måndag 6 februari 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
    • Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
    • Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
    • Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
  • Platsannonser:
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • digital marknadsföring
    2023-01-20 19:56

    Ny kurs i digital marknadsföring – skräddarsydd för besöksnäringen

    I dagarna lanserar Marcus Ståhl på Fjällbyrån en helt ny kurs i digital marknadsföring. Kursinnehållet är anpassat för dig som är verksam i besöksnäringen och antingen driver eget eller jobbar som marknadsförare.

    ”Jag har under flera år sett hur många besöksnäringsföretagare sliter med sin marknadsföring och det är det som motiverat mig att sätta ihop kursen. Jag vill försöka bidra till minskad ångest och effektivare marknadsföring.” Det säger Marcus Ståhl när Turismnytt frågar honom om den nya kursen.

    Allt material är tillgängligt digitalt

    Kursen ligger på den nya utbildningsplattformen digitalbootcamp.se som även den drivs av Fjällbyrån, där det även finns möjlighet för andra kreatörer och utbildare att skapa egna kurser. Fjällbyråns kurs heter Digital Marknadsförare Besöksnäringen och innehållet är omfattande för att möta näringens behov.

    Kursen består dels av 10 lektionsfilmer om ca 20-30 minuter styck. Dessa tar upp viktiga ämnen som målsättning, analys och uppföljning, Content marketing för besöksnäringen, Sökmotoroptimering och Digital annonsering med mera. Utöver det inkluderas 15 instruktionsfilmer som är mer konkreta. Samt sex mallar som ska underlätta för företagaren att komma igång och jobba effektivt.

    ”Många vet att de borde jobba på ett annat sätt med sin marknadsföring men ofta stöter man på problem, man vet inte var man ska börja med sin hemsida, hur man ska filma med mobilen eller vad man egentligen ska göra med Google My Business eller Google Analytics. Därför finns instruktionsfilmerna som ska hjälpa kursdeltagarna att ta sig vidare och lösa sina aktuella problem eller utmaningar.”

    Allt material är tillgängligt digitalt och som företagare kan man enkelt betala för kursen direkt online redan idag. Om man vill kan man också addera individuell rådgivning där man tillsammans med Marcus kan lösa sina mest aktuella behov live.

    Vill skapa förändring på riktigt

    Marcus Ståhl är ofta anlitad som föreläsare och rådgivare inom marknadsföring, bland kunderna finns exempelvis IHM Business School, Bergs School of Communication, Region Örebro Län, STUA, Destination Bergslagen och Visit Sweden.

    ”Att föreläsa är superkul och jag hoppas att jag kan tillföra lite nya insikter och inspiration. Men risken är stor att deltagarna efter en föreläsning återgår till gamla hjulspår och till den dagliga verksamheten. Då är mitt bidrag inte så stort som jag hade önskat. Min förhoppning är därför att fler ska vilja kombinera min nya kurs med liveföreläsningar. Då har vi verkligen chans att förändra ett beteende.” Avslutar Marcus.

    Läs mer om kursen Digital Marknadsförare Besöksnäringen.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Privat
    • Tweet
  • Stromma vinter 2023 besöksnäring
    2023-02-06 03:46

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023

    Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer

  • E-go finns nu även i Höga Kusten
    2023-02-05 00:59

    Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten

    Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart

  • undersökning
    2023-02-04 15:56

    Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

    En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.

  • Handbolls-VM i Göteborg 2023
    2023-02-04 15:48

    Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.

  • Sturebadet bassäng med Orbital Showers.
    2023-02-04 09:57

    Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

    I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.

  • Solhem Hotel i Visby
    2023-02-02 18:54

    Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare

    Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.

  • Årets varumärke
    2023-02-02 18:30

    Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022

    Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.

  • Manga Royals på Livrustkammaren turnerar ute i landet
    2023-02-02 12:45

    Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné

    Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.

  • Scandinavian XPO
    2023-01-31 22:40

    Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

    Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.

  • ROC på Pite Havsbad 2023 besöksnäring
    2023-01-30 03:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023

    Mest om Boende, Museer och Evenemang. Fortfarande en vecka efter, men snart ikapp ;-)

  • Veckans profil

    Annemarie Gubanski, Taktikon

    Annemarie Gubanski

    VD, Taktikon

    Intervju med Annemarie Gubanski om varför Taktikon skapar ett nytt softbrand - Taktikon Hotels

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Besöksnäring på agendan – anmäl dig nu!

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 2 februari 2023

    • Hur tänker de svenska resenärerna om sitt resande just nu? December 2022

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Branschforum för kompetens i turismindustrin
      2023-02-16
      • Eskilstuna
      • sv-se.invajo.com/event/stua/branschforumf%C3%B6rkompetensiturismindustrin
    • Västmanlands Turismdag 2023
      2023-02-24
      • Västerås
      • rv.powerinit.com/Data/Event/EventTemplates/4450/?EventId=550
    • OnSpotStory-dagen
      2023-03-15
      • Stockholm
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-dagen/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Museernas vårmöte 25-27 april (save the date)
      2023-04-25
      • Västerås
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-01-30 03:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023

      Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...

    • 2023-02-04 09:57

      Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

      I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...

    • 2023-01-31 22:40

      Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

      Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...

    • 2023-02-04 15:56

      Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

      En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Turistbyråer blir infopoints i förhoppning att alla är digitala. I måldokument ersätts ord som besökare och turism av ordet platsattraktivit...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet