-
North Sweden Green Deal delprojekt Attraktion – EU-chef besökte regionen
Projektet North Sweden Green Deal ska bidra till att bygga hållbara samhällen i samband med de stora investeringarna för en grön omställning som nu sker. Swedish Lapland Visitors Board medverkar genom att leda delprojektet ”Attraktion”.
En region full av möjligheter, det är intrycket EU:s högsta chef för näringsliv och tillväxtfrågor har efter ett studiebesök i området.
Norra Sveriges befolkning behöver öka
Norra Sverige befinner sig i Sveriges och världens centrum genom de stora investeringar som nu genomförs för att bygga verksamheter som stödjer en hållbar utveckling inom olika sektorer.
Det handlar om mycket stora investeringar i infrastruktur, bostäder, utbildning och kultur som ska genomföras på kort tid med långtgående konsekvenser för framtiden och kommande generationer.
För att lösa utmaningen med omställningen behöver vi bli fler, det beräknas att norra Sveriges befolkning behöver öka med 50 000 till 100 000 nya invånare. För att nå dit behöver det vara en attraktiv plats att bo och leva på, och vi behöver synas.
Samverkan mellan många aktörer
Omställningen kräver avancerad samverkan på en helt ny nivå. Stora och små, enkla och svåra insatser behöver genomföras på en mängd områden av en mängd olika aktörer med olika uppdrag och roller.
Under våren 2022 kommer därför EU-projektet North Sweden Green Deal att starta och pågå till och med oktober 2023. Projektet ska bidra till att bygga hållbara samhällen på regional och lokal nivå, förverkligat genom målen i Agenda 2030.
Projektet genomförs i samverkan mellan Region Norrbotten och Region Västerbotten. Samverkanspartner är Norrbottens Kommuner, Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen Norrbotten, Swedish Lapland Visitors Board, samtliga kommuner i Norrbotten och deras näringsliv samt Skellefteå kommun i Västerbotten.
Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden via Regionalfonden för Övre Norrland samt Region Norrbotten, Region Västerbotten och Skellefteå kommun.
Fyra olika delområden
Projektet delas upp i fyra områden: attraktion, kompetens, fysisk planering och energi. Swedish Lapland Visitors Board är med som samverkanspart och leder delprojektet ”Attraktion”, på uppdrag av Region Norrbotten.
Arbetspaketet handlar om marknadsföring och mottagarkapacitet hos Norrbottens 14 kommuner och näringslivet.
Inom delprojektet ”Attraktion” ska Swedish Lapland Visitors Board arbeta med:
♦ Inventering av plattformar och kanaler.
♦ Digital distribution.
♦ Identitetsskapande marknadsföring.
♦ Kompetensutveckling av platsens styrka.
♦ Mottagarkapacitet, organisering och resurser för inflyttade och för att vara en attraktiv plats att stanna kvar på.Läs mer om projektet North Sweden Green Deal i en tidigare artikel här.
Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board, Niklas Johansson, Senior Adviser North Sweden European Office, Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör Region Norrbotten, Malin Franck, VD för Icehotel, Annika Wäppling Korzinek, chef för avdelningen för politisk och ekonomisk rapportering EU-kommissionens representation i Sverige och Kerstin Jorna, generaldirektör för EU:s generaldirektorat för näringsliv och tillväxtfrågor, DG GROW.EU-chef för näringsliv besökte regionen
EU:s högsta chef för näringsliv och tillväxtfrågor, Kerstin Jorna, anser att regionen är full av möjligheter. Swedish Lapland Visitors board var tillsammans med Icehotel värd för en del av delegationens besök.
“Jag åker ofta till platser i Europa med väldigt stora utmaningar. Men här finns det så stora möjligheter.” Säger Kerstin Jorna, generaldirektör för EU:s generaldirektorat för näringsliv och tillväxtfrågor, DG GROW.
Kerstin Jorna var på plats för att ta del av information runt den stora gröna industriomställningen. Förutom besöket på Icehotel och samtal med Swedish Lapland Visitors Board träffade hon också representanter från den traditionella basindustrin och fick bland annat höra om satsningen på fossilfritt stål.
Erbjuder genuina upplevelser
Besöket samordnades av North Sweden European Office. Värdskapet stod Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör på Region Norrbotten.
“Den samhällsomställning som sker här uppe nu speglar EU-kommissionens ambition att Europa ska bli klimatneutralt. Det är en av anledningarna till att vi får så många besök, och det är ett nöje att få visa vårt fantastiska län.” Säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.
Besöket var Kerstin Jornas första på Icehotel. Hon hade en upplevelse i norra Finland att jämföra med som var annorlunda. Den handlade om att besökare kunde uppleva sin egen saga med hjälp av skådespelare.
“Här gör vi på ett helt annat sätt .Vi vill erbjuda genuina upplevelser kopplade till den arktiska kulturen och naturen.” Säger Malin Franck, VD för Icehotel. “För vissa besökare är det en helt livsförändrande upplevelse bara att gå på snö i minus 30 grader. Dessutom erbjuder vi guidning till samisk kultur och lokala aktiviteter som skoterkörning. Icehotel är också i sig en konstutställning.”
Besöksnäringens roll för attraktivitet
Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board berättade för Kerstin Jorna om de EU-projekt som drivits i regionen. Hon pratade också om hur besöksnäringen kan spela en väldigt viktig roll för områdets attraktivitet. Inte minst i samband med den inflyttning till regionen som blir helt avgörande för de stora industrisatsningarna.
”Vi vill verkligen inte bli ett område där arbetskraft flygs in och ut, det är ett mardrömsscenario. Om besöksnäringen är stark skapas värden som gör platsen attraktiv att bo och leva på.” Säger Annika Fredriksson.
Uppdaterad EU-strategi för turismsektorn
I EU:s uppdaterade industristrategi är turismsektorn det första ekosystemet som ska genomgå en grön och digital omställning. Eftersom det var den sektorn som drabbades hårdast av pandemin. Strategin består av sju byggstenar.
”Det här innebär att besöksnäringen kommer att vara en prioriterad bransch för EU och det är värdefullt att få en chans att träffa generaldirektören och kunna berätta om vår besöksnärings fantastiska utvecklingsresa fram till coronapandemin, men även de utmaningar och möjligheter som vi nu har framför oss.” Säger Annika Fredriksson
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordic Choice Hotels byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-