-
Nytt hållbarhetsverktyg testas på Gothenburg Horse Show
Genom att göra klimatsmarta val kan besökarna till evenemang minska sin klimatpåverkan rejält. Nyligen lanserade Göteborg ett nytt digitalt verktyg som gör det enklare. Det har testats för första gången inför Gothenburg Horse Show som startade onsdag 21 februari.
Ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation
På evenemangets hemsida kunde besökarna använda klimatkalkylatorn ”Hållbara val” för att se hur de kan minska utsläppen i samband med sitt besök. Det mäter inte bara besökarnas utsläpp baserat på deras val av transport, mat och boende, utan ger även arrangörerna ett mätbart index baserat på antalet klimatlöften som besökarna avger samt den utsläppsminskning som det leder till.
”Besökarnas resor till och från evenemangen är en betydande del av utsläppet där vi hoppas att verktyget kan påverka. Hållbara val ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation då det ger evenemang konkreta mål att sträva efter. Exempelvis att överträffa antalet klimatlöften som samlats in vid tidigare evenemang.” Säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare på evenemang hos Göteborg & Co.
Besökare uppmuntrades att jämföra sitt klimatavtryck med andra
Gothenburg Horse Show som varade 21 – 25 februari, var det första evenemanget som implementerade ”Hållbara val”. Besökare uppmuntrades att testa verktyget och jämföra sitt klimatavtryck med andra evenemangsbesökare.
”För oss är det självklart att bidra till en hållbar utveckling i staden och i ridsporten. Vi vill både bli bättre själva men framför allt använda evenemanget för att inspirera andra. Det blir riktigt spännande att se hur vi kan engagera våra besökare att göra medvetna val och för ett minskat klimatavtryck.” Säger Erika Olsson, projektledare på Got Event som ansvarar för Gothenburg Horse Show.
Verktyget erbjuder en gemensam plattform
Utgångspunkten var att skapa ett verktyg som kan användas av flera evenemang utan att behöva utveckla ett nytt koncept för varje tillfälle. Verktyget erbjuder en gemensam plattform där evenemang kan integrera sin egen grafiska profil.
”Hållbara val” kommer utvärderas inom ramen för projektet Lösningar för klimatsmarta evenemang. Projektet görs tillsammans med bland annat RISE.
Verktyget gör det möjligt för evenemang att samla in data från besökare. Såsom antalet avgivna klimatlöften och uppskattad minskning av CO2-utsläpp. Denna information visas publikt, vilket bidrar till en ökad medvetenhet och ansvarstagande bland evenemangsbesökare.
Läs mer om Göteborg på Turismnytt här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-