-
Ny mötesplats för mat-och dryckesturism
I Skåne behövs fler entreprenörer inom mat- och dryckesturismen som vågar satsa. Men hur får man dem att satsa?
Tourism in Skåne AB och Krinova AB samarbetar för att ge ett riktat företags- och innovationsstöd. Syftet är att utveckla metoder och stöd till mat- och dryckesentreprenörer. På så vis kan man skapa en mötesplats för de skånska företag som vill utveckla och skapa innovativa produkter. Man vill se att produkterna och tjänsterna är hållbara.
”- Rent konkret syftar samarbetet till att identifiera tio nya mat- och dryckesturismföretag och initiera dem för inkubationsstöd”, säger Charlotte Lorentz Hjorth, VD på Krinova Incubator & Science Park. Även femtio etablerade företag ska få stöd från insatserna för att öka sin innovationsförmåga, fortsätter hon.
”- Digitaliseringen av upplevelser och tjänster har och kommer att få stort inflytande på framtida utveckling och kompetenser och det behövs mötesplatser som kan främja utveckling och innovationskraft”, säger Pia Jönsson Rajgård på Tourism in Skåne AB.
Samarbetet i korthet
Tourism in Skåne AB och Krinova AB inleder arbetet med att ”rigga” ett riktat utvecklingsstöd för aktörer och företag inom mat- och dryckesturism där också företagen i nätverket kan lära och ge draghjälp av och åt varandra. I uppdraget ingår att identifiera och utveckla skräddarsydd modell och metod samt innehåll och system för behovs- och utmaningsdrivna innovationsprocesser. Att bidra till relevant och medskapande stöd för utveckling av radikala innovationer i skärningspunkten mellan företag av olika storlek och från olika branscher, mellan näringsliv, offentlig verksamhet och akademi och mellan människor med olika kompetenser och bakgrund. Det avtal kring samverkan som nu tecknats mellan Tourism in Skåne AB och Krinova AB gäller året ut, men kan förlängas med ett år.Källa: Tourism in Skåne
- Text: Maria Lindqvist
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
-
Gästbloggare
-