-
Naturturismnyhet höjdpunkten under Turistrådsdagen
Trehundra personer inom den västsvenska besöksnäringen träffades under Turistrådsdagen för att nätverka och få inspiration.
Mötesplats för inspiration och utbyte av erfarenhet
Turistrådsdagen arrangerades av Turistrådet Västsverige.
”- Turistrådet är en sammanhållande länk för besöksnäringen i Västsverige, och med vår Turistrådsdag vill vi skapa en mötesplats där företrädare för såväl företag, kommun och turistorganisationer kan träffas för att både utbyta erfarenheter och få inspiration”, säger Fredrik Lindén, Vd Turistrådet Västsverige.
Inspirerande föredrag
Under dagen fick besökarna lyssna på flera föredrag.
Jens Dolk från restaurangen K-märkt berättade om hur man serverar en vällagade lunch till rätt pris med ”zero waste”. Besökarna fick här tips om vad man skall tänka på när det gäller inköp, erbjudande och hållbarhet.
Mette Helbaeck från företaget Stedsans in the woods som driver verksamhet inom måltidsupplevelser i de halländska skogarna.. Hon berättade hur de tar hållbarhet och värdskap till en högre nivå.
Lisebergs Thomas Sjöstrand berättade om jubileumsprojektet som nu pågår fram till år 2021.
Från matappen Karna kom Pontus Fahlander. Han berättade om att appen som har som syfte att reducera matsvinnet. Han berättade om hur tekniken kan hjälpa restaurangen att minimera matsvinnet och därmed öka lönsamheten.
Frida Ramstedt från Trendenserm, Sveriges största bloggare, pratade om hur besöksnäringen kan bli ännu bättre på influencer marketing.
Fredrik Toreskog, ESS Group, pratade om hur de har arbetat med marknadsföring, nya idéer och vårdat kundrelationerna. Resultatet av det arbetet har blivit att hotellgruppen har Sveriges högsta beläggning.
Satsning på genuina upplevelser
Turistrådet Sverige informerade om sina egna satsningar. En av satsningarna är Meet the Locals som är ett projekt som har fått stor uppmärksamhet i media. Meet the Locals är möten mellan lokalbefolkningen och besökarna.
”- Syftet med Meet the Locals är ett skapa en ny form av turism där den genuina upplevelsen och mötet mellan besökare och lokalbefolkning står i centrum”, säger Fredrik Lindén.
Digitalt verktyg
Vidare har Turistrådet Västsverige utvecklat ett verktyg som skall underlätta för de västsvenska besöksnäringsföretagen att utvecklas digitalt. Syftet är att företagen skall ha en ständigt pågående kommunikation med dess målgrupper – inte tidsbegränsade kampanjer.
Stort evenemang inom naturturism hålls i Sverige
Dagens största nyhet var inom naturturism. Den presenterades av Visit Swedens nya Vd Ewa Lagerqvist och Turistrådet Västsverige.
Den internationella kongressen Adventure Travel World Summit kommer att arrangeras i Göteborg 2019. Sverige ”vann” värdskapet med bakgrund av att svenskarna lever en naturnära livsstil och tillgängligheten till naturen. Bakom ansökan står Visit Sweden, Tillväxtverket och flera svenska regioner.
”- Sverige och inte minst den svenska naturen lockar fler och fler utländska turister. Det gör besöksnäringen till en jobbmotor över hela landet. Att Sverige under kongressen blir global arena för viktiga aktörer inom naturturism ger oss en ännu starkare position på världskartan och fler möjligheter att utveckla vår nya basnäring”, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.
Ewa Lagerqvist, Vd Visit Sweden”- Att Adventure Travel Trade Association väljer Sverige är en stor framgång och resultatet av många svenska organisationers dedikerade arbete. Världskongressen kommer att sätta Sverige i fokus på ett sätt som inte skett tidigare och nu gäller det för Sverige att möta upp med ett brett utbud av upplevelser i den svenska naturen som passar internationella gäster”, säger Ewa Lagerqvist, Vd på Visit Sweden.
Kongressen kommer att samla cirka 850 deltagare, internationella researrangörer och medier med fokus på naturresor, från hela världen.
Arbetet med kongressen och med visningsresor till olika delar av Sverige har redan startat, bland annat tillsammans med Turistrådet Västsverige, Tourism in Skåne, Region Västmanland, Jämtland Härjedalen Turism, Swedish Lapland Visitors Board och Visit Värmland.
Källa: Turistrådet Västsverige och Visit Sweden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Henrik Trygg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-