-
Ny destination presenteras
Med ett nytt destinationsbolag och en ny sajt hoppas man att fler turister kommer att upptäcka området i och kring Sveg.
Niklas Ohlson, destinationschef, öppnar tillsammans med sina medarbetare Kajsa Malm, projektkoordinator och Fredrik Larsson, webbutvecklare och grafisk formgivare, kontoret för det nya destinationsbolaget. Kontoret öppnar på Kyrkogatan 8 i Sveg.
Niklas är en hemvändare som lämnat Stadiums marknadsavdelning och evenemang som Vasaloppet och Vätternrundan för att vara med och skapa evenemang som ska öka besöksantalet i Sveg.
”- Det känns så fruktansvärt roligt att vara tillbaka i Sveg och det finns så mycket potential och idéer som bubblar och människor som kontaktat oss och vill dra igång stora som små evenemang. Det märks tydligt att det är många som brinner för Svegsbygden och det känns så kul att vi nu har en plattform där vi kan få bygden att växa. Vi kände att det var viktigt att samla allt som händer på en och samma plats, att göra det enkelt för alla som bor i Sveg att ta del av det bygden har att erbjuda samt visa förbipasserande att det finns gott om anledningar att stanna här”, säger Niklas.
Samtidigt som kontoret öppnas lanserar man sajten www.visitsveg.com. Sajten skall vara som en lättnavigerad kalender som hela tiden uppdateras med nya evenemang. Den skall också ha information om bygden, naturen och idrotten i Sveg. Där kommer det att berättas om bygdens olika pärlor, rika fiskevatten, skidstadion med egna spår för skate, klassiskt, rullskidor och hundar samt hur det kom sig att 50-talsrocken kom till Sveg för att stanna.
Sajten och destinationsbolaget blir startskottet på en spännande resa för Sveg som destination. En destination som redan i grunden har mycket att erbjuda. Det som gäller för destinationsbolaget är att lyfta det som händer samt den potential som finns för att skapa fler evenemang i Sveg med omnejd. De har redan flera projekt på gång men de vill så klart att det ska hända ännu mer och de hoppas kunna inspirera svegare till att våga växla ut den där idéen eller drömmen de haft men inte riktigt tagit tag i. Det är i dagsläget många som inte ens vet var Sveg ligger och det har tidigare varit lite knepigt att hitta information om varför man ska besöka Sveg, något de hoppas kunna hjälpa till att förändra.
Personalen på Destination Sveg vill vara en uppsamlare och spridare av allt som händer i Sveg. Det finns många bra initiativ och krafter men har saknats ett forum där det kan förmedlas på ett enkelt och bra sätt.
”- Nu när vi drar igång verksamheten på riktigt ser vi fram emot att få forma det forumet tillsammans med människorna, föreningarna och företagen runt om i Svegsbygden, avslutar Niklas.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Alexandra Edvinsson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-