-
Ny besöksstrategi ska få fler att upptäcka Fulufjället
I ett gemensamt projekt har både den svenska och norska förvaltningen av Fulufjällets nationalparker tagit fram en besöksstrategi. Ambitionen är att göra hela fjället till ett bättre besöksmål som lockar fler besökare och får dem att stanna längre.
Starkare ekonomisk utveckling lokalt
Tillsammans med naturturismföretagare, organisationer och andra intressenter runt parken har nationalparksförvaltningarna på svensk och norsk sida tagit fram en besöksstrategi som ska ge vägledning om hur Fulufjället kan utvecklas.
”Vi har ambitionen att få fler besökare till Fulufjället, att få dem att stanna lite längre och samtidigt se till att ett ökat besökstryck inte förstör de fantastiska naturvärden som finns. Med detta hoppas vi kunna bidra till en starkare lokal ekonomisk utveckling.” Säger Jakob Ebner, projektledare på Länsstyrelsen i Dalarnas län.
En stor satsning
Under projekttiden har förvaltningen också tagit fram ny vägvisning, rustat stigar, tillgänglighetsanpassat leder för barnvagn och rullstol, tagit fram en gemensam film om Fulufjällets nationalparker och skapat en gemensam budskapsplattform för att kunna förmedla en enhetlig bild av Fulufjället för besökare.
”Nu gäller det att fortsätta det goda samarbetet över gränsen och med våra samarbetspartners runt fjället.” Säger Sofia Tiger, föreståndare för naturum Fulufjället. ”Bland annat kommer vi att fortsätta med ett årligt Fulufjällsseminarium som en viktig mötesplats för alla som vill utveckla parkerna, certifiera företag som vill bli nationalparkspartners och utveckla plattformar där förvaltningen och externa aktörer kan träffas och koordinera utvecklingen av fjället. Tillsammans med ny skyltning och information enligt den nya nationalparksprofilen är det här en kraftfull satsning som kan ge nytt liv åt näringen i området.”
Läs mer om besöksstrategin här
- Text: Länsstyrelsen Dalarna
- Foto: Länsstyrelsen Dalarna
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-