-
Nytt EU-projekt skall lyfta företagen i svensk skidby
Den lilla byn Lofsdalen har blivit beviljad sju miljoner kronor från EU:s strukturfondprogram för att öka små och medelstora företags konkurrenskraft i området. Det är Tillväxtverket som har presenterat nyheten om det beviljade projektet som heter ”Lofsdalen Masterplan 2.0”.
Pengarna skall användas till investeringar i spår och leder och kunskapshöjande insatser för företagare och personal inom besöksnäringen.
Projektledaren Torsten Byström är mycket förväntansfull inför den stora satsningen:
”- Det är viktigt att vi ger företagarna möjlighet att förstå sig på den internationella besökaren och behovet av upplevelser. Vi ska göra året-runtspår för både längdskidåkning, cykel och vandring, samt satsa på tidig snö i spåren. Även hemsidan ska uppgraderas och fler paketerbjudanden lanseras. Ett brett samarbete i byn är viktigt. Ett av de första stegen är exempelvis att vi skriver markägaravtal så våra spårsatsningar säkerställs.”
”- Det vi i Lofsdalen känner för vår bygd kan sammanfattas i två ord: äkta kärlek. En kärlek som är omöjlig att ta miste på. Och den präglar allt vi gör. Hur vi förhåller oss till varandra och till naturen. Hur vi möter våra besökare. Hur vi kommunicerar. Hur vi planerar och genomför de åtgärder och aktiviteter som ska locka ännu fler människor till Lofsdalen”, säger Torsten.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pixabay
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping
Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som VD för Upplev Norrköping. Han kommer närmast från Placebrander.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Från 1990 till 2022 har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ök...
-
-
Gästbloggare
-