-
Nytt hållbarhetsverktyg testas på Gothenburg Horse Show
Genom att göra klimatsmarta val kan besökarna till evenemang minska sin klimatpåverkan rejält. Nyligen lanserade Göteborg ett nytt digitalt verktyg som gör det enklare. Det har testats för första gången inför Gothenburg Horse Show som startade onsdag 21 februari.
Ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation
På evenemangets hemsida kunde besökarna använda klimatkalkylatorn ”Hållbara val” för att se hur de kan minska utsläppen i samband med sitt besök. Det mäter inte bara besökarnas utsläpp baserat på deras val av transport, mat och boende, utan ger även arrangörerna ett mätbart index baserat på antalet klimatlöften som besökarna avger samt den utsläppsminskning som det leder till.
”Besökarnas resor till och från evenemangen är en betydande del av utsläppet där vi hoppas att verktyget kan påverka. Hållbara val ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation då det ger evenemang konkreta mål att sträva efter. Exempelvis att överträffa antalet klimatlöften som samlats in vid tidigare evenemang.” Säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare på evenemang hos Göteborg & Co.
Besökare uppmuntrades att jämföra sitt klimatavtryck med andra
Gothenburg Horse Show som varade 21 – 25 februari, var det första evenemanget som implementerade ”Hållbara val”. Besökare uppmuntrades att testa verktyget och jämföra sitt klimatavtryck med andra evenemangsbesökare.
”För oss är det självklart att bidra till en hållbar utveckling i staden och i ridsporten. Vi vill både bli bättre själva men framför allt använda evenemanget för att inspirera andra. Det blir riktigt spännande att se hur vi kan engagera våra besökare att göra medvetna val och för ett minskat klimatavtryck.” Säger Erika Olsson, projektledare på Got Event som ansvarar för Gothenburg Horse Show.
Verktyget erbjuder en gemensam plattform
Utgångspunkten var att skapa ett verktyg som kan användas av flera evenemang utan att behöva utveckla ett nytt koncept för varje tillfälle. Verktyget erbjuder en gemensam plattform där evenemang kan integrera sin egen grafiska profil.
”Hållbara val” kommer utvärderas inom ramen för projektet Lösningar för klimatsmarta evenemang. Projektet görs tillsammans med bland annat RISE.
Verktyget gör det möjligt för evenemang att samla in data från besökare. Såsom antalet avgivna klimatlöften och uppskattad minskning av CO2-utsläpp. Denna information visas publikt, vilket bidrar till en ökad medvetenhet och ansvarstagande bland evenemangsbesökare.
Läs mer om Göteborg på Turismnytt här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-