-
Nytt omställningsprogram för besöksnäringen lanseras – succé för pilot
Kurbits Omställning – onlineprogram i snabbformat
I krissituationer kan man behöva hjälp att tillsammans med andra lyfta blicken för att ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. I nylanserade Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta och verkstad genom välbeprövade metoder och verktyg anpassade för besöksnäringen. Onlineprogrammet är effektivt för att snabbt ställa om sin affär och nå lönsamhet på både kort och lång sikt. Deltagandet blandas med inspiration och exempel från andra företagare och här skapas också nätverk för nya samarbeten och smarta affärer. En lyckad pilot med företagare från Kalmar län har precis genomförts och det nya omställningsprogrammet finns nu tillgängligt för regioner och företagare i hela den svenska besöksnäringen.”Vi valde att satsa på Kurbits Omställning då vi såg ett akut behov hos våra besöksföretag om att snabbt ställa om verksamheterna. Den effekt som vi ser redan efter piloten är att företagen funnit ny kraft och inspiration från de andra deltagarna som befinner sig i liknande situation. Deltagarna har även tagit fram färdiga säljblad för sina nya anpassade produkter och koncept, som vi även kan ha användning av i vår marknadsföring av utbudet i Kalmar län. Kurbits Omställning kom helt rätt i tiden och vi kommer nu att starta upp ytterligare fyra omgångar i Kalmar län. Om vår näring ska klara sig igenom dessa kristider behöver vi ge företagen handfasta och beprövade metoder för att snabbt ställa om inför både Hemester och Svemester”, säger Karin Ekebjär Länsturismsamordnare Kalmar län.Fokus på att finna alternativa vägar framåt
De deltagande företagen i piloten, som bekostades av länsturismen i Kalmar län, bestod av Almviks Café, Ingebo Hagar, Västervik Guesthouse och Hasselö Vandrarhem.”Den här krisen innebär stora utmaningar för besöksnäringen men också nya möjligheter. Som företagare kan man behöva hitta nya lösningar, anpassa och ställa om för att attrahera besökare på ett ansvarsfullt sätt. Därför valde vi att utveckla Kurbits Omställning, ett onlineprogram i snabbformat. Efter piloten ser vi att programmet bidragit till att deltagarna fått ett helt nytt fokus på att finna alternativa vägar framåt, på både kort och lång sikt. Vi ser nu fram emot uppstarten av nya grupper i både Kalmar län och i andra regioner i Sverige”, Petra Lindberg, Utvecklingschef och programansvarig Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen.Utrymme för att dela sin oro
Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf som driver Åreföretaget Future Fridays och är processledare för Kurbits har haft ansvaret att tillsammans med Petra Lindberg utveckla programinnehåll och verktyg i Kurbits Omställning.”Livet som småföretagare är ofta ensamt. Och att driva sitt företag vidare i en omvärld som inte är sig lik kan kännas överväldigande. Att få ge uttryck för sin oro tillsammans med likasinnade är en viktig del i processen för att komma ur vakuumet och orka blicka framåt. Vi är strålande nöjda efter den genomförda piloten. Och ser nu fram emot att få välkomna fler kloka entreprenörer som förstår vikten av snabb omställning och samarbeten för lyckade affärer. säger Linda Wasell som tillsammans med Karin Gydemo Grahnlöf processlett deltagarna i den nyligen avslutade piloten.Konkreta resultat i form av nya paketeringar
Vad blev då resultatet? Ny energi, nya affärsidéer, nya paketeringar. Konkreta handlingsplaner och samarbeten med ett helt nytt nätverk att arbeta vidare i. Och redan idag finns helt nya paketeringar mellan deltagande företag att boka:Tankar och insikter från deltagarna
Här delar två av deltagarna själva med sig av tankar och insikter:”Kurbits Omställningskurs kunde inte kommit mer lägligt för oss. Vi på Ingebo Hagar har dom senaste veckorna känt oss väldigt villrådiga till hur vi ska hantera krisen och den nya situationen vi plötsligt hamnat i. Vad innebär det här för oss? Måste vi hålla stängt? Säga upp personal? kommer vi klara oss rent ekonomiskt? Vad kan vi göra och hur tänker och gör andra som verkar i samma bransch? Kursen i Omställning kom därför som en guidande ängel till oss och har varit till stor nytta bara genom att få möjligheten att ”träffa” kollegor inom samma bransch och ventilera alla frågor men framförallt har det hjälpt oss att landa i och acceptera ovissheten som råder här och nu och att trots den våga börja ta aktiva beslut. Kursen fick oss t.ex. att upprätta handlingsplaner för att hantera oron mer konstruktivt men uppmuntrade också att våga tänka framåt. Att fokusera mer på dom nya möjligheterna som man kan ana kommer när den värsta krisen lagt sig istället för att fastna i ett villrådigt vakuum och drabbas av handlingsförlamning. Att våga satsa och tro på vår verksamhet!”/Sara Schörling, Ingebo Hagar”Jag har fått möjlighet att lufta mina tankar, frustrationer, idéer och orosmoln inför framtiden. Jag har fått en möjlighet att lära känna andra i liknande sits som mig själv och vet nu om att jag inte är ensam med mina farhågor, rådlöshet och maktlöshet. Genom kloka råd och bra exempel på andra företags omställningar, har jag insett att det är okej att bryta ihop och vara rädd. Bara den vetskapen har gett mig energi och kraft att fortsätta. Det är inte jag som är knäpp, lat eller överdrivet orolig. Vi lever i tuffa tider och genom att acceptera det har jag kunnat gå vidare. Kursens verktyg har satt mig på nya spår i tankebanorna och inspiration till att utföra förändring av verksamheten i produktutbud, öppettider samt kommunikationen utåt. Kursens innehåll har varit bra och gemenskapen och diskussionerna med kursledarna och de andra företagarna har gett mig mycket tillbaka. Jag är så glad att jag tagit del av detta och kan varmt rekommendera denna kurs till andra som känner en hopplöshet för framtiden på grund av det tuffa läget vi befinner oss i! ”
/Erik Askenberger, Almviks café i Västervik
Fler röster från deltagarna hittar ni på: https://www.kurbits.org/wp-content/uploads/2020/05/Kurbits-Omställning_prm_200511.pdfDetta är en artikel i samarbete med Turismnytts partner Kurbits Affärsutveckling. Mer om Kurbits Affärsutveckling på Turismnytt hittar du här- Text: Petra Lindberg
- Foto: Jens Ottosson/Shutterstock
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-