-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
I höst duggar de nationella mötena tätt i Kalmar. Under några veckor i oktober och november välkomnar staden fem olika möten, där deltagarna kommer att diskutera allt från kustfrågor till framtidens stadsbyggnad. Att deltagare från hela landet samlas innebär stora intäkter för den lokala näringen – och bidrar också till ökad kunskap och nya nätverk som stärker Kalmar.
Det första mötet hölls förra helgen. Då samlades 130 deltagare från Bifrostorden på Kalmar Slott för att fira ett jubileum. Redan nu är det klart att de kommer tillbaka till Kalmar i maj 2027 för sitt årliga riksting som brukar ha 400–600 deltagare.
Nästa vecka håller Statens geotekniska institut ett kustmöte samtidigt som Linnéuniversitetet samlar medlemmar i Föreningen Företagsekonomi i Sverige. I slutet av oktober håller sedan Nykterhetsrörelsens Scoutförbund sitt förbundsmöte – och i mitten av november är det dags för MEX-dagarna, som samlar stadsbyggare från hela landet och där Kalmar kommun är värd.
Skapar arbetstillfällen
Mötesindustrin skapar arbetstillfällen och stimulerar ekonomisk tillväxt, men sätter också kunskap och innovation i rörelse. Allt fler destinationer förstår mötesindustrins betydelse för att hantera framtida utmaningar och förändringar våra samhällen står inför.
– Möten handlar mycket om att utbyta idéer och dela kunskap. Att Kalmar får vara värd för möten med så olika innehåll visar på bredden i det engagemang och den kompetens som finns här. Det speglar också en vilja att vara med och driva utveckling; att vi som stad är nyfikna, öppna och redo att ta plats i samtal som formar framtiden, säger Johanna Wedin, projektledare på Kalmar Convention Bureau.
När ett möte hålls på hemmaplan har fler personer möjlighet att delta, vilket gör att kunskapsnivån höjs och arbetsteam stärks. Det knyts också nya kontakter, som kan leda till nya samarbeten och nya investeringar.
– Dessutom får Kalmar, och Kalmars näringsliv, möjlighet att synas och mötesdeltagarna får upp ögonen för Kalmar. Förhoppningsvis blir flera av dem nyfikna på att komma tillbaka, som besökare, för att träffa samarbetspartners eller kanske till och med flytta hit. För vem vill inte bo i Kalmar? tillägger Johanna Wedin.
Exempel på möten som hålls i Kalmar i höst
4 oktober: Bifrostordens jubileum (130 deltagare)
14–15 oktober: Kustmöte, Statens geotekniska institut (107 deltagare)
15–16 oktober: FEKIS (Föreningen Företagsekonomi i Sverige) (180 deltagare)
24–26 oktober: Nykterhetsrörelsen Scoutförbund (250 deltagare)
11–12 november: MEX – Mark- och exploateringsdagarna (460 deltagare)Om Kalmar Convention Bureau
Kalmar Convention Bureau är en del av Destination Kalmar. Vi arbetar aktivt med att värva rätt möten till Kalmar samt med att utveckla och marknadsföra Kalmar som mötesdestination.Läs mer om Kalmar på Turismnytt
- Text: Kalmar Convention Bureau, Destination Kalmar
- Foto: Destination Kalmar/Sara Nylander
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-