-
Ny kurs i digital marknadsföring – skräddarsydd för besöksnäringen
I dagarna lanserar Marcus Ståhl på Fjällbyrån en helt ny kurs i digital marknadsföring. Kursinnehållet är anpassat för dig som är verksam i besöksnäringen och antingen driver eget eller jobbar som marknadsförare.
”Jag har under flera år sett hur många besöksnäringsföretagare sliter med sin marknadsföring och det är det som motiverat mig att sätta ihop kursen. Jag vill försöka bidra till minskad ångest och effektivare marknadsföring.” Det säger Marcus Ståhl när Turismnytt frågar honom om den nya kursen.
Allt material är tillgängligt digitalt
Kursen ligger på den nya utbildningsplattformen digitalbootcamp.se som även den drivs av Fjällbyrån, där det även finns möjlighet för andra kreatörer och utbildare att skapa egna kurser. Fjällbyråns kurs heter Digital Marknadsförare Besöksnäringen och innehållet är omfattande för att möta näringens behov.
Kursen består dels av 10 lektionsfilmer om ca 20-30 minuter styck. Dessa tar upp viktiga ämnen som målsättning, analys och uppföljning, Content marketing för besöksnäringen, Sökmotoroptimering och Digital annonsering med mera. Utöver det inkluderas 15 instruktionsfilmer som är mer konkreta. Samt sex mallar som ska underlätta för företagaren att komma igång och jobba effektivt.
”Många vet att de borde jobba på ett annat sätt med sin marknadsföring men ofta stöter man på problem, man vet inte var man ska börja med sin hemsida, hur man ska filma med mobilen eller vad man egentligen ska göra med Google My Business eller Google Analytics. Därför finns instruktionsfilmerna som ska hjälpa kursdeltagarna att ta sig vidare och lösa sina aktuella problem eller utmaningar.”
Allt material är tillgängligt digitalt och som företagare kan man enkelt betala för kursen direkt online redan idag. Om man vill kan man också addera individuell rådgivning där man tillsammans med Marcus kan lösa sina mest aktuella behov live.
Vill skapa förändring på riktigt
Marcus Ståhl är ofta anlitad som föreläsare och rådgivare inom marknadsföring, bland kunderna finns exempelvis IHM Business School, Bergs School of Communication, Region Örebro Län, STUA, Destination Bergslagen och Visit Sweden.
”Att föreläsa är superkul och jag hoppas att jag kan tillföra lite nya insikter och inspiration. Men risken är stor att deltagarna efter en föreläsning återgår till gamla hjulspår och till den dagliga verksamheten. Då är mitt bidrag inte så stort som jag hade önskat. Min förhoppning är därför att fler ska vilja kombinera min nya kurs med liveföreläsningar. Då har vi verkligen chans att förändra ett beteende.” Avslutar Marcus.
Läs mer om kursen Digital Marknadsförare Besöksnäringen.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Privat
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer
-
Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.
-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.
-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.
-
Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné
Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Mest om Boende, Museer och Evenemang. Fortfarande en vecka efter, men snart ikapp ;-)
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...
-
-
Gästbloggare
-