-
Nu är FlixTrain igång – Tredje tågbolaget mellan Stockholm och Göteborg
I torsdags invigde FlixTrain sin nya tåglinje mellan Stockholm och Göteborg. Klockan 07.31 avgick de två första gröna tågen från Stockholms respektive Göteborgs central. Peter Ahlgren, VD för FlixBus och FlixTrain var på plats i Stockholm och klippte bandet på Sveriges mest prisvärda tåglinje.
Invigningen är startskottet för tågresor mellan Stockholm och Göteborg där FlixTrains mål är att kunna erbjuda prisvärda tågresor för alla, oavsett storlek på plånbok.FlixTrain har även upp till fyra bokningsbara cykelplatser per avgång för den som vill ha med sig cykel på tåget
– Det känns fantastiskt roligt att vi äntligen har invigt FlixTrain på svenska spår. Vår ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla. Vi är dessutom först i Sverige med att erbjuda cykelplats på tåget, säger Peter Ahlgren, FlixBus nordiska VD.
Sverige är bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland.
– Då Sverige tidigt var en marknad som avreglerade statligt ägande av spårbunden trafik valde man att Sverige skulle bli FlixTrains första expansion utanför Tyskland. Tågtrafik är en viktig del i ett klimatsmart resande. När vi på sikt återgår till ett mer normalt resmönster så vet vi att antalet tågresenärer kommer att öka.
Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping. Sträckan Göteborg – Stockholm kommer att ta 3h 25 minuter. Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar.
– Vi kommer att ha avgångar under tider med högst efterfrågan. Att ta FlixTrain mellan Göteborg och Stockholm är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan, avslutar Peter Ahlgren.
Lågprisalternativ
Turismnytt var på plats och konstaterade att det var fräscht nyrenoverade vagnar (som dock har 30+ år på nacken), men de som har provåkt vittnar om att priserna förvisso är låga och personalen tillmötesgående men standard och bekvämlighet når inte riktigt upp till samma nivå som de två tågkollegorna. Hårda icke-justerbara säten, hög ljudnivå och lite omysig belysning. Man kan konstatera att det är bra att det finns alternativ för alla smaker.
Fakta
Pris: Från 129 kr Stockholm – Göteborg.
Antal avgångar: 38 avgångar per vecka mellan Stockholm och Göteborg.
Antal platser: 562
Stopp i: Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping.
Handikapplatser: Fyra rullstolsplatser per avgång i samma vagn.
Handikapptoaletter: En i varje handikappanpassad vagn, en vagn vid varje avgång.
Cykelförvaring: Upp till fyra platser per avgång.
Biljettförsäljning: FlixBus.se, FlixTrain.se, i FlixBus app för iOS, FlixTrain för Android, i biljettautomat på Stockholms respektive Göteborgs central och återförsäljare, exempelvis Pressbyrån.
Hastighet: Upp till 200 km/h
Tid: Stockholm – Göteborg 3h 25 minuter.
Vagnar: Renoverade vagnar som folieras i företagets gröna färg.
Elutag vid varje säte: Ja
Internet ombord: Ja
Underhållning ombord: Ja, tillgång till filmer och ljudböcker ingår i priset.
Kaffevagn: Nej, men i framtiden kommer det finnas en mobil lösning.
Covidanpassat: Vi följer myndigheternas lagar och rekommendationer. Fram till den 31 maj 2021 kör vi med 50 procent bokningsbara platser.FlixTrain/FlixBus: Integrering av buss- och tågnätverk
FlixBus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik. Som en unik kombination av tech-startup, e-handelsplattform och transportföretag är FlixBus idag Europas ledande bussnätverk. År 2018 lanserades FlixTrain som i kombination med FlixBus utvidgade nätverket ytterligare. FlixBus/FlixTrain har sedan starten 2013 blivit en ledande aktör inom långdistansmobilitet. Företaget finns idag i 36 länder och med över 500 partners har man bidragit med över 7000 förarjobb.
- Text: Flixtrain och Jakob Norrby
- Foto: Flixtrain
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-