-
Ett nytt sätt att upptäcka Sörmland i sommar – slottssafari
Med hjälp av slottssafari.se får sörmlänningar och besökare veta vilket slott som är deras favoritslott. Sörmland är Sveriges slottsdestination, en plats med 400 slott, gods och gårdar. Nu kan besökare genom ett quiz ta reda på vilket slott som passar en bäst.
Sveriges slottsdestination
Alla vackra slott, gods och gårdar bär på spännande historier och många är idag exklusiva boenden medan andra är fyllda av aktiviteter, både inne och ute. STUA påbörjade tidigare i år ett arbete som ska stärka Sörmlands position som Sveriges slottsdestination.
”Slottssafari är ett lekfullt sätt att få fler att upptäcka Sveriges slottsdestination. Quizet är baserat på vem man reser med och vilka intressen man har.” Säger Åsa Malmqvist, Processledare för Destinationsutveckling Sörmland. ”Slotten är något unikt och bidrar till att göra potentiella gäster nyfikna. Tillsammans med slottssafarin lanseras även slottsbingo, som uppmuntrar ytterligare till att upptäcka slotten och allt som finns att uppleva runt dem.”
Stort engagemang
I sommar väntar en annorlunda resesommar, med ännu fler svenskar som semestrar i Sverige. Av de svenska resenärerna planerade 2019 ca 72% att semestra i Sverige. En siffra som 2020 förväntas vara högre.
STUA har, tillsammans med reklambyrån You Are Here, tagit fram Slottssafari.
”Vi har fått stor hjälp av fokusgrupper när vi byggt upp och testat kampanjen. Det är glädjande att se vilket engagemang det finns hos människor runt om i Sörmland för att utveckla nya starka hemester-upplevelser.” Säger Jonas Ingre, Creative Director på reklambyrån You Are Here.
Genom att locka lokalbefolkning och besökare att upptäcka slotten blir Sörmland en tydlig destination. Dagens moderna slottsupplevelser utgår från vår historia men anpassas för att vara relevant för dagens gäster och för kommande generationer.
- Text: STUA
- Foto: STUA
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-