-
Nytt platsvarumärke för Borås – en plats väl värd att berätta om
Nu finns ett nytt platsvarumärke för Borås, framtaget av staden, näringslivet och akademin.
Platsvarumärkets kanske viktigaste aspekt handlar om att skapa medvetenhet om att alla som lever och verkar i Borås är med och skapar bilden av staden i sin vardag. Hur man uttrycker sig kan därför ha en avgörande betydelse för hur människor uppfattar Borås som plats.
Ju fler människor som känner till hur bra det är att bo och verka i Borås, desto fler vill besöka, studera, söka jobb och etablera företag i staden. För att de ska bli nyfikna på platsen och varumärket Borås, behöver vi aktivt berätta om den.
Hur berättar man om Borås
Vi utgår från de fyra värdeorden – Modiga, Innovativa, Lyhörda och Ansvarsfulla – och vårt huvudbudskap Borås – en plats väl värd att berätta om.
Det är viktigt att i berättandet om staden försöka få fram det som gör en stolt över Borås. Exempelvis stadsutvecklingen med konst, kultur och natur. Men också det textila arvet och ambitionen att med textil forskning, innovation och entreprenörsanda förändra världen till det bättre.
Bilder kan förstärka en berättelse, förmedla känslor, förtydliga ett budskap och ge mottagaren en mer nyanserad upplevelse. Men det är först i kombination med text som bilder kan förmedla en och samma sak för många betraktare. På så sätt hjälpa till att leda människors intresse i den riktning man eftersträvar.
Ett kontinuerligt arbete
Genom handlingar och uttryck bygger vi varje dag vidare på bilden av Borås. Vi är många som bidrar med större eller mindre insatser och det är summan av dessa som bildar helheten. Tack för att du hjälper till att förmedla platsen Borås!
Läs mer om platsvarumärket Borås här.- Text: Borås TME
- Foto: Borås TME
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-