Johan Ekroth, ny kommunikationschef på Friluftsfrämjandet, vill göra friluftslivet tillgängligt för alla. Hans främsta uppgift blir att fler skall få upptäcka naturen samtidigt som man värnar om allemansrätten. Varken ekonomiska, geografiska, kulturella eller fysiska förutsättningar ska få utgöra hinder för dem som är nyfikna på och vill uppleva naturen.

”- Med Friluftsfrämjandets nationella täckning, med 84 000 medlemmar och tusentals ledare, har vi en mycket bra organisation för att överbrygga barriärerna runt friluftslivet”, säger Johan Ekroth.

Johan har tidigare arbetat med att inspirera och vägleda människor till natur och äventyr på såväl myndighet, som marknadschef och också startat upp och drivit egen klätter- och kitesurfingskola. Närmast kommer han från förlagsvärlden, som VD för förlaget Go Outside Media som gav ut tidningarna Outside och Outside Träning.

”- Genom mitt nya uppdrag på Friluftsfrämjandet kan jag fortsätta min mission att locka ut människor till aktiviteter i naturen, inte minst ungdomar och människor som är nya i Sverige. Jag tror att alla mår bättre av att röra sig utomhus och att det faktiskt bidrar till att skapa en bättre värld. Så är det för mig”, säger Johan Ekroth.

– Jag är mycket stolt över att vi fått ombord Johan, säger Lars Lundström, generalsekreterare på Friluftsfrämjandet. Han delar våra värderingar om ett friluftsliv för alla och han har en genuin passion för friluftslivet. Hans breda erfarenhet och kunskaper kommer att bli mycket värdefulla för oss.

Johan tillträdde sin tjänst under april månad med placering i Stockholm.

 

Källa: Friluftsfrämjandet