söndag 24 januari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
    • Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
    • Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
    • Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
  • Platsannonser:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Affärsutvecklare med inriktning besöksmålsutveckling sökes
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Hitta fjälljobb (eller personal) på Arbetsförmedlingens digitala mässa
    • Svenskt Friluftsliv söker en projektledare och en kommunikatör
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Livrustkammaren
    2021-01-13 15:50

    Livrustkammaren – så ställde museet om i pandemin

    I januari förra året hade Livrustkammaren bland de bästa besökssiffrorna i museets historia. Sen kom pandemin och museet fick tidvis stänga och ställa om. Hur gick det? Och vad tar museet med sig in i 2021?

    ”Livrustkammaren har länge arbetat med att bedriva museipedagogik i sociala medier. När pandemin kom snabbutbildades all museipersonal för att utveckla och producera filmade museiupplevelser.” Säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren. ”Intendenter och museivärdar tog sig alla an den utmaning som det stängda museet innebar och bidrog till att vi fortsatt kunde nå ut till vår publik i digital form och ge fördjupning och möjligheten att komma nära historien på nya sätt.”

    Stor ökning följare

    Livrustkammarens strategi för att hantera de nya förutsättningarna med ett stängt museum innebar att man kunde dra nytta av det försprång som museet hade med sin profil inom just sociala medier.

    Under 2020 tilldelades dessutom Livrustkammaren flera priser. Bland annat Årets pedagogiska pris 2019 och Svenskt kulturarvs pris för insatser inom sociala medier, digitalisering och den nya basutställningen.

    ”Vår devis var redan tidigare att vi vill vara där besökarna är, inte bara fysiskt utan också digitalt. Vi fokuserar på att sätta in den kungliga historien i ett dagsaktuellt sammanhang. På så sätt kan vi avdramatisera den ibland kanske lite högtidliga kungliga historien. Och göra den relevant och intressant för fler. Gärna med humor som vapen.” Säger Malin Grundberg.

    Att det under året funnits mer tid att producera innehåll till de sociala kanalerna har bland annat resulterat i att museets instagramkonto har ökat med 37 000 följare.

    Programverksamheten blev digital

    Men ändrade arbetsförhållanden handlar inte bara om fler korta inlägg eller film på Facebook och på Instagram. Även programverksamheten, som är en central del i utbudet, blev digital, med visningar och föredrag online och många blev snabbt utsålda.

    Temat för hösten var kungliga kvinnor och två helt digitala drottningfestivaler arrangerades, om Lovisa Ulrika och Drottning Kristina, tillsammans med många andra institutioner.

    Museet fann ett nytt intresse bland följarna att även besöka mer fördjupande erbjudanden, en lärdom som man tar med sig in i årets verksamhet.

    Nya utställningar på plats

    Under året har också arbetet med museets fysiska utställningar pågått och lanserats. Utställningarna hade turen att öppna under en period då museet var öppet.

    I oktober 2020 öppnades ytterligare delar av basutställningen, ett mycket efterlängtat och efterfrågat rum för barn – Lilla Rustkammaren och den tillfälliga utställningen Mästarprovet.

    ”Under 2021 kommer vi att fortsätta att utveckla vårt digitala utbud, både när det gäller visningar och föredrag och dessutom fortsätter vi med allt vi gör i sociala medier. Bakom kulisserna förbereder vi en omgörning av vår vagnhall, där en ny monter om en kunglig kröning görs och där vi kommer att ställa ut ett helt nytt föremål. En lekvagn som tillhört Gustav III.” Berättar Malin Grundberg.

    Når ut till fler

    För närvarande är museet stängt men hoppas på en öppning så snart det är möjligt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

    Som många museer är det fysiska mottagandet av besökare väl säkerställt för att alla ska känna sig trygga i utställningsrummen.

    ”Museer står för stabilitet och långsiktighet. Livrustkammarens samlingar har klarat sig igenom många krig och kriser och är tack vare det världsunika. Att inte ha kunnat hålla öppet för allmänheten i så stor utsträckning under 2020 är naturligtvis jättetråkigt, men samtidigt så kommer museet att finnas kvar, troligen i flera hundra år till. Genom det digitala arbetet når vi ändå ut till alla dem som faktiskt är intresserade av kultur och historia, även om de inte just nu kan besöka något museum.” Avslutar Malin Grundberg.

    Läs intervjun med Malin Grundberg på Livrustkammarens hemsida här.

    • Text: Livrustkammaren
    • Foto: Jens Mohr
    • Tweet
  • Lämna ett svar Avbryt svar

    Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

  • Västsvensk konjunkturindikator positiv trots Coronakrisen
    2021-01-24 17:58

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021

    Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter

  • Sweco
    2021-01-22 15:25

    Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet

    Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.

  • Evenemangsturismen
    2021-01-22 15:13

    Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

    Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism

  • Hertz
    2021-01-22 15:05

    Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020

    Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.

  • Scandorama
    2021-01-21 15:54

    Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama

    Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.

  • Idre
    2021-01-21 15:43

    VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll

    Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.

  • undersökning
    2021-01-21 14:48

    Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över

    En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.

  • Nöjesparkerna
    2021-01-20 17:33

    Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren

    Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.

  • hybridmöten
    2021-01-20 17:04

    Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

    Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.

  • Leisure Pass Group
    2021-01-20 16:22

    Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group

    Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Utlysning – Stärka affärs- och produktutveckling inom destinationer

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Tre kvällar om fiske-och naturturism – En del av förstudieprojektet Naturturism Rönne å och Ringsjöarna
      2021-01-25
      • Digitalt
      • www.engelholm.se/5.75fd7f721765a8d576612f1.html
    • Event in Skåne – Hur rustar vi eventbranschen för framtiden?
      2021-01-26
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/hur-rustar-vi-oss-for-framtidens-event-och-moten-webinar-prisutdelning-av-arets
    • BFUF – Hur skapar vi digitala upplevelser på en plats?
      2021-01-29
      • Digitalt
      • bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
    • #TFTSWEDEN Digital
      2021-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.invajo.com/event/visitsweden/tftswedendigital.2
    • Så skapar du digitala guider som engagerar
      2021-02-03
      • Digitalt
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-webinarserie-upplevelser-i-mobilen
    • Hållbar besöksnäring bortom Corona – Östra Mellansverige
      2021-02-04
      • Digitalt
      • www.stua.se
    • Hållbarhet vid evenemang, Tema Mångfald & inkludering
      2021-02-16
      • Digitalt
      • greentime.se/kurser-seminarier/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-01-20 17:04

      Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

      Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...

    • 2021-01-15 16:43

      Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd

      På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...

    • 2021-01-17 11:09

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

      Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...

    • 2021-01-15 18:16

      Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen

      Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet