-
Nytt digitalt spel med Pelle Svanslös har lanserats i Uppsala
Uppsala har tagit ett tydligare grepp kring marknadsföringen som Pelle Svanslös hemstad och ser ett ökat intresse från besökare att ta del av aktiviteter och upplevelser med koppling till den omtyckta karaktären.
Nu har Pelles Äventyr lanserats. En digital spelupplevelse på två fysiska platser i Uppsala. Det gör det möjligt för besökare att uppleva Pelle Svanslös och hans vänner i stadsrummet.
Sveriges mest kända katt
I Pelles Äventyr finns två olika uppdrag; ”Pelle har dåligt flyt”, och ”Var katten är Frallan”. De kan spelas på plats i Carolinaparken och Stadsträdgården med egen medhavd mobiltelefon.
“Vi är glada att kunna erbjuda både uppsalabor och besökare en ny upplevelse där man på ett roligt sätt kan ta del av Sveriges mest kända katt på plats i Uppsala.” Säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. “Många svenskar planerar för en semester inom landet i sommar och det finns en stark efterfrågan på bland annat aktiviteter för barnfamiljer. Genom de digitala spelen kan man uppleva Pelle Svanslös i stadsrummet. Det blir ett komplement till det övriga, spännande utbudet som finns.”
Lockar lekfullt barn att röra sig
Spelet ska på ett enkelt och lekfullt sätt locka barn att röra sig samtidigt som de lär känna Pelle och hans vänner. Spelaren får ett uppdrag där man ska plocka upp digitala föremål genom att förflytta sig fysiskt på platsen.
Då spelet sker utomhus och föremålen placeras ut olika kan trängsel undvikas. Spelaren guidas genom spelet av en berättarröst och det innehåller nya illustrationer och nyskriven musik.
Spelen är ett komplement till de många andra aktiviteter och upplevelser i Uppsala med koppling till berättelserna om Pelle Svanslös. Förhoppningen är att besökare ska vilja ta del av fler aktiviteter under sitt besök.
Fler Pelle Svanslös aktiviteter
Inför sommaren har Destination Uppsala tagit fram en karta riktad mot barnfamiljer som visar upp vad som finns att uppleva på temat.
Här visas temalekparken och angränsande Pelles café i Carolinaparken, guidade stadsvandringar och Pelles badmedalj på Fyrishov. Här finns också Sveriges enda kattövergångsställe, gluggen med ett tittskåp på Åsgränd där Pelle bodde samt hans egen staty i Stadsträdgården.
Ett av Uppsalas hotell arrangerar också temahelger under sommaren där familjer som bor över får möjlighet att träffa den populära karaktären tillsammans med Maja Gräddnos vid frukosten. Nytt för i år är även den 15 meter höga väggmålningen i Påvel Snickares gränd.
Läs mer om spelet Pelles Äventyr här.
- Text: Destination Uppsala
- Foto: Gustav Dalesjö
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-