-
MTR Nordic säljer sitt tågbolag MTRX till VR
MTR Nordic har idag tecknat ett avtal med VR-Group Plc om försäljning av MTRX, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
Rankas som ett av Sveriges mest innovativa företag
MTRX har sedan starten 2015 etablerat sig som den punktligaste tågoperatören på sträckan Stockholm-Göteborg. De har de senaste åren har haft Sveriges nöjdaste tågresenärer, enligt Svenskt Kvalitetsindex.
”Vi startade MTRX 2015 med en övertygelse om att det går att erbjuda svenska tågresenärer en ännu bättre tågupplevelse, och under de senaste nio åren har vi gång på gång bevisat just det. Vi är stolta över att driva utvecklingen av svensk tågtrafik med kunden i fokus och jag vill rikta ett stort tack till alla som är med och bidrar till det.” Säger Caroline Åstrand, VD för MTR Nordic.
MTRX har introducerat flera nya serviceerbjudanden för de svenska resenärerna. De rankas som ett av Sveriges mest innovativa företag av Svenskt innovationsindex.
”Försäljningen är ett kommersiellt beslut i linje med de övergripande affärsmålen, med syfte att fortsätta den positiva utvecklingen av MTRX. Vi kommer nu att förbereda för en smidig övergång med resenärernas bästa som högsta prioritet.” Säger Caroline Åstrand.
VR:s verksamhet i den svenska persontrafiken stärks
VR är ett finländskt företag med en gedigen erfarenhet och kompetens inom järnvägsbranschen med verksamheter inom upphandlad stadstrafik, logistik och underhåll samt fjärrtrafik i Finland. VR har varit verksamma i Sverige sedan 2022.
Genom köpet av MTRX utökar VR sin befintliga verksamhet i den svenska persontrafiken från regional trafik till att även inkludera fjärrtrafik.
”Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är mycket attraktiv – och den är ungefär dubbelt så stor som Finlands. Spårtrafikens andel av transporterna är också dubbelt så stor som i Finland. MTRX är en lagom stor och oberoende aktör med god kundupplevelse och medarbetarnöjdhet. De har framgångsrikt tagit positionen som utmanare på den svenska tågmarknaden och har också belönats för sin innovationsförmåga. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan fortsätta utveckla nya tjänster för nordiska tågresenärer. Förvärvet stärker också konkurrenskraften för vår befintliga verksamhet inom svensk spårbunden trafik.” Säger VR:s verkställande direktör Elisa Markula.
Försäljningen av MTRX till VR förväntas slutföras i slutet av maj 2024, efter att berörda myndigheter gett sitt godkännande. Under processen har DNB Markets varit finansiell rådgivare samt Cederquist juridisk rådgivare till MTR Nordic.
Läs mer om MTRX på Turismnytt här.
- Text: MTR
- Foto: MTR
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-