måndag 7 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Kurbits - Jens Ottosson - shutterstock_222968575
    2020-05-23 18:10

    Nytt omställningsprogram för besöksnäringen lanseras – succé för pilot

    Kurbits Omställning – onlineprogram i snabbformat

    I krissituationer kan man behöva hjälp att tillsammans med andra lyfta blicken för att ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. I nylanserade Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta och verkstad genom välbeprövade metoder och verktyg anpassade för besöksnäringen. Onlineprogrammet är effektivt för att snabbt ställa om sin affär och nå lönsamhet på både kort och lång sikt. Deltagandet blandas med inspiration och exempel från andra företagare och här skapas också nätverk för nya samarbeten och smarta affärer. En lyckad pilot med företagare från Kalmar län har precis genomförts och det nya omställningsprogrammet finns nu tillgängligt för regioner och företagare i hela den svenska besöksnäringen.
    ”Vi valde att satsa på Kurbits Omställning då vi såg ett akut behov hos våra besöksföretag om att snabbt ställa om verksamheterna. Den effekt som vi ser redan efter piloten är att företagen funnit ny kraft och inspiration från de andra deltagarna som befinner sig i liknande situation. Deltagarna har även tagit fram färdiga säljblad för sina nya anpassade produkter och koncept, som vi även kan ha användning av i vår marknadsföring av utbudet i Kalmar län. Kurbits Omställning kom helt rätt i tiden och vi kommer nu att starta upp ytterligare fyra omgångar i Kalmar län. Om vår näring ska klara sig igenom dessa kristider behöver vi ge företagen handfasta och beprövade metoder för att snabbt ställa om inför både Hemester och Svemester”, säger Karin Ekebjär Länsturismsamordnare Kalmar län.

    Fokus på att finna alternativa vägar framåt

    De deltagande företagen i piloten, som bekostades av länsturismen i Kalmar län, bestod av Almviks Café, Ingebo Hagar, Västervik Guesthouse och Hasselö Vandrarhem.
    ”Den här krisen innebär stora utmaningar för besöksnäringen men också nya möjligheter. Som företagare kan man behöva hitta nya lösningar, anpassa och ställa om för att attrahera besökare på ett ansvarsfullt sätt. Därför valde vi att utveckla Kurbits Omställning, ett onlineprogram i snabbformat. Efter piloten ser vi att programmet bidragit till att deltagarna fått ett helt nytt fokus på att finna alternativa vägar framåt, på både kort och lång sikt. Vi ser nu fram emot uppstarten av nya grupper i både Kalmar län och i andra regioner i Sverige”, Petra Lindberg, Utvecklingschef och programansvarig Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen.

    Utrymme för att dela sin oro

    Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf som driver Åreföretaget Future Fridays och är processledare för Kurbits har haft ansvaret att tillsammans med Petra Lindberg utveckla programinnehåll och verktyg i Kurbits Omställning.
    ”Livet som småföretagare är ofta ensamt. Och att driva sitt företag vidare i en omvärld som inte är sig lik kan kännas överväldigande. Att få ge uttryck för sin oro tillsammans med likasinnade är en viktig del i processen för att komma ur vakuumet och orka blicka framåt. Vi är strålande nöjda efter den genomförda piloten. Och ser nu fram emot att få välkomna fler kloka entreprenörer som förstår vikten av snabb omställning och samarbeten för lyckade affärer. säger Linda Wasell som tillsammans med Karin Gydemo Grahnlöf processlett deltagarna i den nyligen avslutade piloten.

    Konkreta resultat i form av nya paketeringar

    Vad blev då resultatet? Ny energi, nya affärsidéer, nya paketeringar. Konkreta handlingsplaner och samarbeten med ett helt nytt nätverk att arbeta vidare i. Och redan idag finns helt nya paketeringar mellan deltagande företag att boka:
    • På landet
    • Skärgård & stad
    • Pizza på cykel
    • Glass i stora lass

    Tankar och insikter från deltagarna

    Här delar två av deltagarna själva med sig av tankar och insikter:
    ”Kurbits Omställningskurs kunde inte kommit mer lägligt för oss. Vi på Ingebo Hagar har dom senaste veckorna känt oss väldigt villrådiga till hur vi ska hantera krisen och den nya situationen vi plötsligt hamnat i. Vad innebär det här för oss? Måste vi hålla stängt? Säga upp personal? kommer vi klara oss rent ekonomiskt? Vad kan vi göra och hur tänker och gör andra som verkar i samma bransch?  Kursen i Omställning kom därför som en guidande ängel till oss och har varit till stor nytta bara genom att få möjligheten att ”träffa” kollegor inom samma bransch och ventilera alla frågor men framförallt har det hjälpt oss att landa i och acceptera ovissheten som råder här och nu och att trots den våga börja ta aktiva beslut. Kursen fick oss t.ex. att upprätta handlingsplaner för att hantera oron mer konstruktivt men uppmuntrade också att våga tänka framåt. Att fokusera mer på dom nya möjligheterna som man kan ana kommer när den värsta krisen lagt sig istället för att fastna i ett villrådigt vakuum och drabbas av handlingsförlamning. Att våga satsa och tro på vår verksamhet!” 
    /Sara Schörling, Ingebo Hagar 

     ”Jag har fått möjlighet att lufta mina tankar, frustrationer, idéer och orosmoln inför framtiden. Jag har fått en möjlighet att lära känna andra i liknande sits som mig själv och vet nu om att jag inte är ensam med mina farhågor, rådlöshet och maktlöshet. Genom kloka råd och bra exempel på andra företags omställningar, har jag insett att det är okej att bryta ihop och vara rädd. Bara den vetskapen har gett mig energi och kraft att fortsätta. Det är inte jag som är knäpp, lat eller överdrivet orolig. Vi lever i tuffa tider och genom att acceptera det har jag kunnat gå vidare. Kursens verktyg har satt mig på nya spår i tankebanorna och inspiration till att utföra förändring av verksamheten i produktutbud, öppettider samt kommunikationen utåt. Kursens innehåll har varit bra och gemenskapen och diskussionerna med kursledarna och de andra företagarna har gett mig mycket tillbaka. Jag är så glad att jag tagit del av detta och kan varmt rekommendera denna kurs till andra som känner en hopplöshet för framtiden på grund av det tuffa läget vi befinner oss i! ” 

    /Erik Askenberger, Almviks café i Västervik

    Fler röster från deltagarna hittar ni på: https://www.kurbits.org/wp-content/uploads/2020/05/Kurbits-Omställning_prm_200511.pdf
    Detta är en artikel i samarbete med Turismnytts partner Kurbits Affärsutveckling. Mer om Kurbits Affärsutveckling på Turismnytt hittar du här
    • Text: Petra Lindberg
    • Foto: Jens Ottosson/Shutterstock
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-06-28 23:48

      Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

      Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet