-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby och Filmbyn Småland i Mariannelund skapat erbjudandet Lär känna Astrid Lindgren. En unik möjlighet att komma nära författarinnan, hennes barndomsmiljöer samt platserna och smakerna hon återvänder till i sina sagor. Erbjudandet har nu presenterats för internationella researrangörer.
“Erbjudandet är skräddarsytt för grupper som vill lära känna Astrid Lindgren och hennes liv, böcker och filmer lite bättre. Tillsammans kan vi leverera en helhet med många minnesvärda upplevelser.” Säger Sofia Johnsson, verksamhetschef på Astrid Lindgrens Näs.
Här hittar ni mer information om erbjudandet.
Får lära sig mer om författarinnan och sagornas filmskapande
Den nya upplevelsen sträcker sig över flera dagar och inleds på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby. Här får gruppen uppleva utställningen “Astrid Lindgren och sagans kraft” som invigdes 2023. De får också möjlighet att komma in i Astrid Lindgrens eget barndomshem där allting en gång började.
På filmmuseet Filmbyn Småland i Mariannelund kliver gruppen rakt in i Astrid Lindgrens filmer med unika filmkulisser och originalrekvisita. De får lära sig mer om filmskapandet genom att ta del av berättelser bakom kameran.
“Det här samarbetet är mitt i prick i efterfrågan vi ser på den tyska marknaden. Nämligen soft adventure i kombination med kulturupplevelser.” Kommenterar Hanna Glans, internationell projektledare på Smålands Turism.
Unik cykeltur bland filminspelningsplatserna och Ronjavandring i skogen
För grupper som vill kombinera kulturupplevelsen med småländska naturen och mathantverk erbjuds det en cykeltur av Cykla i Filmlandskapet Småland. Upplev de klassiska filminspelningsplatserna i Mariannelund, Katthult och Bullerbyn via slingriga småländska vägar. Gruppen kan också få en Ronjavandring i Norra Kvills nationalpark – en riktig rövarskog.
“Upplevelsen passar för nyfikna, medvetna och livsnjutande resenärer som vill kombinera kunskap och nostalgi med natur-, kultur och smakupplevelser. Gemensamt vill vi skapa fler reseanledningar under en längre säsong och bidra till att grupper på besök i Småland får unika personliga upplevelser.” Säger Carina Eldåker, delägare, Cykla i Filmlandskapet Småland. Hon tillägger dessutom att erbjudandet finns tillgängligt året runt.
Här kan ni läsa mer om Cykla i Filmlandskapet Småland på Turismnytt.
- Text: Cykla i filmlandskapet Småland
- Foto: Johan Lindqvist
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-