-
Mattila natur- & kulturförening vinnare av Värmlands Turismpris 2022
Nu har vinnaren av Värmlands Turismpris 2022 röstats fram via sociala kanaler. Det blev Mattila natur- & kulturförening som tog hem vinsten. De blir även Värmlands bidrag till Stora Turismpriset 2022.
Turismnytt skrev om finalisterna till priset i en tidigare artikel här.
“Även i år har allmänheten kunnat rösta på sin favoritfinalist i våra sociala kanaler. Nu kan vi äntligen presentera vinnaren. Mattila natur- & kulturförening är en engagerad och värdig vinnare som bidrar till besöksnäringen genom att föra kulturarvet vidare och stärka platsens identitet och attraktionskraft via digitala upplevelser och ett nytänkande som samspelar med naturen, kulturen och historien.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Intresset för natur-och kulturarvet är drivkraften
Inom föreningen sker innovativa utvecklingsarbeten av finnbygdens traditioner. Det övergripande målet är att aktivt bidra till att fler besökare hittar och besöker området, upplever och kan konsumera ett bra utbud utifrån bo, äta och göra.
Bland annat har två nya teman för upplevelser lanserats under 2022; ”Skogens olika rum” och ”Smaker av Finnskogen”. Utöver dessa teman erbjuds också fler evenemang och kurser utifrån vad naturen ger och skogsfinska traditioner.
“Vi är oerhört stolta och glada. Föreningens arbete skapar gemenskap, trygghet och identitet för platsen. Intresset för natur-och kulturarvet är drivkraften i engagemanget för Mattila och Finnskogen. Här möts generations- och nationsgränser för att bejaka kreativitet, småskalighet och mångfald.” Säger Bengt Fjellstedt, talesperson, drivkraft och fd ordförande i Mattila natur- & kulturförening.
“Vi gläds åt engagemanget som gjort det möjligt att lyfta ledsystemet och utveckla upplevelser av olika slag. Vi ser gärna att ännu fler väljer att gå med i föreningen och bidrar till att stärka områdets attraktionskraft ytterligare. Med så starka finalister vågade vi inte tro på seger så det kom lite överraskande. Tusen tack till alla er som röstade på oss.” Säger Göran Nilsson, ordförande i Mattila natur- & kulturförening.
Tillgängliggör platsen och dess värden
Föreningen verkar för en hållbar och levande Finnskog och ett hållbart samhälle genom att förena det förgångna med nutiden. Naturen och kulturen är tillgänglig för besökare.
För att på ett enkelt och tidsenligt sätt sprida information om kulturella och naturmässiga värden (personer, platser, händelser, skogstyper, mm) längs vandringsleder, cykelvägar och allmänt inom Mattilaområdet, har det tagits fram en app (Vägvisare Mattila) med ca 100 intressepunkter där besökarna får en guidning i mobiltelefonen på plats.
Appen består i grunden av en karta över Mattila med omnejd där leder och intressanta platser finns utmarkerade. Alla platser har en kort förklaring men på flera platser kan man ta del av fördjupade berättelser. Exempelvis om livet på Finnskogen förr eller spännande historiska eller nutida fakta. Vissa av berättelserna är ”låsta” och kan enbart konsumeras på plats i naturen. På många platser utmanas också besökaren att reflektera över olika frågeställningar. Ett exempel är, i berättelsen om Finnskogens sista vandringsman Nittaho-Jussi som avslutas med hans ord: ”Detta är mina skogar men jag äger dem inte.” Vad betyder detta för dig?
Klar som Värmlands kandidat till Stora Turismpriset 2022
Priset blir en värdecheck på 10 000 kronor från Visit Värmland för att kunna utveckla verksamheten ytterligare och delas ut den 17 november på Värmlands besöksnäringsdagar 2022.
Mattila natur- & kulturförening står nu också klar som Värmlands kandidat till Stora Turismpriset 2022.
Kandidaterna har nominerats av respektive län och priset delas ut den 30 november i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-