-
Nytt hållbarhetsverktyg testas på Gothenburg Horse Show
Genom att göra klimatsmarta val kan besökarna till evenemang minska sin klimatpåverkan rejält. Nyligen lanserade Göteborg ett nytt digitalt verktyg som gör det enklare. Det har testats för första gången inför Gothenburg Horse Show som startade onsdag 21 februari.
Ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation
På evenemangets hemsida kunde besökarna använda klimatkalkylatorn ”Hållbara val” för att se hur de kan minska utsläppen i samband med sitt besök. Det mäter inte bara besökarnas utsläpp baserat på deras val av transport, mat och boende, utan ger även arrangörerna ett mätbart index baserat på antalet klimatlöften som besökarna avger samt den utsläppsminskning som det leder till.
”Besökarnas resor till och från evenemangen är en betydande del av utsläppet där vi hoppas att verktyget kan påverka. Hållbara val ska fungera som en drivkraft i evenemangs hållbarhetskommunikation då det ger evenemang konkreta mål att sträva efter. Exempelvis att överträffa antalet klimatlöften som samlats in vid tidigare evenemang.” Säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare på evenemang hos Göteborg & Co.
Besökare uppmuntrades att jämföra sitt klimatavtryck med andra
Gothenburg Horse Show som varade 21 – 25 februari, var det första evenemanget som implementerade ”Hållbara val”. Besökare uppmuntrades att testa verktyget och jämföra sitt klimatavtryck med andra evenemangsbesökare.
”För oss är det självklart att bidra till en hållbar utveckling i staden och i ridsporten. Vi vill både bli bättre själva men framför allt använda evenemanget för att inspirera andra. Det blir riktigt spännande att se hur vi kan engagera våra besökare att göra medvetna val och för ett minskat klimatavtryck.” Säger Erika Olsson, projektledare på Got Event som ansvarar för Gothenburg Horse Show.
Verktyget erbjuder en gemensam plattform
Utgångspunkten var att skapa ett verktyg som kan användas av flera evenemang utan att behöva utveckla ett nytt koncept för varje tillfälle. Verktyget erbjuder en gemensam plattform där evenemang kan integrera sin egen grafiska profil.
”Hållbara val” kommer utvärderas inom ramen för projektet Lösningar för klimatsmarta evenemang. Projektet görs tillsammans med bland annat RISE.
Verktyget gör det möjligt för evenemang att samla in data från besökare. Såsom antalet avgivna klimatlöften och uppskattad minskning av CO2-utsläpp. Denna information visas publikt, vilket bidrar till en ökad medvetenhet och ansvarstagande bland evenemangsbesökare.
Läs mer om Göteborg på Turismnytt här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Med en gedigen bakgrund inom hotell- och servicebranschen tar Charlotta Olsson nu steget in i upplevelse-...
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av pr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....
-
-
Gästbloggare
-