-
Nytt hotellkoncept på Stureplan
Abu Dhabi Investment Authority (”ADIA”) och Stureplansgruppen har ingått ett samarbete där Stureplansgruppen får i uppdrag att utveckla och driva ett nytt hotell i Sturekvarteret vid Stureplan i Stockholm.
Så blir hotellet
Hotellet kommer att ha adressen Humlegårdsgatan 17, inrymma 120 rum, en stor takterass med utsikt över Humlegården och ett flertal restauranger och barer.Bottenvåningen av hotellet kommer att vara ingången till kvarteret med dess butiker och verksamheter.
General Architecture (GA) kommer att ansvara för utformningen av hotellet. GA arbetar med klassiska värden i sin arkitektur och kommer att skapa en design som tar hänsyn till Stureprojektets vision om att lyfta Sturekvarterets kulturhistoriska värden till nya nivåer och på samma gång möter stadens framtida behov.
”-Vi är väldigt glada att Stureplansgruppen, som på många sätt förkroppsligar Stureplan genom sina många starka koncept och med sin erfarenhet av att skapa populära miljöer, blir en del av projekt Sture”, säger Pascal Duhamel, ansvarig för ADIA:s europeiska fastighetsutveckling. Han fortsätter ”-Det nya hotellet blir en central komponent av vårt förslag att utveckla Sturekvarteret till en komplett destination för handel, nöjesliv, kontor, hotell och bostäder”.
Även Stureplansgruppen ser framemot projektet
”- Stureprojektet har en hög ambitionsnivå och vi vet efter alla våra år i kvarteret att det finns oändliga möjligheter att utveckla den här platsen. Vi vill skapa en exceptionell destination och mötesplats både för Stockholmare och besökare. Ett nytt hotell kommer bli ett kompletterande tillskott för nöjesutbudet i kvarteret och en viktig del av det spännande, framtida Sturekvarteret. Vår ambition är att hotellet tillsammans med våra övriga verksamheter ska hjälpa till att befästa Stockholms position som världsstad”, säger Stureplansgruppens VD Vimal Kovac.Skall erbjuda kvalité
”- Delar av Sturekvarteret är idag mycket uppskattade men tyvärr håller stora delar inte den kvalitetsnivå som besökare och hyresgäster förväntar sig av den mest centrala mötesplatsen i Stockholm. Stockholms innerstad konkurrerar idag om besökare med stora gallerior i förorterna och med andra städer i norra Europa när det gäller turism, nöje och arbetstillfällen. Därför har vi valt att arbeta tillsammans med de absolut bästa entreprenörerna och arkitekterna för att stärka Sturekvarterets varumärke och göra dess innehåll ännu mer attraktivt”, säger Pascal Duhamel.Källa: Stureplansgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Stureplansgruppen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-