-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidköping och Linköping och hamnar fel. Vissa har till och med lyckats söka och få jobb i fel stad. Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan städerna.
Hjälper folk komma rätt och visar upp destinationerna
Det är lätt hänt att ett D och ett N förväxlas, men det kan bli väldigt fel.
”Visst kan det bli dråpliga historier, men ibland får det riktiga konsekvenser. För ett par år sedan hamnade till och med ett företags reklamkampanj i fel stad. Tillsammans med Linköping, vill vi hjälpa människor att komma rätt – samtidigt som vi visar upp våra respektive platser.” Säger Malin Johansson Fahlström, marknadskommunikatör på Destination Läckö-Kinnekulle.
Kampanjen, som startade den 10 juni, syns både i sociala medier och ute på vägarna. Ett av de tydligaste inslagen är nya, tillfälliga budskap på vägskyltar i respektive stad.
I Lidköping kommer det stå: ”Du har kört fel! Om du skulle till Linköping.”
Och vid E4:an vid infarten till Linköping: ”Du har kört fel! Om du skulle till Lidköping.”
Vill väcka uppmärksamhet på ett roligt sätt
Det är en kampanj som syftar till att väcka uppmärksamhet med glimten i ögat. Förhoppningen är givetvis också att fler kommer att upptäcka de två städerna med sina respektive spännande besöksmål.
”Linköping är den större staden med flest besökare men Lidköping är staden som traditionellt anses vara en starkare sommardestination. Det ska verkligen bli intressant att följa utfallet av den här kampanjen och hur vi drar nytta av varandra.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
”Det här är en kampanj för att stärka vårt platsvarumärke och sätta Lidköping på kartan. Vi såg i arbetet med platsvarumärket att många förväxlar Lidköping med Linköping. Vi vill väcka uppmärksamhet och få folk att le – men också att tänka till. Nästa gång kanske de dubbelkollar om det är ett N eller D i stadens namn.” Säger Cecilia Gustafsson Lagergren, platsmarknadsförare på Lidköpings kommun.
Skyltar, filmer och quiz
I sociala medier syns kampanjen genom kortfilmer som dramatiserar scenarion där personer som ska mötas åker till fel stad: en romantisk dejt, en badutflykt – och en historievandring som inte alls blev som det var tänkt.
Dessutom lanseras ett quiz där man kan testa sina kunskaper om städernas sevärdheter. Exempelvis Gamla Linköping och Läckö Slott.
Kampanjen smyglanserades med ett misstag på sociala kanaler den 9 juni och reaktionerna lät inte vänta på sig:
”Vilket slarv! Korrekturläsning???”
”Gamla Linköping – ej att förväxla med Lidköping vid Vänern!”
”Linköping eller Lidköping??? Confusing.”
”Bra där, skriv rätt stad!”
Sommarkampanjen är ett samarbete
Kampanjen pågår i tre veckor och är ett samarbete mellan Destination Läckö-Kinnekulle /Lidköpings kommun och Visit Linköping.
Här kan ni läsa mer om Lidköping på Turismnytt.
Läs mer om Linköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-