-
Nytt platsvarumärke för Borås – en plats väl värd att berätta om
Nu finns ett nytt platsvarumärke för Borås, framtaget av staden, näringslivet och akademin.
Platsvarumärkets kanske viktigaste aspekt handlar om att skapa medvetenhet om att alla som lever och verkar i Borås är med och skapar bilden av staden i sin vardag. Hur man uttrycker sig kan därför ha en avgörande betydelse för hur människor uppfattar Borås som plats.
Ju fler människor som känner till hur bra det är att bo och verka i Borås, desto fler vill besöka, studera, söka jobb och etablera företag i staden. För att de ska bli nyfikna på platsen och varumärket Borås, behöver vi aktivt berätta om den.
Hur berättar man om Borås
Vi utgår från de fyra värdeorden – Modiga, Innovativa, Lyhörda och Ansvarsfulla – och vårt huvudbudskap Borås – en plats väl värd att berätta om.
Det är viktigt att i berättandet om staden försöka få fram det som gör en stolt över Borås. Exempelvis stadsutvecklingen med konst, kultur och natur. Men också det textila arvet och ambitionen att med textil forskning, innovation och entreprenörsanda förändra världen till det bättre.
Bilder kan förstärka en berättelse, förmedla känslor, förtydliga ett budskap och ge mottagaren en mer nyanserad upplevelse. Men det är först i kombination med text som bilder kan förmedla en och samma sak för många betraktare. På så sätt hjälpa till att leda människors intresse i den riktning man eftersträvar.
Ett kontinuerligt arbete
Genom handlingar och uttryck bygger vi varje dag vidare på bilden av Borås. Vi är många som bidrar med större eller mindre insatser och det är summan av dessa som bildar helheten. Tack för att du hjälper till att förmedla platsen Borås!
Läs mer om platsvarumärket Borås här.- Text: Borås TME
- Foto: Borås TME
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-