. Men vi får inte bli kaxiga och luta oss tillbaka, för då blir vi omsprungna!” Avslutar Maria Stridh.

    Matilda Jackson – branschen är en viktig del av stadens näringsliv

    Matilda Jackson är restaurangchef på Riche och nyöppnade Riche Fenix. Med en utbildning från Handelshögskolan i bagaget skiljer hon sig från många jämnåriga i Krog-Stockholm. Hon beskriver att hon mött en del ifrågasättande av sitt val av bransch.

    ”Det saknas kunskap om att vi driver seriösa företag med riktiga jobb och utvecklingsmöjligheter. Jag brinner för att visa hur våra verksamheter är en viktig del av stadens näringsliv.”

    Det är något som hon också tror kan vara anledningen till att hon nyligen valdes till Årets unga branschstjärna av Visita Stockholm. Matilda tror att juryn kanske hade förtroende för att hon kommer att fortsätta kämpa för att att skapa respekt för restaurangbranschens företagande.

    Ville skapa en rymlig och öppen plats

    Nyöppnade Riche Fenix på Götgatan var ett djärvt drag för Svenska Brasserier som har sina rötter vid Stureplan. Konceptet har fallit väl ut. Här är livligt och knökfullt, precis som Matilda hoppades.

    ”Min vision var en bar där man kunde äta, i stället för en krog med en bar som varit det vanliga. Jag ville skapa en rymlig, öppen plats där gäster i alla åldrar kunde mötas på ett avslappnat sätt – till och med börja prata utan att känna varandra.”

    Det behövs fler kvinnor i beslutsfattande ställning

    Under de fyra år har hon varit ansvarig för att driva de bägge Riche-krogarna har hon sett hur ledarskapet påverkas av styrgruppens sammansättning.

    ”Det blir tydligt hur restaurangbranschen fortfarande domineras av män med ungefär samma bakgrund. Min erfarenhet är att en jämställd och blandad grupp verkligen gör skillnad och ger bättre resultat. Det behövs fler kvinnor i beslutsfattande ställning.” Avslutar Matilda Jackson

    Jessie Sommarström – viktigt att stötta primärproducenter

    Jessie Sommarström, kreativ ledare på Urban Deli har sett hur matscenen förändrats under den senaste krisen.

    ”Våra kunder och gäster får mindre i plånboken och det är naturligt att de frågar efter mat i en lägre prisnivå. Vi har inte möjlighet att höja priserna lika mycket som våra leverantörer. Men vår bransch är anpassningsbar och uppfinningsrik. Eftersom folk fortfarande vill träffas och äta ute sker nu en rörelse mot kvalitativ snabbmat. Där får vi inte börja tumma på råvarornas kvalitet – nu om någonsin är det viktigt att vi stöttar våra primärproducenter.”

    Behöver ett arbetsklimat som medger ett bra privatliv

    Efter pandemin har samtalen i restaurangbranschen och den svenska gastronomin fokuserat ensidigt på problem.

    ”Vi måste börja lyfta alla positiva sidor av vår bransch – att man kan utvecklas och lära sig nytt hela tiden, att man kan arbeta i hela världen. Dessutom har vi makt att bryta normer och introducera nya, mer hållbara råvaror för våra gäster. Jag har arbetat i den här branschen i 24 år och aldrig ångrat mig.” Säger Jessie.

    Hon menar att det är viktigt att lyckas rekrytera bra folk till branschen. Men det är lika viktigt att se till att de orkar jobba kvar.

    ”Vi behöver skapa ett arbetsklimat som medger ett bra privatliv. Det är talande att vi idag bara har en enda kvinna som har en Michelinstjärna, Florencia Abella. Som det ser ut idag är det svårt att jobba på finkrog och kombinera de ambitionerna med familj och barn. Det krävs förändringar, och dem måste både män och kvinnor jobba för. Det krävs också samarbete mellan de olika krafter som arbetar för jämställdhet, som Framtidens Krogkultur, Take Over och Stellagalan.”

    Använda sin tid till att bidra för en bättre framtid

    Att vinna Årets Kock just nu när Stockholm är Europas gastronomiska huvudstad och Årets Kock-tävlingen fyller 40 år, ser hon som bästa tajming.

    ”För mig personligen är det perfekt att vinna nu när jag är äldre och vet vad jag vill. Jag känner att jag kan använda den här tiden till att påverka och bidra till en bättre framtid och förhoppningsvis kan jag också initiera projekt som kan leva vidare och utvecklas genom olika samarbeten. Det handlar inte bara om restauranger, det är också viktigt att kämpa för våra barn ska får näringsrik och bra skolmat i som lever upp till klimatmålen. Där vill jag nå ut till beslutsfattare.” Säger Jessie Sommarström.

    Elvira Lindqvist – får istället arbeta på att öka upplevelsen

    Elvira Lindqvist är kreativ ledare på restaurang Oxenstiernan som öppnade under pandemiåret 2021. Hon berättar att de som färskingar i stan, utan traditioner, haft möjlighet att jobba annorlunda.

    ”Våra gästspel i början av året kostade på men det gav också uppmärksamhet och gäster. Vi kan inte konkurrera genom att sänka priset. Istället får vi arbeta på att öka upplevelsen och bjuda på överraskningsmoment.”

    Även om det finns moln på himlen så är det inte på något vis nattsvart i huvudstadens krogvärld, menar hon. Stora nysatsningar i Stockholm, som Adam och Albin i Slakthusområdet, Emma Shields och Stureplansgruppen, Svenska Brasserier med Riche Fenix och Gondolen skapar energi.

    ”Deras mod och kreativitet är imponerande. Det ger kraft till oss som redan är etablerade. Jag tycker också att fine dining-segmentet är viktigt. De fungerar som spjutspets och inspiration för alla oss som arbetar med mat.” Säger Elvira.

    Dags att gå från snack till verkstad gällande jämställdhet

    När det gäller jämställdhet säger Elvira att det är dags att gå från snack till verkstad.

    ”Chefer måste utbildas till bra ledare. Det måste bli en norm att ha en utbildning i att kunna leda en jämställd grupp. Det har också funnits ett militäriskt synsätt på hur man arbetar i kök och driver krog, som inte tagit vara på människors olikheter. Jag tror det är viktigt att låta folk utvecklas utifrån sina egenskaper och intressen.”

    Hon efterlyser också bättre samverkan mellan skolorna och branschen för att lösa kompetensbristen. Att branschen ställer upp inom den svenska gastronomin genom att dela erfarenheter är viktigt. Elvira har sett en ny samarbetsvilja och ett ökat intresse av att lära sig av varandra bredas ut i branschen.

    Stockholm Gastronomy Conference

    Den 7 mars 2023 höll föreningen Framtidens Krogkultur ett symposium på MJ:s Hotel i Malmö. Läs mer om mötet på MrsFood.se här.

    Den 23– 26 November 2023 anordnas Stockholm Gastronomy Conference där ämnen som utbildning, kompetensförsörjning och jämställdhet inom gastronomin kommer att diskuteras.

    Läs mer om Stockholm – European Capital of Gastronomy på Turismnytt här.

    • Text: Stockholm – European Capital of Gastronomy
    • Foto: Stockholm – European Capital of Gastronomy (MariaStridh, Jessie Sommarström, Matilda Jackson, Elvira Lindqvist)
    Tweet
  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • På Kalmar Slott nya guidade tur Tinnar och torn kan även de fyrbenta vännerna följa med!
    2025-06-27 00:03

    Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott

    För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-23 05:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...

    • 2025-06-24 22:33

      Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

      Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...

    • 2025-06-24 22:27

      Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

      Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...

    • 2025-06-26 23:59

      SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

      I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet