-
Löfvén: ”Besöksnäringen är oerhört viktig för oss”
Efter inbjudan av Svenska Turistföreningen, STF, fick statsminister Stefan Löfvén testa att svara på The Swedish Number.
The Swedish Number är ett telefonnummer dit vem som helst från hela världen kan ringa för att fråga saker om Sverige. Alla i Sverige kan vara med och svara. Hitintills har man tagit emot 62.000 samtal från 173 länder. Sverige är först i världen med att ha ett eget telefonnummer och initiativet kom från STF som ville att alla svenskar en chans att uttrycka sig och dela med sig av sitt Sverige. Syftet är att få fler att upptäcka Sverige, och att ge svenskarna en chans att berätta om sitt land på sitt sätt. Vinsten är att Sveriges varumärke stärks och det kommer fler turister hit. Till fromma för den svenska besöksnäringen.
Initiativet är också en hyllning till årsdagen av tryckfrihetsförordningen som infördes för 250 år sedan och som innebar att censuren avskaffades.
Löfvén tyckte det var jätteroligt att svara i ”Sveriges telefon” men de som ringde tvivlade på att han var den han sade sig vara…
”- För mig var det självklart att hjälpa till på ett hörn för att uppmärksamma Sverige som turistdestination. Besöksnäringen är oerhört viktig för oss och målet är att fler ska upptäcka allt Sverige har att erbjuda”, säger Löfven.
Se filmen när Sveriges statsminister svarar för Sverige i The Swedish Number här.
Medier världen över har rapporterat om numret, bland annat brittiska The Guardian och amerikanska USA Today, New York Times och India Times. Många av de stora tv-programmen och radioshowerna har ringt upp numret i direktsändning och fått prata med slumpvis utvalda svenskar.
Totalt har över 17 000 svenskar laddat hem appen och svarar för Sverige.
”- Vi är tagna över det stora engagemang som människor har visat detta projekt. Det har varit samtal från hela världen och svenskarna har svarat och agerat ambassadörer på ett föredömligt sätt. Att nu statsministern också tagit emot samtal känns givetvis extra roligt”, säger Magnus Ling, generalsekreterare och vd på Svenska Turistföreningen.Så funkar The Swedish Number
När någon ringer The Swedish Number (+46 771 793 336 (0771 Sweden) kopplas personen till en slumpvis vald svensk. Är det upptaget kopplas samtalet vidare till någon annan svensk. Vem som helst som har en smartphone och ett svenskregistrerat telefonnummer kan anmäla sitt intresse att vara tillgänglig för samtal via The Swedish Number-appen.
Källa: STF
- Text: Maria Lindqvist
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-