-
Ny destination presenteras
Med ett nytt destinationsbolag och en ny sajt hoppas man att fler turister kommer att upptäcka området i och kring Sveg.
Niklas Ohlson, destinationschef, öppnar tillsammans med sina medarbetare Kajsa Malm, projektkoordinator och Fredrik Larsson, webbutvecklare och grafisk formgivare, kontoret för det nya destinationsbolaget. Kontoret öppnar på Kyrkogatan 8 i Sveg.
Niklas är en hemvändare som lämnat Stadiums marknadsavdelning och evenemang som Vasaloppet och Vätternrundan för att vara med och skapa evenemang som ska öka besöksantalet i Sveg.
”- Det känns så fruktansvärt roligt att vara tillbaka i Sveg och det finns så mycket potential och idéer som bubblar och människor som kontaktat oss och vill dra igång stora som små evenemang. Det märks tydligt att det är många som brinner för Svegsbygden och det känns så kul att vi nu har en plattform där vi kan få bygden att växa. Vi kände att det var viktigt att samla allt som händer på en och samma plats, att göra det enkelt för alla som bor i Sveg att ta del av det bygden har att erbjuda samt visa förbipasserande att det finns gott om anledningar att stanna här”, säger Niklas.
Samtidigt som kontoret öppnas lanserar man sajten www.visitsveg.com. Sajten skall vara som en lättnavigerad kalender som hela tiden uppdateras med nya evenemang. Den skall också ha information om bygden, naturen och idrotten i Sveg. Där kommer det att berättas om bygdens olika pärlor, rika fiskevatten, skidstadion med egna spår för skate, klassiskt, rullskidor och hundar samt hur det kom sig att 50-talsrocken kom till Sveg för att stanna.
Sajten och destinationsbolaget blir startskottet på en spännande resa för Sveg som destination. En destination som redan i grunden har mycket att erbjuda. Det som gäller för destinationsbolaget är att lyfta det som händer samt den potential som finns för att skapa fler evenemang i Sveg med omnejd. De har redan flera projekt på gång men de vill så klart att det ska hända ännu mer och de hoppas kunna inspirera svegare till att våga växla ut den där idéen eller drömmen de haft men inte riktigt tagit tag i. Det är i dagsläget många som inte ens vet var Sveg ligger och det har tidigare varit lite knepigt att hitta information om varför man ska besöka Sveg, något de hoppas kunna hjälpa till att förändra.
Personalen på Destination Sveg vill vara en uppsamlare och spridare av allt som händer i Sveg. Det finns många bra initiativ och krafter men har saknats ett forum där det kan förmedlas på ett enkelt och bra sätt.
”- Nu när vi drar igång verksamheten på riktigt ser vi fram emot att få forma det forumet tillsammans med människorna, föreningarna och företagen runt om i Svegsbygden, avslutar Niklas.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Alexandra Edvinsson
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-