-
Ny kommunikationschef, Friluftsfrämjandet
Johan Ekroth, ny kommunikationschef på Friluftsfrämjandet, vill göra friluftslivet tillgängligt för alla. Hans främsta uppgift blir att fler skall få upptäcka naturen samtidigt som man värnar om allemansrätten. Varken ekonomiska, geografiska, kulturella eller fysiska förutsättningar ska få utgöra hinder för dem som är nyfikna på och vill uppleva naturen. ”- Med Friluftsfrämjandets nationella täckning, med 84 000 medlemmar och tusentals ledare, har vi en mycket bra organisation för att överbrygga barriärerna runt friluftslivet”, säger Johan Ekroth.
Johan har tidigare arbetat med att inspirera och vägleda människor till natur och äventyr på såväl myndighet, som marknadschef och också startat upp och drivit egen klätter- och kitesurfingskola. Närmast kommer han från förlagsvärlden, som VD för förlaget Go Outside Media som gav ut tidningarna Outside och Outside Träning.
”- Genom mitt nya uppdrag på Friluftsfrämjandet kan jag fortsätta min mission att locka ut människor till aktiviteter i naturen, inte minst ungdomar och människor som är nya i Sverige. Jag tror att alla mår bättre av att röra sig utomhus och att det faktiskt bidrar till att skapa en bättre värld. Så är det för mig”, säger Johan Ekroth.
– Jag är mycket stolt över att vi fått ombord Johan, säger Lars Lundström, generalsekreterare på Friluftsfrämjandet. Han delar våra värderingar om ett friluftsliv för alla och han har en genuin passion för friluftslivet. Hans breda erfarenhet och kunskaper kommer att bli mycket värdefulla för oss.
Johan tillträdde sin tjänst under april månad med placering i Stockholm.
Källa: Friluftsfrämjandet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Cajsa Rännar
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-