-
Ny besöksstrategi ska få fler att upptäcka Fulufjället
I ett gemensamt projekt har både den svenska och norska förvaltningen av Fulufjällets nationalparker tagit fram en besöksstrategi. Ambitionen är att göra hela fjället till ett bättre besöksmål som lockar fler besökare och får dem att stanna längre.
Starkare ekonomisk utveckling lokalt
Tillsammans med naturturismföretagare, organisationer och andra intressenter runt parken har nationalparksförvaltningarna på svensk och norsk sida tagit fram en besöksstrategi som ska ge vägledning om hur Fulufjället kan utvecklas.
”Vi har ambitionen att få fler besökare till Fulufjället, att få dem att stanna lite längre och samtidigt se till att ett ökat besökstryck inte förstör de fantastiska naturvärden som finns. Med detta hoppas vi kunna bidra till en starkare lokal ekonomisk utveckling.” Säger Jakob Ebner, projektledare på Länsstyrelsen i Dalarnas län.
En stor satsning
Under projekttiden har förvaltningen också tagit fram ny vägvisning, rustat stigar, tillgänglighetsanpassat leder för barnvagn och rullstol, tagit fram en gemensam film om Fulufjällets nationalparker och skapat en gemensam budskapsplattform för att kunna förmedla en enhetlig bild av Fulufjället för besökare.
”Nu gäller det att fortsätta det goda samarbetet över gränsen och med våra samarbetspartners runt fjället.” Säger Sofia Tiger, föreståndare för naturum Fulufjället. ”Bland annat kommer vi att fortsätta med ett årligt Fulufjällsseminarium som en viktig mötesplats för alla som vill utveckla parkerna, certifiera företag som vill bli nationalparkspartners och utveckla plattformar där förvaltningen och externa aktörer kan träffas och koordinera utvecklingen av fjället. Tillsammans med ny skyltning och information enligt den nya nationalparksprofilen är det här en kraftfull satsning som kan ge nytt liv åt näringen i området.”
Läs mer om besöksstrategin här
- Text: Länsstyrelsen Dalarna
- Foto: Länsstyrelsen Dalarna
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-