-
Nytt projekt ska utveckla småföretag i skärgården
Driver du företag i skärgården i östra Sverige? Då kanske ditt företag är ett av dem som projektet ”Archipelago Partnerships Archipelago – strategic partnerships for business development” söker.
Man vill utveckla företagandet i skärgården i Sverige och i Finland. I arbetet kommer man att inventera företagsbeståndet, utveckla affärsmodeller och bygga upp en databas för forskning och sprida kunskap.
I projektet kommer studenter att göra behovskartläggningar, jämförelser med andra områden, anordna seminarier och samtidigt genomföra utvecklingsarbete tillsammans med företagen.
Projektet startar i oktober 2016 och skall drivas av Södertörns högskola, Yrkeshögskolan Novia, Handelshögskolan vid Åbo akademi och Drivhuset. Nya digitala lösningar för både samarbete, marknadsföring och försäljning ska också skapas inom projektet.
Projektet finansieras av Central Baltic-programmet, ett av den europeiska unionens strukturfondprogram under territoriellt samarbete. Budgeten är satt till cirka 15,7 miljoner kronor.
”- Skärgårdens företag är små, förhållandena är tuffa, säsongberoendet stort och i många fall saknas intresse från den nya generationen att ta över företag. Målet är att skapa så många samarbetskluster som möjligt för att små företag skall kunna dela på resurser och samtidigt också lära sig av varandra”, säger Paulina Rytkönen, docent Södertörns högskola.
”- I många fall består företagen i skärgården av en person som inte alltid har tid eller resurser för att utveckla företaget. Nu skapas möjlighet till att få hjälp med både affärsutveckling, marknadsföring, ekonomiplanering, digitalisering och nätverkande”, säger Paulina Rytkönen.
Är du intresserad av ovan så kontakta Paulina Rytkönen tel. 08-608 41 09
Källa: Södertörns högskola
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-