-
Mathias Bergendahl blir ny VD på parken High Chaparral
High Chaparrals nya VD Mathias Bergendahl har gedigen chefs- och marknadserfarenhet. Han kommer senast från tjänsten som Kommunikations- och marknadschef på Världskulturmuseerna.
”Vi har haft många högt kvalificerade ansökningar för tjänsten som VD på parken, men Mathias Bergendahls långa erfarenhet av kommunikation, varumärkes- och organisationsutveckling stämde väl överens med våra planer för parken och vår organisation.” Säger Bengt Gustafson, styrelseordförande för High Chaparral Sweden AB.
Har arbetat med kommunikation länge
Mathias har arbetat många år i USA med PR och kommunikation på olika tjänster och företag. När han år 2011 återvände till Sverige blev han rekryterad av resebolaget Tui Nordic. De senaste åren har han varit kommunikations- och marknadschef på Världskulturmuseerna.
”Det ska bli mycket roligt och spännande att arbeta med ett varumärke som så många människor har en relation till. High Chaparrals fokus på aktiviteter för barnfamiljen där barn och vuxna är medskapare av sina upplevelser i parken ligger helt rätt i tiden.” Säger Mathias Bergendahl.
I samband med Mathias Bergendahls tillträde den tionde februari blir den nuvarande parkchefen Mattias Tambour vice VD med fortsatt ansvar för parken.
- Text: High Chaparral
- Foto: High Chaparral
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-