tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • I maj öppnade Feskekörka i Göteborg efter flera års grundlig renovering.
    2024-06-17 17:17

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2024

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.

    Det var Göteborgsvarv, Feskekörka, Viktor Leksell och en rad möten och mässor som satte prägel på maj. De utländska besökarna fortsätter öka medan prisutvecklingen är svagare än tidigare år.

    En blandad utveckling på hotellmarknaden

    Hotellefterfrågan var blandad i maj. Efter en trög start skedde en snabb förbättring under andra halvan av månaden. Den tröga starten beror egentligen på att Kristi himmelfärdsdag låg en vecka tidigare än förra året. Det innebar att Elfack-mässan, som arrangeras vecka 19, låg i samma vecka som en långhelg och därför inte hade lika hög beläggning som vanligt.

    Antalet sålda hotellrum har varit 2 procent lägre jämfört med maj förra året. Privatsegmentet har varit fortsatt drivande med stark efterfrågan på helgerna. I Stockholm har hotellefterfrågan och priserna ökat kraftigt i samband med Taylor Swift konserterna. Men antalet sålda rum är på ungefär samma nivå som förra året under månaden (-1 procent).

    Hotellens intjänandeförmåga (RevPar) visar en minskning på 10 procent i Göteborg på grund av lägre priser än förra året och även lägre beläggning till följd av kapacitetsökningen.

    Starkare beläggning i samband med möten och konserter

    Månaden bjöd även på ljusglimtar med rekordstark beläggning på 93% i samband med Göteborgsvarvet. En del större mässor och konferenser har varit drivande med en beläggningsgrad på över 80 procent under månaden. Såsom den årliga fordonskonferensen (VECS), eHälsa konferensen Vitalis, Svenska demensdagarna, radiologikonferensen ESGAR eller veterinärkongressen EVECC.

    Tre populära artister avslutade maj månad: Marcus & Martinus på Liseberg och Victor Leksell på Scandinavium. Missa inte artikeln om Leksell i nya utgåvan av Magasin Göteborg.

    Bokningsläget

    Bokningsläget inför sommaren förbättras gradvis. Även om det inte når upp till förra årets nivå då de stora Ullevikonserterna arrangerades. Svenskar tenderar att boka sina semesterresor relativt sent. Vilket påverkar bokningsläget som ändras hela tiden. Visit Swedens senaste temperaturmätning bland svenskar indikerar en fortsatt stark intresse för resor i Sverige. Intresset för storstadsresor är generellt starkast under perioden maj till augusti.

    Inför Gothia Cup, som äger rum den 14–20 juli, är bokningsläget nästan i paritet med förra året. Gothia Cup leder vanligtvis till en hög hotellbeläggning på över 90 procent år efter år.

    Internationellt resande väntas vara fortsatt drivande

    Utländska övernattningar har ökat kraftigt mellan januari och april, med sammanlagd 26 procent jämfört med förra året. Den relativa utvecklingen av utländska gästnätter är fortsatt starkare i Göteborgsregionen jämfört med de andra storstadsregionerna. Göteborg visar i april en ökning på 7 procent av utländska övernattningar jämfört med föregående år. Medan övriga storstadsregioner noterar en negativ utveckling.

    Passagerarvolymerna för europeisk flygtrafik till och från Landvetter har ännu inte nått nivåerna från 2019. Men de visar en förbättring på 5 procent jämfört med januari-april 2023. Säteskapaciteten på utrikesflyg förväntas öka under de kommande månaderna enligt information från Landvetter.

    Invånarna är viktiga i utvecklingen av destinationen

    Lokalsamhället är en prioriterad intressentgrupp när man utvecklar en besöksdestination. Invånarnas bemötande och inställning till turismen påverkar besökarnas upplevelse av destinationen och deras nöjdhet. Göteborg & Co har systematiskt engagerat invånarna, identifierat synpunkter och genomfört undersökningar för att forma destinationsutvecklingen.

    Insikterna har bidragit till utvecklingen av olika Jubileumssatsningar genom åren, Göteborgs Stads program för destinationsutveckling 2023–2030 och olika handlingsplaner.

    I samband med att Göteborg & Co delade ut jubileumsböcker till göteborgarna passade de också på att fråga dem vad de tycker bäst om med destinationen. Här är vad de svarade.

    Fakta april & maj:

    ◆ Gästnätterna minskade med 11 procent under april jämfört med förra året. Troligtvis till följd av påsk-effekten. Eftersom påsken är en rörlig högtid som kan infalla i mars eller april påverkar det den månatliga jämförelsen av gästnätter mellan olika år.

    ◆ Om vi slår ihop mars och april för en mer rättvis jämförelse ser vi att gästnätterna totalt sett ligger på ungefär samma nivå som förra året. Skillnaden är en kraftig ökning hittills i år av utländska övernattningar (+26 procent) och färre svenska gästnätter (-9 procent). Den svenska nedgången förklaras främst av ökad konkurrens från utlandsresor.

    ◆ Visit Swedens senaste temperaturmätning indikerar ett ökat intresse för utlandsresor bland svenskar, men det är svårt att bedöma i vilken utsträckning blir utlandsplanerna av. Då fler påverkas fortsättningsvis av det ekonomiska läget. Det är dyrt att semestra i utlandet.

    ◆ Tillväxten från utlandet årets första fyra månader drivs av USA, Danmark (+26 procent) och Norge (+10 procent). Tyska och brittiska övernattningar är dock färre än tidigare, vilket märks även i Stockholm och Malmö. Dock ökar tyska övernattningar utanför storstäderna med 6 procent mars-april jmf 2023.

    ◆ Antalet gästnätter förväntas ligga mellan 5,4–5,5 miljoner i Göteborgsregionen under 2024. Något under förra årets rekordnivå men fortfarande en betydlig ökning jämfört med innan pandemin.

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2024

    Källor och merläsning:

    ◈ Visit Sweden: Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
    ◈ Hotel Market Update Annordia.
    ◈ MSIET, Wave18.
    ◈ Statistik | Om Swedavia.
    ◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024.
    ◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
    ◈ Kvalitativ undersökning bland nästan 400 göteborgare i samband med utdelningen av boken om Göteborg 400-årsjubileum, april-maj 2024.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet