-
Nytt omställningsprogram för besöksnäringen lanseras – succé för pilot
Kurbits Omställning – onlineprogram i snabbformat
I krissituationer kan man behöva hjälp att tillsammans med andra lyfta blicken för att ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. I nylanserade Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta och verkstad genom välbeprövade metoder och verktyg anpassade för besöksnäringen. Onlineprogrammet är effektivt för att snabbt ställa om sin affär och nå lönsamhet på både kort och lång sikt. Deltagandet blandas med inspiration och exempel från andra företagare och här skapas också nätverk för nya samarbeten och smarta affärer. En lyckad pilot med företagare från Kalmar län har precis genomförts och det nya omställningsprogrammet finns nu tillgängligt för regioner och företagare i hela den svenska besöksnäringen.”Vi valde att satsa på Kurbits Omställning då vi såg ett akut behov hos våra besöksföretag om att snabbt ställa om verksamheterna. Den effekt som vi ser redan efter piloten är att företagen funnit ny kraft och inspiration från de andra deltagarna som befinner sig i liknande situation. Deltagarna har även tagit fram färdiga säljblad för sina nya anpassade produkter och koncept, som vi även kan ha användning av i vår marknadsföring av utbudet i Kalmar län. Kurbits Omställning kom helt rätt i tiden och vi kommer nu att starta upp ytterligare fyra omgångar i Kalmar län. Om vår näring ska klara sig igenom dessa kristider behöver vi ge företagen handfasta och beprövade metoder för att snabbt ställa om inför både Hemester och Svemester”, säger Karin Ekebjär Länsturismsamordnare Kalmar län.Fokus på att finna alternativa vägar framåt
De deltagande företagen i piloten, som bekostades av länsturismen i Kalmar län, bestod av Almviks Café, Ingebo Hagar, Västervik Guesthouse och Hasselö Vandrarhem.”Den här krisen innebär stora utmaningar för besöksnäringen men också nya möjligheter. Som företagare kan man behöva hitta nya lösningar, anpassa och ställa om för att attrahera besökare på ett ansvarsfullt sätt. Därför valde vi att utveckla Kurbits Omställning, ett onlineprogram i snabbformat. Efter piloten ser vi att programmet bidragit till att deltagarna fått ett helt nytt fokus på att finna alternativa vägar framåt, på både kort och lång sikt. Vi ser nu fram emot uppstarten av nya grupper i både Kalmar län och i andra regioner i Sverige”, Petra Lindberg, Utvecklingschef och programansvarig Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen.Utrymme för att dela sin oro
Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf som driver Åreföretaget Future Fridays och är processledare för Kurbits har haft ansvaret att tillsammans med Petra Lindberg utveckla programinnehåll och verktyg i Kurbits Omställning.”Livet som småföretagare är ofta ensamt. Och att driva sitt företag vidare i en omvärld som inte är sig lik kan kännas överväldigande. Att få ge uttryck för sin oro tillsammans med likasinnade är en viktig del i processen för att komma ur vakuumet och orka blicka framåt. Vi är strålande nöjda efter den genomförda piloten. Och ser nu fram emot att få välkomna fler kloka entreprenörer som förstår vikten av snabb omställning och samarbeten för lyckade affärer. säger Linda Wasell som tillsammans med Karin Gydemo Grahnlöf processlett deltagarna i den nyligen avslutade piloten.Konkreta resultat i form av nya paketeringar
Vad blev då resultatet? Ny energi, nya affärsidéer, nya paketeringar. Konkreta handlingsplaner och samarbeten med ett helt nytt nätverk att arbeta vidare i. Och redan idag finns helt nya paketeringar mellan deltagande företag att boka:Tankar och insikter från deltagarna
Här delar två av deltagarna själva med sig av tankar och insikter:”Kurbits Omställningskurs kunde inte kommit mer lägligt för oss. Vi på Ingebo Hagar har dom senaste veckorna känt oss väldigt villrådiga till hur vi ska hantera krisen och den nya situationen vi plötsligt hamnat i. Vad innebär det här för oss? Måste vi hålla stängt? Säga upp personal? kommer vi klara oss rent ekonomiskt? Vad kan vi göra och hur tänker och gör andra som verkar i samma bransch? Kursen i Omställning kom därför som en guidande ängel till oss och har varit till stor nytta bara genom att få möjligheten att ”träffa” kollegor inom samma bransch och ventilera alla frågor men framförallt har det hjälpt oss att landa i och acceptera ovissheten som råder här och nu och att trots den våga börja ta aktiva beslut. Kursen fick oss t.ex. att upprätta handlingsplaner för att hantera oron mer konstruktivt men uppmuntrade också att våga tänka framåt. Att fokusera mer på dom nya möjligheterna som man kan ana kommer när den värsta krisen lagt sig istället för att fastna i ett villrådigt vakuum och drabbas av handlingsförlamning. Att våga satsa och tro på vår verksamhet!”/Sara Schörling, Ingebo Hagar”Jag har fått möjlighet att lufta mina tankar, frustrationer, idéer och orosmoln inför framtiden. Jag har fått en möjlighet att lära känna andra i liknande sits som mig själv och vet nu om att jag inte är ensam med mina farhågor, rådlöshet och maktlöshet. Genom kloka råd och bra exempel på andra företags omställningar, har jag insett att det är okej att bryta ihop och vara rädd. Bara den vetskapen har gett mig energi och kraft att fortsätta. Det är inte jag som är knäpp, lat eller överdrivet orolig. Vi lever i tuffa tider och genom att acceptera det har jag kunnat gå vidare. Kursens verktyg har satt mig på nya spår i tankebanorna och inspiration till att utföra förändring av verksamheten i produktutbud, öppettider samt kommunikationen utåt. Kursens innehåll har varit bra och gemenskapen och diskussionerna med kursledarna och de andra företagarna har gett mig mycket tillbaka. Jag är så glad att jag tagit del av detta och kan varmt rekommendera denna kurs till andra som känner en hopplöshet för framtiden på grund av det tuffa läget vi befinner oss i! ”
/Erik Askenberger, Almviks café i Västervik
Fler röster från deltagarna hittar ni på: https://www.kurbits.org/wp-content/uploads/2020/05/Kurbits-Omställning_prm_200511.pdfDetta är en artikel i samarbete med Turismnytts partner Kurbits Affärsutveckling. Mer om Kurbits Affärsutveckling på Turismnytt hittar du här- Text: Petra Lindberg
- Foto: Jens Ottosson/Shutterstock
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
-
Gästbloggare
-