-
Ny destination presenteras
Med ett nytt destinationsbolag och en ny sajt hoppas man att fler turister kommer att upptäcka området i och kring Sveg.
Niklas Ohlson, destinationschef, öppnar tillsammans med sina medarbetare Kajsa Malm, projektkoordinator och Fredrik Larsson, webbutvecklare och grafisk formgivare, kontoret för det nya destinationsbolaget. Kontoret öppnar på Kyrkogatan 8 i Sveg.
Niklas är en hemvändare som lämnat Stadiums marknadsavdelning och evenemang som Vasaloppet och Vätternrundan för att vara med och skapa evenemang som ska öka besöksantalet i Sveg.
”- Det känns så fruktansvärt roligt att vara tillbaka i Sveg och det finns så mycket potential och idéer som bubblar och människor som kontaktat oss och vill dra igång stora som små evenemang. Det märks tydligt att det är många som brinner för Svegsbygden och det känns så kul att vi nu har en plattform där vi kan få bygden att växa. Vi kände att det var viktigt att samla allt som händer på en och samma plats, att göra det enkelt för alla som bor i Sveg att ta del av det bygden har att erbjuda samt visa förbipasserande att det finns gott om anledningar att stanna här”, säger Niklas.
Samtidigt som kontoret öppnas lanserar man sajten www.visitsveg.com. Sajten skall vara som en lättnavigerad kalender som hela tiden uppdateras med nya evenemang. Den skall också ha information om bygden, naturen och idrotten i Sveg. Där kommer det att berättas om bygdens olika pärlor, rika fiskevatten, skidstadion med egna spår för skate, klassiskt, rullskidor och hundar samt hur det kom sig att 50-talsrocken kom till Sveg för att stanna.
Sajten och destinationsbolaget blir startskottet på en spännande resa för Sveg som destination. En destination som redan i grunden har mycket att erbjuda. Det som gäller för destinationsbolaget är att lyfta det som händer samt den potential som finns för att skapa fler evenemang i Sveg med omnejd. De har redan flera projekt på gång men de vill så klart att det ska hända ännu mer och de hoppas kunna inspirera svegare till att våga växla ut den där idéen eller drömmen de haft men inte riktigt tagit tag i. Det är i dagsläget många som inte ens vet var Sveg ligger och det har tidigare varit lite knepigt att hitta information om varför man ska besöka Sveg, något de hoppas kunna hjälpa till att förändra.
Personalen på Destination Sveg vill vara en uppsamlare och spridare av allt som händer i Sveg. Det finns många bra initiativ och krafter men har saknats ett forum där det kan förmedlas på ett enkelt och bra sätt.
”- Nu när vi drar igång verksamheten på riktigt ser vi fram emot att få forma det forumet tillsammans med människorna, föreningarna och företagen runt om i Svegsbygden, avslutar Niklas.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Alexandra Edvinsson
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-