-
Ny kurs i digital marknadsföring – skräddarsydd för besöksnäringen
I dagarna lanserar Marcus Ståhl på Fjällbyrån en helt ny kurs i digital marknadsföring. Kursinnehållet är anpassat för dig som är verksam i besöksnäringen och antingen driver eget eller jobbar som marknadsförare.
”Jag har under flera år sett hur många besöksnäringsföretagare sliter med sin marknadsföring och det är det som motiverat mig att sätta ihop kursen. Jag vill försöka bidra till minskad ångest och effektivare marknadsföring.” Det säger Marcus Ståhl när Turismnytt frågar honom om den nya kursen.
Allt material är tillgängligt digitalt
Kursen ligger på den nya utbildningsplattformen digitalbootcamp.se som även den drivs av Fjällbyrån, där det även finns möjlighet för andra kreatörer och utbildare att skapa egna kurser. Fjällbyråns kurs heter Digital Marknadsförare Besöksnäringen och innehållet är omfattande för att möta näringens behov.
Kursen består dels av 10 lektionsfilmer om ca 20-30 minuter styck. Dessa tar upp viktiga ämnen som målsättning, analys och uppföljning, Content marketing för besöksnäringen, Sökmotoroptimering och Digital annonsering med mera. Utöver det inkluderas 15 instruktionsfilmer som är mer konkreta. Samt sex mallar som ska underlätta för företagaren att komma igång och jobba effektivt.
”Många vet att de borde jobba på ett annat sätt med sin marknadsföring men ofta stöter man på problem, man vet inte var man ska börja med sin hemsida, hur man ska filma med mobilen eller vad man egentligen ska göra med Google My Business eller Google Analytics. Därför finns instruktionsfilmerna som ska hjälpa kursdeltagarna att ta sig vidare och lösa sina aktuella problem eller utmaningar.”
Allt material är tillgängligt digitalt och som företagare kan man enkelt betala för kursen direkt online redan idag. Om man vill kan man också addera individuell rådgivning där man tillsammans med Marcus kan lösa sina mest aktuella behov live.
Vill skapa förändring på riktigt
Marcus Ståhl är ofta anlitad som föreläsare och rådgivare inom marknadsföring, bland kunderna finns exempelvis IHM Business School, Bergs School of Communication, Region Örebro Län, STUA, Destination Bergslagen och Visit Sweden.
”Att föreläsa är superkul och jag hoppas att jag kan tillföra lite nya insikter och inspiration. Men risken är stor att deltagarna efter en föreläsning återgår till gamla hjulspår och till den dagliga verksamheten. Då är mitt bidrag inte så stort som jag hade önskat. Min förhoppning är därför att fler ska vilja kombinera min nya kurs med liveföreläsningar. Då har vi verkligen chans att förändra ett beteende.” Avslutar Marcus.
Läs mer om kursen Digital Marknadsförare Besöksnäringen.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Privat
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-