-
Nio resetrender och sju globala megatrender – ny rapport från Visit Sweden
Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden presenterar nu de nio allra senaste resetrenderna i en färsk rapport. Rapporten har tagits fram som vägvisare för företag och verksamheter om konsumenteters inställning till resande. I rapporten listas även sju globala megatrender.
“Nu, efter pandemin är det tydligt att upplevd trygghet genom hela reseupplevelsen – från bokning till hemresa är oerhört viktigt. Samtidigt vill många ta igen förlorad tid med familj och vänner, uppleva natur och skapa utrymme för mindfulness.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. “Något som framträder allt tydligare är att resenärers förväntningar om att resa och upplevelse ska fungera friktionsfritt både digitalt och i verkligheten nu är högre än någonsin.”
Nio resetrender
Länkarna nedan leder till fördjupning av respektive trend, i Visit Swedens kunskapsbank.
1. Säkra resor – i en osäker och föränderlig värld fortsätter människor värdera trygghet och säkerhet högt.
2. Ta igen förlorad tid – efter pandemin finns ett stort behov av att ta igen förlorade semesterresor och att umgås med nära och kära.
3. Friskvårdsturism – en ny mer holistisk attityd till hälsa, både fysisk och psykisk. Till exempel veganism, mindfulness, sömnträning och skogsbad är uttryck av denna trend.
4. Stimulera sinnena – Två år av pandemi har lett till en extra stark längtan att stimulera alla sinnena; ljus, ljud, doft, känsel. Något som väl upplevs i naturen. Vi vill känna oss levande igen och i ett sammanhang.
5. Det nya och autentiska – efterfrågan ökar på unika, nya upplevelser och platser. T ex kontakt med den lokala kulturen och att lära känna den lite mer på djupet.
6. Digitala horisonter – i och med pandemin har vi fått en större erfarenhet av hybridevent med en kombination av digital och ”verklig” upplevelse. Våra möjligheter att förstärka och marknadsföra via digitala kanaler har ökat.
7. Optimerad upplevelse – digitaliseringen har också lett till högre förväntningar på att ”allt fungerar” friktionsfritt.
8. Maximalt utnyttja tiden – trenden har funnits länge men efter pandemin vill man få ut det mesta av sin tid. Det visar sig till exempel i att man reser och arbetar samtidigt, att man vill kunna individanpassa sina upplevelser, i mikroresor och miniäventyr.
9. En bättre värld – ingen ny trend utan den har pågått länge. Men den har fått ytterligare en skjuts av pandemin. Dessutom helt nödvändigt, det tycker i alla fall konsumenterna och våra resenärer.
Sju globala megatrender
1. Globalisering
System knyts samman, mångkulturalismen ökar och människor blir mer beroende av varandra. Vi reser och flyttar oftare mellan länder idag och fler har god tillgång till internet vilket ytterligare suddar ut de geografiska gränserna. Konsumenter knyter i en högre grad kontakt i en digital miljö och pandemin har ytterligare ökat på den virtuella kommunikationen, vilket främjar mångkulturalismen.
Vi bör räkna med fortsatt internationalisering fast i en långsammare och mer ojämn takt på grund av geopolitiska spänningar, ökande kostnader för fossila bränslen, högre tullar, förbättrad teknik, tillverkningsindustrins tillbakagång i förhållande till tjänsterna, miljöhänsyn och förändrade konsumentpreferenser.
2. En multipolär värld
Rysslands nya maktambitioner globalt samt Kina och Indiens ökade inflytande har utmanat USA:s dominans. USA:s ekonomiska och kulturella maktställning hotas av Asien och åsikterna går alltmer isär i frågan om vem man kan lita på efter pandemin. Åtgärderna mot pandemin har också visat hur ojämn den politiska och ekonomiska makten är i världen.
3. Välstånd och ojämlikhet
Välståndet har blivit en viktig indikator på hur det går för samhället och skapar en ”konsumentklass” med självmedvetna, världsvana och välinformerade konsumenter som har råd med produkter och tjänster som inte hör till livets nödtorft. Det här välståndet är inte jämnt fördelat i samhället vilket leder till ojämlikheter.
BNP per capita är mycket större i avancerade ekonomier jämfört med tillväxtekonomier med tillväxten förväntas accelerera i länder som Indien och Kina under det kommande årtiondet. Tillväxtmarknadernas ekonomiska expansion leder till att den globala medelklassen växer. Samtidigt har pandemin ökat den socioekonomiska ojämlikheten.
4. Teknik och digitalisering
Från automation, robotisering, kontakter mellan människor och saker, användning av sociala medier till effektivare användning av stordata. Tekniken främjar den globala digitaliseringen och förändrar genomgripande de enskilda konsumenternas vardag. Tekniken sammanför inte bara människor utan gör också att apparater kan kommunicera med varandra, vilket ytterligare banar väg för ökad produktivitet och effektivitet.
Nya apparater som smarta klockor, trådlösa hörlurar, VR-glasögon och interaktiva glasögon förändrar också hur konsumenterna arbetar, umgås och lever. Även om vi inte är där än så kan summan av alla delar bli ett så kallat metaversum, en virtuell kollektiv verklighet där all teknik integreras. Den här tekniken utvecklas i takt med att konsumenternas förväntningar växer.
5. Miljöutmaningar
Människans utarmning av jordens resurser och den globala uppvärmningen påverkar jordens klimat på olika sätt; det leder till höjda temperaturer, höjda havsnivåer och extrema väderhändelser. Pandemin fungerade som en katalysator för ”grön återhämtning” men trots att konsumenterna är medvetna om klimatförändringen kommer de sannolikt fortsätta att förhålla sig pragmatiskt till den.
6. Urbanisering
Allt fler människor bor i stadsområden, det förändrar sättet människor lever, arbetar och interagerar med varandra. Samtidigt är det viktigt att ta itu med ojämlikhet, tillhandahålla tjänster och främja lösningar på framtida utmaningar. Snabbare nätverk, däribland 5G, kommer främja ”smarta” städer där transporter är helautomatiserade och resurserna förvaltas på ett ändamålsenligt sätt och används för att förbättra stadslivet.
7. Befolkningsutveckling
Befolkningsutvecklingen varierar inom regioner och inom länder. I många regioner och städer fortsätter befolkningen att växa samtidigt som den minskar i andra (t ex Europa), dessutom blir den allt äldre. Att befolkningen förändras får konsekvenser för oss inom turism då målgruppernas relativa ålder, storlek eller mångfald sannolikt utvecklas med tiden. Det är därför viktigt för företag att vara medvetna om förändringarna och förbereda sig på dem.
De globala megatrenderna är faktorer som sannolikt kommer att påverka en stor del av världens konsumenter och medborgare, även om de får olika stor effekt i olika regioner. Det är krafter som vi människor inte kan påverka i någon större utsträckning men som ändå får långtgående konsekvenser för våra liv och som vi måste förhålla oss till.
Källa: Tina Stafrén/Visit Sweden.- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Olson/Peter Nilen/Destination Lofsdalen/Visit Sweden
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-