-
Ny mötesplats för mat-och dryckesturism
I Skåne behövs fler entreprenörer inom mat- och dryckesturismen som vågar satsa. Men hur får man dem att satsa?
Tourism in Skåne AB och Krinova AB samarbetar för att ge ett riktat företags- och innovationsstöd. Syftet är att utveckla metoder och stöd till mat- och dryckesentreprenörer. På så vis kan man skapa en mötesplats för de skånska företag som vill utveckla och skapa innovativa produkter. Man vill se att produkterna och tjänsterna är hållbara.
”- Rent konkret syftar samarbetet till att identifiera tio nya mat- och dryckesturismföretag och initiera dem för inkubationsstöd”, säger Charlotte Lorentz Hjorth, VD på Krinova Incubator & Science Park. Även femtio etablerade företag ska få stöd från insatserna för att öka sin innovationsförmåga, fortsätter hon.
”- Digitaliseringen av upplevelser och tjänster har och kommer att få stort inflytande på framtida utveckling och kompetenser och det behövs mötesplatser som kan främja utveckling och innovationskraft”, säger Pia Jönsson Rajgård på Tourism in Skåne AB.
Samarbetet i korthet
Tourism in Skåne AB och Krinova AB inleder arbetet med att ”rigga” ett riktat utvecklingsstöd för aktörer och företag inom mat- och dryckesturism där också företagen i nätverket kan lära och ge draghjälp av och åt varandra. I uppdraget ingår att identifiera och utveckla skräddarsydd modell och metod samt innehåll och system för behovs- och utmaningsdrivna innovationsprocesser. Att bidra till relevant och medskapande stöd för utveckling av radikala innovationer i skärningspunkten mellan företag av olika storlek och från olika branscher, mellan näringsliv, offentlig verksamhet och akademi och mellan människor med olika kompetenser och bakgrund. Det avtal kring samverkan som nu tecknats mellan Tourism in Skåne AB och Krinova AB gäller året ut, men kan förlängas med ett år.Källa: Tourism in Skåne
- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-