-
Nytt omställningsprogram för besöksnäringen lanseras – succé för pilot
Kurbits Omställning – onlineprogram i snabbformat
I krissituationer kan man behöva hjälp att tillsammans med andra lyfta blicken för att ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. I nylanserade Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta och verkstad genom välbeprövade metoder och verktyg anpassade för besöksnäringen. Onlineprogrammet är effektivt för att snabbt ställa om sin affär och nå lönsamhet på både kort och lång sikt. Deltagandet blandas med inspiration och exempel från andra företagare och här skapas också nätverk för nya samarbeten och smarta affärer. En lyckad pilot med företagare från Kalmar län har precis genomförts och det nya omställningsprogrammet finns nu tillgängligt för regioner och företagare i hela den svenska besöksnäringen.”Vi valde att satsa på Kurbits Omställning då vi såg ett akut behov hos våra besöksföretag om att snabbt ställa om verksamheterna. Den effekt som vi ser redan efter piloten är att företagen funnit ny kraft och inspiration från de andra deltagarna som befinner sig i liknande situation. Deltagarna har även tagit fram färdiga säljblad för sina nya anpassade produkter och koncept, som vi även kan ha användning av i vår marknadsföring av utbudet i Kalmar län. Kurbits Omställning kom helt rätt i tiden och vi kommer nu att starta upp ytterligare fyra omgångar i Kalmar län. Om vår näring ska klara sig igenom dessa kristider behöver vi ge företagen handfasta och beprövade metoder för att snabbt ställa om inför både Hemester och Svemester”, säger Karin Ekebjär Länsturismsamordnare Kalmar län.Fokus på att finna alternativa vägar framåt
De deltagande företagen i piloten, som bekostades av länsturismen i Kalmar län, bestod av Almviks Café, Ingebo Hagar, Västervik Guesthouse och Hasselö Vandrarhem.”Den här krisen innebär stora utmaningar för besöksnäringen men också nya möjligheter. Som företagare kan man behöva hitta nya lösningar, anpassa och ställa om för att attrahera besökare på ett ansvarsfullt sätt. Därför valde vi att utveckla Kurbits Omställning, ett onlineprogram i snabbformat. Efter piloten ser vi att programmet bidragit till att deltagarna fått ett helt nytt fokus på att finna alternativa vägar framåt, på både kort och lång sikt. Vi ser nu fram emot uppstarten av nya grupper i både Kalmar län och i andra regioner i Sverige”, Petra Lindberg, Utvecklingschef och programansvarig Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen.Utrymme för att dela sin oro
Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf som driver Åreföretaget Future Fridays och är processledare för Kurbits har haft ansvaret att tillsammans med Petra Lindberg utveckla programinnehåll och verktyg i Kurbits Omställning.”Livet som småföretagare är ofta ensamt. Och att driva sitt företag vidare i en omvärld som inte är sig lik kan kännas överväldigande. Att få ge uttryck för sin oro tillsammans med likasinnade är en viktig del i processen för att komma ur vakuumet och orka blicka framåt. Vi är strålande nöjda efter den genomförda piloten. Och ser nu fram emot att få välkomna fler kloka entreprenörer som förstår vikten av snabb omställning och samarbeten för lyckade affärer. säger Linda Wasell som tillsammans med Karin Gydemo Grahnlöf processlett deltagarna i den nyligen avslutade piloten.Konkreta resultat i form av nya paketeringar
Vad blev då resultatet? Ny energi, nya affärsidéer, nya paketeringar. Konkreta handlingsplaner och samarbeten med ett helt nytt nätverk att arbeta vidare i. Och redan idag finns helt nya paketeringar mellan deltagande företag att boka:Tankar och insikter från deltagarna
Här delar två av deltagarna själva med sig av tankar och insikter:”Kurbits Omställningskurs kunde inte kommit mer lägligt för oss. Vi på Ingebo Hagar har dom senaste veckorna känt oss väldigt villrådiga till hur vi ska hantera krisen och den nya situationen vi plötsligt hamnat i. Vad innebär det här för oss? Måste vi hålla stängt? Säga upp personal? kommer vi klara oss rent ekonomiskt? Vad kan vi göra och hur tänker och gör andra som verkar i samma bransch? Kursen i Omställning kom därför som en guidande ängel till oss och har varit till stor nytta bara genom att få möjligheten att ”träffa” kollegor inom samma bransch och ventilera alla frågor men framförallt har det hjälpt oss att landa i och acceptera ovissheten som råder här och nu och att trots den våga börja ta aktiva beslut. Kursen fick oss t.ex. att upprätta handlingsplaner för att hantera oron mer konstruktivt men uppmuntrade också att våga tänka framåt. Att fokusera mer på dom nya möjligheterna som man kan ana kommer när den värsta krisen lagt sig istället för att fastna i ett villrådigt vakuum och drabbas av handlingsförlamning. Att våga satsa och tro på vår verksamhet!”/Sara Schörling, Ingebo Hagar”Jag har fått möjlighet att lufta mina tankar, frustrationer, idéer och orosmoln inför framtiden. Jag har fått en möjlighet att lära känna andra i liknande sits som mig själv och vet nu om att jag inte är ensam med mina farhågor, rådlöshet och maktlöshet. Genom kloka råd och bra exempel på andra företags omställningar, har jag insett att det är okej att bryta ihop och vara rädd. Bara den vetskapen har gett mig energi och kraft att fortsätta. Det är inte jag som är knäpp, lat eller överdrivet orolig. Vi lever i tuffa tider och genom att acceptera det har jag kunnat gå vidare. Kursens verktyg har satt mig på nya spår i tankebanorna och inspiration till att utföra förändring av verksamheten i produktutbud, öppettider samt kommunikationen utåt. Kursens innehåll har varit bra och gemenskapen och diskussionerna med kursledarna och de andra företagarna har gett mig mycket tillbaka. Jag är så glad att jag tagit del av detta och kan varmt rekommendera denna kurs till andra som känner en hopplöshet för framtiden på grund av det tuffa läget vi befinner oss i! ”
/Erik Askenberger, Almviks café i Västervik
Fler röster från deltagarna hittar ni på: https://www.kurbits.org/wp-content/uploads/2020/05/Kurbits-Omställning_prm_200511.pdfDetta är en artikel i samarbete med Turismnytts partner Kurbits Affärsutveckling. Mer om Kurbits Affärsutveckling på Turismnytt hittar du här- Text: Petra Lindberg
- Foto: Jens Ottosson/Shutterstock
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-