-
Nytt verktyg för evenemangs- och turismutveckling har lanserats
Många har varit skeptiska till om det lönar sig att arrangera olika typer av evenemang men nu blir det lättare att ta reda på ett evenemangs påverkan på ekonomi, miljö och samhället. Ett nytt verktyg för turism- och evenemangsutveckling – Event Impact Calculator – har lanserats.
Event Impact Calculator är framtagen av Riksidrottsförbundet och Göteborg & Co, två vitt skilda organisationer med ett gemensamt: båda arbetar med en mängd evenemang varje år, stora som små. Riksidrottsförbundet arrangerar dock inga evenemang. Beräkningarna i verktyget är framtagna av Ossian Stiernstrand, ekonomie doktor från Göteborgs universitet som arbetar som utvecklingschef på Göteborgs & Co. Verktyget togs fram för att alla specialidrottsförbund (SF) skulle få stöd i eventplaneringen.
Verktyget gör att det blir lättare för evenemangsplanerare i sitt arbete.
I verktyget matar man in siffror, antingen faktagranskade eller kvalificerade gissningar och följer sedan fem steg som skapar en rapport där både ekonomisk, miljömässig och social påverkan visas. Rapporten kan sedan användas i förhandlingar, i bidragsansökningar eller i arbetat med att locka sponsorer.
Hitintills är det represenanter från 31 specialidrottsförbund och 27 städer som har utbildats i verktyget. För att få använda verktyget krävs det att man går en utbildning. Efter utbildningen får man använda verktyget kostnadsfritt.
”Kalkylatorn är ett pedagogiskt instrument som för fram och förbättrar dialogen mellan olika intressenter. Den kommer att öka professionalismen inom turistnäringen och locka unga människor till denna framtidsbransch”, säger Ossian Stiernstrand, skapare av Event Impact Calculator
Alla som har verktyget kommer att kunna göra sina egna prognoser på ett enkelt sätt. Ett evenemang planerat med hjälp av kalkylatorn blir inte automatiskt riskfritt, men såväl det egna planeringsarbetet som samverkan med andra underlättas betydligt.
Kalkylatorn ska bidra till evenemangsutveckling
Kalkylatorn är testad i Göteborg som är en framgångsrik evenemangsstad. Som exempel lyfter Ossian en U2-turné för några år sedan. Bandet gästade bland annat Stockholm, Köpenhamn och Göteborg och vid en jämförelse de tre städerna emellan blev konsumtionen per turist, och därmed den totala vinsten, överlägset störst i Göteborg.
Ett tips från skaparen av kalkylatorn är att räkna på redan genomförda evenemang. På så vis får du stor kunskap om vad man gjort bra och vad man kan göra bättre. Prova också att justera dina planer, och därmed siffrorna, och se vad som händer!
”- Du kan drömma med verktyget. Lägg till festivaler, inspirationstalare och varumärken och till slut har du gjort en VM-vecka av någonting som bara var en deltävling i världscupen. Stick ut, så blir du framgångsrik!”, säger Ossian Stiernstrand, skapare av Event Impact Calculator.
Källa: Riksidrottsförbundet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Riksidrottsförbundet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-