-
Ny generalsekreterare när Naturturismföretagen förstärker och förnyar
Efterfrågan på svenska natur- och ekoturismupplevelser ökar samtidigt som behovet av en kraftsamling och nationell formering kring den naturbaserade besöksnäringens utmaningar och möjligheter ökar. Naturturismföretagen väljer därför att stuva om, förstärka och förnya.
”Vi är en del av lösningen på framtidens och landsbygdens utmaningar. Därför rekryterar vi nya krafter under hösten, samtidigt som Per Jiborn avslutar sitt uppdrag som generalsekreterare och tar en ny friare roll i arbetet för branschens långsiktiga möjligheter.” Säger föreningens ordförande Annika Fredriksson.
Joakim Hermanson tar över som tf generalsekreterare
Uppdraget som tillförordnad generalsekreterare kommer nu att övertas av Joakim Hermanson, styrelseledamot i Naturturismföretagen sedan 2013. Han driver sedan många år natur- och ekoturismföretaget Upplevelsebolaget i Bohuslän. Med drygt 20 år som entreprenör innebär en gedigen erfarenhet av branschens företagarperspektiv.
Styrelsen är överens om att det är rätt tid för förstärkning och förnyelse. Föreningen har en positiv medlemsutveckling och har arbetat fram en ny strategisk plan för hur man ska bidra till stärka Sveriges natur- och ektourismföretagares förutsättningar att driva sina verksamheter. Nyligen presenterade även föreningen näringens nationella naturturismstrategi tillsammans med Visita och Svensk Turism AB – med förslag på konkreta insatser för att skapa nya jobb och företag på landsbygden.
”Det är en spännande och stimulerande tidpunkt att ta mig an uppgiften. Jag ser fram emot att addera ett starkare fokus på företagarperspektivet i föreningens arbete.” Säger Joakim Hermanson. ”Föreningen har gjort ett fantastiskt arbete genom åren och det är med stor ödmjukhet och entusiasm jag fortsätter det jobbet.”
Under hösten kommer föreningen rekrytera ytterligare en projektledare samt påbörja den interna processen kring rekryteringen av ordinarie generalsekreterare samt en projektledare. Per Jiborn kommer arbeta vidare inom föreningen som rådgivare på deltid för olika pågående och kommande projekt. Joakim kommer att dela sin tid mellan uppdraget som tillförordnad generalsekreterare och arbetet i sitt eget företag.
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: Pär Innala (På bild: Joakim Hermansson, Annika Fredriksson och Per Jiborn)
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-