-
Miljon ges till bevarande av kulturhistoriska fartyg
Sjöhistorska museet i Stockholm ger 1 miljon kronor årligen för att bevara åtta kulturhistoriska värdefulla fartyg. Fartygen är både segelfartyg, klassiska ångfartyg och motorfartyg.
Det är dyrt att underhålla och driva gamla fartyg så ekonomiskt stöd är viktigt, trots att det bara finansierar en liten del av kostnaderna.
”- Vi är medvetna om att det kostar stora summor att underhålla och reparera dessa flytande klenoder. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna”, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Så fördelas stödet 2017
- Asta av Smögen, Smögen, 200.000 kr
- Constantia, Solna, 150 000 kr
Constantia är byggd 1908 i Marstal i Danmark.
Årets stöd ska användas till skrovarbeten och riggöversyn.
- Dynäs II, Svanö/Härnösand, 50 000 kr
Bogserbåten Dynäs II byggdes 1910 på Härnösand Mekaniska Verkstad & Varv för att utöver timmerbogsering även fungera som representations- och rekreationsfartyg åt beställaren konsul Ekman.
Årets stöd ska användas till reparation av huvudmaskin.
- Klara Marie, Skillinge, 75 000 kr
Segelfartyget Klara Marie byggdes 1884 i Rönne på Bornholm för frakter mellan Rönne och Köpenhamn.
Årets stöd ska användas till skrovarbeten.
- Kvartsita, Fiskebäckskil, 225 000 kr
Segelfartyget Kvartsita byggdes 1945 vid Holms varv i Råå för kvartsfrakter mellan Höganäs och Dals Bruk.
Årets stöd ska användas till skrovarbeten.
- Ångfartyget Mariefred, Stockholm, 150 000 kr
Mariefred byggdes 1903 vid Södra Varvet i Stockholm för trafiken Stockholm – Enhörna – Mariefred.
Årets stöd ska användas till renovering av ångmaskinen.
- Pamela, Ekenäs/Kalmar, 75 000 kr
Segelfartyget Pamela är byggd 1916 i Studseröd. och var ursprungligen riggad som galeas, senare blev hon jaktriggad.
Årets stöd ska användas till ny löpande rigg.
- Ångfartyget Östersund, Arvesund/Östersund, 75 000 kr
S/S Östersund byggdes 1874 av Oskarshamns varv för gods- och passagerartrafik på Storsjön i Jämtland.
Årets stöd ska användas till arbeten med däcket.
Fartygsstödet har delats ut av Statens maritim museer sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. I år kom det in 34 ansökningar med en total summa om 6,2 miljoner kronor.
Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.
”- Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser”, säger Fredrik Blomqvist.
På bilden ovan: Fiskefartyget Asta av Smögen
Källa: Sjöhistoriska museet/Statens maritima museer- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Ljunggren, SMM
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-