-
Mycket nöjda besökare under tredje upplagan av Sweden Outdoor Festival
Tredje upplagan av Sweden Outdoor Festival gick av stapeln i helgen. Båda dagarna bjöd på ett digert festivalprogram och besökarna strömmade till. Arrangörerna uppskattar antalet besökare under helgen till 8 000 personer. Och besökarna var nöjda! Hela 98% skulle rekommendera ett besök på festivalen till sina vänner.
Parkeringen var välfylld under hela helgen. Betydligt fler hade i år också hittat till gratisbussen som transporterade 230 besökare från stan upp till Billingen. Det var även en hel del personer som övernattade på Billingen i de totalt 5 camper som fanns i området. Så aktiviteter pågick från lördag morgon till söndag kväll och både arrangörerna och deltagande aktörer var mycket nöjda med helgens festival.
”Festivalen har vuxit i sin utformning och vi har i år två jämbördiga dagar, både till innehåll och till antal besökare. Vi har nu befäst den mötesplats för friluftsliv och mat på Billingen som vi vill skapa. Vi är mycket nöjda med att vi lockar en liknande mängd personer som året innan.” Säger Micael Worbin på Next Skövde som är en av arrangörerna.
Föreläsningar och aktiviteter
Lördagen bjöd bland annat på en mycket välbesökt föreläsning av årets äventyrare Fredrika Ek som berättade om sin cykelutmaning. Några andra som utmanade sig själva var rullskidåkarna i backracet i Billingen Rollerski, som kämpade sig uppför den branta backen till målet vid Billingehus. Söndagen fortsatte med den nya satsningen Family Outdoor Race och bjöd också på fler intressanta föreläsningar. Helgen toppades med en häftig uppvisning av sverigeeliten i big jump i mountainbike.
Båda dagarna fanns det ett 25-tal olika friluftsaktiviteter på plats. Besökarna kunde prova på allt från klättring och kajakpaddling till ponnykörning och olika parasporter. Försvarsmakten fanns på plats och tappra besökare tillbringade hela 800 minuter i jägarvila i deras utställningsmonter. SM i utomhusmatlagning pågick även under helgen och till slut stod laget Team Family som slutgiltiga segrare och försvarade därmed sin förstaplats från förra året.
”Det är totalt ca 200 personer involverade under helgen och alla har verkligen bidragit till en god friluftsupplevelse för våra besökare.” Säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.
- Text: Next Skövde
- Foto: Gustaf Adolfsson/Next Skövde
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-