-
Livrustkammaren – så ställde museet om i pandemin
I januari förra året hade Livrustkammaren bland de bästa besökssiffrorna i museets historia. Sen kom pandemin och museet fick tidvis stänga och ställa om. Hur gick det? Och vad tar museet med sig in i 2021?
”Livrustkammaren har länge arbetat med att bedriva museipedagogik i sociala medier. När pandemin kom snabbutbildades all museipersonal för att utveckla och producera filmade museiupplevelser.” Säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren. ”Intendenter och museivärdar tog sig alla an den utmaning som det stängda museet innebar och bidrog till att vi fortsatt kunde nå ut till vår publik i digital form och ge fördjupning och möjligheten att komma nära historien på nya sätt.”
Stor ökning följare
Livrustkammarens strategi för att hantera de nya förutsättningarna med ett stängt museum innebar att man kunde dra nytta av det försprång som museet hade med sin profil inom just sociala medier.
Under 2020 tilldelades dessutom Livrustkammaren flera priser. Bland annat Årets pedagogiska pris 2019 och Svenskt kulturarvs pris för insatser inom sociala medier, digitalisering och den nya basutställningen.
”Vår devis var redan tidigare att vi vill vara där besökarna är, inte bara fysiskt utan också digitalt. Vi fokuserar på att sätta in den kungliga historien i ett dagsaktuellt sammanhang. På så sätt kan vi avdramatisera den ibland kanske lite högtidliga kungliga historien. Och göra den relevant och intressant för fler. Gärna med humor som vapen.” Säger Malin Grundberg.
Att det under året funnits mer tid att producera innehåll till de sociala kanalerna har bland annat resulterat i att museets instagramkonto har ökat med 37 000 följare.
Programverksamheten blev digital
Men ändrade arbetsförhållanden handlar inte bara om fler korta inlägg eller film på Facebook och på Instagram. Även programverksamheten, som är en central del i utbudet, blev digital, med visningar och föredrag online och många blev snabbt utsålda.
Temat för hösten var kungliga kvinnor och två helt digitala drottningfestivaler arrangerades, om Lovisa Ulrika och Drottning Kristina, tillsammans med många andra institutioner.
Museet fann ett nytt intresse bland följarna att även besöka mer fördjupande erbjudanden, en lärdom som man tar med sig in i årets verksamhet.
Nya utställningar på plats
Under året har också arbetet med museets fysiska utställningar pågått och lanserats. Utställningarna hade turen att öppna under en period då museet var öppet.
I oktober 2020 öppnades ytterligare delar av basutställningen, ett mycket efterlängtat och efterfrågat rum för barn – Lilla Rustkammaren och den tillfälliga utställningen Mästarprovet.
”Under 2021 kommer vi att fortsätta att utveckla vårt digitala utbud, både när det gäller visningar och föredrag och dessutom fortsätter vi med allt vi gör i sociala medier. Bakom kulisserna förbereder vi en omgörning av vår vagnhall, där en ny monter om en kunglig kröning görs och där vi kommer att ställa ut ett helt nytt föremål. En lekvagn som tillhört Gustav III.” Berättar Malin Grundberg.
Når ut till fler
För närvarande är museet stängt men hoppas på en öppning så snart det är möjligt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Som många museer är det fysiska mottagandet av besökare väl säkerställt för att alla ska känna sig trygga i utställningsrummen.
”Museer står för stabilitet och långsiktighet. Livrustkammarens samlingar har klarat sig igenom många krig och kriser och är tack vare det världsunika. Att inte ha kunnat hålla öppet för allmänheten i så stor utsträckning under 2020 är naturligtvis jättetråkigt, men samtidigt så kommer museet att finnas kvar, troligen i flera hundra år till. Genom det digitala arbetet når vi ändå ut till alla dem som faktiskt är intresserade av kultur och historia, även om de inte just nu kan besöka något museum.” Avslutar Malin Grundberg.
Läs intervjun med Malin Grundberg på Livrustkammarens hemsida här.
- Text: Livrustkammaren
- Foto: Jens Mohr
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
-
Gästbloggare
-