-
Nordic Hotels & Resorts och Stureplansgruppen tar över Hotell Skepparholmen
Petter Stordalen och Stureplansgruppen gör ett joint venture och tar över Hotell Skepparholmen i Nacka, Stockholm. Det klassiska spa- och möteshotellet direkt vid Stockholms innerskärgård kommer under en treårsperiod utvecklas till en internationell toppdestination.
Kommer förstärkas inom gastronomi, möten och spa
Från april tar Stureplansgruppen och Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts över Hotell Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm. Det 105 rum stora hotellet med en position som ett av Stockholm mest omtyckta hotell för spa och möten kommer genom ägarbytet positioneras ytterligare och förstärkas inom verksamheterna gastronomi, möten, event och spa.
“Jag är oerhört glad över att vi nu kan ta detta steg i samarbetet mellan Nordic Hotels & Resorts och Stureplansgruppen. Vi har en fantastisk portfölj av några av Nordens mest uppskattade hotell och restauranger. Nu tar vi tillsammans över Skepparholmen och ska med våra gemensamma krafter förädla hotellet till en internationell toppdestination.” Säger Nordic Hotel & Resorts ägare Petter Stordalen.
En mycket hög ambition för hotellets utveckling
Hotell Skepparholmen är en inarbetad destination för möten och event men också en stor och populär spa-anläggning. Faciliteterna har gjort att hotellet blivit ett uppskattat val för bröllop och speciella evenemang.
När Petter Stordalens investeringsbolag Strawberry Equities 2018 köpte in sig i Stureplansgruppen fanns en tydlig ambition om att dra synergier från hans hotellverksamhet och Stureplansgruppens stora kunnande kring restaurang och event.
Efter en passerad pandemi så blir satsningen på Skepparholmen det första resultatet av den gemensamma ambitionen.
“Det är en otroligt stark bas vi står på när vi tar över Skepparholmen och deras fantastiska personal. Utöver kunskaperna som vi tillsammans har om att skapa bra gästupplevelser så adderar vi också en otroligt hög ambition för utveckling. Nu börjar en resa för hotellet som kommer att pågå i tre års tid där vi lyfter hotellet steg för steg och har siktet inställt på att inte bara locka de lojala och härliga gästerna hotellet redan har utan också bli en destination som upptäcks av nya människor.” Säger Stureplansgruppens koncernchef Vimal Kovac.
Fler nyheter kommer att presenteras till sommaren
Säljare av Hotell Skepparholmen är Masmästarna Fastigheter AB. Fastigheten ägs även framgent av fastighetsbolaget Balder, som kommer att ha en stor och viktig roll i utvecklingen av fastigheten.
Med start från april tar bolagen över Hotell Skepparholmen och ansvarig VD på plats är Marcus Press. Alla bokade möten, event, konferenser och spaupplevelser kommer att pågå som vanligt och hotellet är fortsatt öppet.
Nu börjar resan med att utveckla Skepparholmen och redan till sommaren kommer fler nyheter att presenteras.
- Text: Nordic Hotels & Resorts
- Foto: Nordic Hotels & Resorts
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025. Utmärkelsen delas ut av Sveriges Museer och ...
-
-
Gästbloggare
-