-
Livsmedelsaffärerna skall öka besöksnäringen
Lanthandeln är ofta mötesplatsen på landsbygden. Handeln erbjuder ofta apotekstjänster, systembolagsförsäljning, livsmedel, speltjänster, uthyrning av t ex cyklar med mera.
Vi måste börja se våra handlare som ambassadörer. De kan ge den lokala kontakten för både ortsbor, turister och fritidshusägare.
Ortsborna slipper åka långa sträckor för att handla och turister får information. Därtill skapas arbetstillfällen då byn lever upp.
Ett exempel på en lanthandel som har lyckats kombinera både service till ortsbor och turister är Stjärnsundskiosken i Stjärnsund, Södra Dalarna. Byn Stjärnsund ligger vackert vid sjön Grycken som erbjuder möjligheter till bra fiske och naturupplevelser. Dessutom finns en känd dansbana som erbjuder dans på sommarhalvåret. På vintern finns skoterleder, längdskidspår och en lång skridskobana på sjön. I byn finns också 2 restauranger och caféer. För den historiskt intresserad finns Polhemsmuseet, en engelsk park och ett gammalt bruksområde.
Stjärnsundskiosken är mötesplatsen i byn. Hit går man för att handla, äta lunch, beställa apoteks- och systemvaror, posta brev, spela spel, få turistinformation, äta glass, hyra en cykel eller kanot, spela minigolf eller för att bara höra vad som händer i byn. I kiosken kan man dessutom köpa biljetter till konserter i den gamla smedjan dit kända artister varje år kommer.
Nu vill regeringen få lanthandlarna att överleva och växa. De har insett betydelsen av mötes-/affärsplatsen. Stödet till lanthandlaren blir i form av pengar 100.000 kronor eller 300.000 kronor och omfatta cirka 160 företag om förslaget går igenom.
Lanthandlarna är mycket positiva men en del säger att åtgärderna inte kommer att räcka om man vill skapa fler arbetstillfällen.
- Text: Maria Lindqvist
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-