söndag 13 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Kickstart Linköping
    2021-01-31 11:33

    Nu är Kickstart Linköping igång på allvar – tio miljoner till besöksnäringen

    Förra veckan sjösatte Visit Linköping satsningen Kickstart Linköping där kommunen satsar 10 miljoner som syftar till att ge en injektion till besöksnäringen i Linköping att få en kickstart under 2021/22 efter Coronapandemin. En injektion riktad till besöksnäringsekonomin på kort och lång sikt.

    Fokus ligger på att få besökare från andra delar av Sverige och även utlandet och att få dem att övernatta. En övernattande besökare spenderar 1400:- jämfört med de 300:- en dagsbesökare spenderar. Förutom logi spenderar en övernattande besökare också mer pengar än en dagsbesökare på alla andra kategorier som mat och dryck, aktiviteter, transporter osv.

    I slutet av oktober, precis innan pandemins andra våg kom, genomförde man en workshop om hur man kan utforma och rikta in den här insatsen (vilken Turismnytt rapporterade från). Det som har hänt sedan dess är att den andra vågen kom och från november är det katastrofläge. Exempelvis är beläggningen på boendeanläggningarna 1-20 januari ca 20%!

    Det viktigaste man tog med sig från Kickstarten i oktober var den energi och det positiva engagemang som alla deltagare uppvisade och som bland annat resulterade i en stor mängd synpunkter och idéer om hur pengarna skall användas. Bland annat var det många som tyckte att satsningar på marknadsföring var viktigt.

    Konkreta utvecklingsförslag som kom fram handlade om naturturism, satsning på vatten och aktiviteter kopplat till det, Kinda Kanal/Göta Kanal och digitaliserade visningar för mötesarrangörer.

    Fördelningen av insatsen

    Hur ska pengarna då användas? Man har delat upp det i tre olika komponenter. Det är stöd till utvecklingsprojekt för lite större satsningar med lite mer långsiktiga effekter och här ser man gärna samverkan mellan olika aktörer, det är produktutvecklingscheckar till företag på 25.000:- (fast summa för ett speciellt projekt i ett enskilt företag) och slutligen mer generell marknadsföring av kommunen.

    Det finns inga liknande satsningar i någon kommun i landet (vad man vet) men man har sneglat på Höga Kusten när det gäller produktutvecklingscheckarna.

    Marknadschefen på Visit Linköping Charlotte Magnusson frågade Jörgen Nilsson som är ansvarig för Kickstart om det verkligen är läge att dra igång det här när det är så tufft som det är nu? Jörgen menade att ja, det ger energi och man behöver komma igång för att vara rustade för våren och sommaren när det förhoppningsvis blir möjligt att börja resa och se sig om igen.

    Det är många som får sitt första jobb i besöksnäringen, ungdomar och nyanlända, därför är besöksnäringen så viktig, men den är också viktig för bilden av Linköping och stadens attraktivitet.

    Linköping vill vara en föregångskommun och detta är ett sätt att visa det. Det är en satsning för att förstärka besöksnäringen under pågående pandemi för att kunna dra igång för fullt efter Coronapandemin. Satsningen skall också ske i nära samarbete med näringen.

    De som ska dra nytta av satsningen är boendeanläggningar, besöksmål, restauranger, caféer, aktivitetsarrangörer, eventarrangörer, transportörer, handel och underleverantörer och fokus skall vara besökare från annan ort än Linköping.

    Operativt ansvariga är Visit Linköping & Co och komponenterna som ingår är följande.

    Utvecklingsprojekt

    Utvecklingsprojekt – Nya större insatser som inkluderar aktiviteter, projekt  eller produkter som stärker besöksnäringen och generar turistintäkter på längre sikt. Företag som medverkar måste inte vara baserade i kommunen men projektet skall genomföras i Linköpings kommun och ge effekt på turismen i kommunen. Hållbarhetstänk skall finnas med och aktiviteten/projektet/produkten får inledas innan pandemin är över så att man är redo när det släpper.

    Om projekten skapar regionala turismekonomiska effekter som spiller över på grannkommuner så är det en fördel vid beviljandet. Sökanden skall vara verksam inom besöksnäringen i Linköpings kommun och skall vara medfinansiär i form av tid eller kapital. Projektet skall vara innovativt och nyskapande och ha en långsiktig utvecklingsplan.

    Taket för hur mycket ett projekt kan ansöka om är en halv miljon per år och det finns ett antal grundläggande krav och kriterier. Totalt finns två miljoner avsatta för detta för respektive år. Utbetalning av stödet sker till hälften i samband med att det beviljas och till hälften efter att det är genomfört.

    Man kan skicka in ansökan från 1 februari till 31 mars. Besked kommer inom tre veckor efter sista ansökningsdatum.

    Produktutvecklingscheckar

    Produktutvecklingscheckar – Skall stimulera utveckling och omställning och skynda på framtagandet av enskilda produkter Det är riktat till enskilda företag för utveckling av en specifik produkt, en ny produkt, upplevelser kopplade till mat och dryck, aktiviteter, transport eller boende riktat till den nationella marknaden. Det kan också vara ett nytt evenemang eller insatser som gör produkter digitalt bokningsbara, men även vidareutveckling av en befintlig produkt.

    Produkten ska vara innovativ och nyskapande, den ska vara hållbar (socialt, ekologiskt och ekonomiskt), den ska lanseras inom sex månader och man kan få 25.000:- per utvecklad produkt, max två per företag.

    Ansökan öppnar 1 februari och beviljas löpande (inom tre veckor). Det är först till kvarn för det beviljas löpande tills pengarna är slut.

    Marknadsföring

    Marknadsföring – Det lyftes fram som viktigt vid workshopen i oktober och nu satsas en miljon per år på utökad marknadsföring generellt och marknadsföring av de nya produkterna som skapas via Kickstart. Marknadsföringen utförs av Visit Linköping &Co på lämpliga marknader.

    Sammanfattningsvis satsar man alltså två miljoner på Utvecklingsprojekt, 1,5 miljoner på produktutvecklingscheckar och en miljon på marknadsföring samt en halv miljon till hantering, administration och utbildning inom Visit Linköping &Co respektive år.

    All information och även ansökningsblanketter finns på Visit Linköping &Co’s hemsida

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Visit Linköping & Co
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet