-
Ny traktör, Strömma
KC Wallberg är anställd som ny traktör på Strömma Kanalbolag. Han kommer att arbeta på två av bolagets båtar i Mälaren.
”- Det är med stor glädje och stolhet vi hälsar KC Wallberg välkommen till Strömma. KCs matkoncept och idéer går hand i hand med Strömmas hållbarhetsarbete och ambition att erbjuda våra gäster en matupplevelse utöver det vanliga”, säger Peter Henricson, Affärsområdeschef Strömma Sverige.
”- En tur på någon av ”mina” och Strömma Kanalbolagets båtar M/S Prins Carl Philip och S/S Drottningholm kommer att kännetecknas av god och vällagad mat, noga utvalda drycker, nybakat bröd och smörgåsar på ljust eller mörkt surdegsbröd. Utöver en minnesvärd matupplevelse ska kunderna få mervärde genom personlig servering och en genomtänkt atmosfär där det gammaldags och rustika ges en framträdande plats. Det gäller allt från båtens fasta inredning till porslin, dukning och servisens klädsel. Maten är central, men det är helhetsupplevelsen som räknas”, säger KC Wallberg.
Matentreprenören KC Wallberg har drygt sju års gastronomiska studier i ryggen och har varit verksam i branschen i tjugo år. KC Wallberg har arbetat i Sverige, Norge och USA på restauranger som Café Boloud, Riingo, Aquavit, Solsiden, Skyttekollen, Gripsholms Värdshus, Krägga herrgård och Storstad. KC Wallberg är idag sakkunnig för Stockholms Yrkeshögskola (TEC) och driver sedan 2008 Restauration Gubbhyllan på Skansen.
KC Wallberg har en stark passion för mat som är både god och hälsosam och har kallats för ”framtidens kock” av Mai-Lis Hellénius, professor vid livsstilsmottagningen på Karolinska Institutet. Han brinner för det skandinaviska köket och serverar gärna rätter på viltkött och vildfångad fisk. KC Wallberg tror på naturen och är noga med att allt ska vara lagat från grunden, utan konstiga tillsatser, och tillagar även detaljer som inläggningar och syrningar själv.
”- Målsättning med verksamheten på M/S Prins Carl Philip och S/S Drottningholm är att servera rätter som representerar det skandinaviska köket”, säger KC Wallberg. Han fortsätter ”- Vi kommer att lyfta fram vår historia och kombinera den med modern kunskap om näringslära, tillagningsmetoder och -tekniker. Rätterna är anpassade för att kunna hålla tiden nere mellan beställning och servering, samtidigt som de ska uppfylla våra höga ambitioner avseende kvalitet, kreativitet, elegans och hållbarhet. Menyn kommer att hämta inspiration från både nya och gamla Stockholm samt markerna kring Mälardalen och Roslagen”.
Alla rätter kommer så långt som möjligt att anpassas för att även passa personer med vanligt förekommande allergier och kostinriktningar, till exempel känslighet mot gluten, laktos, mjölkprotein eller nötter. Vegetariska och/eller vegan-alternativ är självklara.
Källa: Strömma Turism & Sjöfart AB (Strömma Group)
- Text: Maria Lindqvist
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-